دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

سینماگران و جشنواره جهانی فیلم فجر/۱

صلح جو: جشنواره جهانی فیلم فجر نباید از «کن» و «ونیز» و «برلین» و... الگوبرداری کند/ نیاز به تدبیر جدی برای حضور سینماگران مطرح دنیا

طهماسب صلح جو*

سینماپرس: طهماسب صلح جو منتقد پیشکسوت سینما در آستانه برگزاری سومین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: اگر ما می خواهیم در سطح دنیا موفق شویم و سینمای ما اعتبارش بیش از گذشته شود جشنواره جهانی فیلم فجر نباید از «کن» و «ونیز» و «برلین» و... الگوبرداری کند و ما باید به هویت ایرانی در روند برگزاری این جشنواره توجه جدی و ویژه داشته باشیم.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما نیاز به تدبیر جدی برای حضور سینماگران مطرح دنیا در این جشنواره داریم تا جشنواره جهانی فجر بتواند به عنوان یک جشنواره معتبر در سطح دنیا شناخته شود. این اتفاق نیازمند آن است که مدیرانی توانمند در سینمای ایران حضور داشته باشند تا با بررسی تحولات و اتفاقات سینمای ایران و جهان کاری کنند که این جشنواره تنها واژه بین الملل نداشته باشد.

وی ادامه داد: طی تمامی سال های برگزاری جشنواره فیلم فجر همواره ما شاهد آن بودیم که استقبال مردم و حتی سینماگران از فیلم های بخش بومی بوده و هیچ گاه استقبال جدی از فیلم های خارجی در جشنواره صورت نگرفته است و از این رو اینک که این جشنواره به صورت تفکیک شده برگزار می شود ما نیازمند آن هستیم تا توجهات را به سمت سینمای خارج از ایران جلب کنیم.

صلح جو سپس با تأکید بر اینکه دلیل عدم استقبال سینماگران و آحاد مردم از فیلم های سینمای جهان نیازمند پژوهش است اظهار داشت: ما ایرانی ها طی یک عادت کهن همواره از هنر و فرهنگ خودمان استقبال می کنیم و در این مسأله ید طولایی داریم. بنده معتقدم اگر فیلم های سینمای جهان بدون سانسورهای رایج در کشور به نمایش درآیند و به روز ترین فیلم های سینمای دنیا نیز در سینماهای ما اکران شوند باز هم کشش و گرایش عموم مردم به سمت سینمای ملی است.

رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران خاطرنشان کرد: ما نیازمند آن هستیم تا مدیران سینمایی سینماگران مطرح جهان را مجاب کنند تا با فیلم های شان در این جشنواره حاضر شوند و از سوی دیگر راه حلی پیدا کنند تا عموم مردم به سمت تماشای فیلم های خارجی بروند در غیر این صورت تفکیک این جشنواره از بخش ملی راه به جایی نخواهد برد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه جشنواره های مهجوری مانند «جشنواره رشد» در سطح بین الملل برای فیلمسازان خارجی دارای اهمیت بسیار زیادی است یادآور شد: جشنواره رشد اولین جشنواره بین المللی سینمای ایران است که در سال ۱۳۴۲ با عنوان «جشنواره فیلم های آموزنده» کار خود را آغاز کرد و از همان ابتدا به دلیل موضوعیت خاص خود توانست نظرات مثبت جهانیان را جلب کند و این نظرات مثبت همچنان نیز ادامه دارد و همه ساله فیلمسازان دنیا دغدغه آن را دارند تا فیلم های شان را به این جشنواره برسانند اما متأسفانه چنین جشنواره مهمی در کشور ما مهجور واقع شده و فیلمسازان و هنرمندان و عموم مردم به آن توجهی ندارند.

صلح جو در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: انجام هر کار صحیحی نیاز به یک سری زیرساخت دارد و ما باید در ابتدا زیرساخت های لازم را فراهم نماییم تا بتوانیم جشنواره ای موفق در سطح بین الملل داشته باشیم و امیدوارم که مسئولان و مدیران سینمای کشور از همین حالا که جشنواره جهانی جشنواره ای نوپا محسوب می شود بتوانند زیرساخت های لازم را برای استقبال گسترده جهانیان از آن فراهم آورند و من امیدوارم طی سال های آتی ما بتوانیم شاهد برگزاری یک جشنواره واقعی در کشورمان باشیم که عنوان بین المللی بودن برازنده آن باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.