سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶

در پی انتشار خبر انحلال شورای عالی سینما عنوان شد؛

علی اکبری: شورای عالی سینما دستاوردهای بسیاری برای سینما و سینماگران داشت/ می‎خواهند صورت مسأله را پاک کنند!

محسن علی اکبری

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینمای کشور و عضو سابق شورای عالی سینما با بر شمردن دستاوردهایی مانند بیمه طلایی سینماگران، رفع مشکلات مالیاتی سینماگران در زمان ۶ ماه، معافیت گمرکی تجهیزات سینمایی و مواردی دیگر به عنوان بخشی از دستاوردهای شورای عالی سینما گفت: این شورا به خاطر حضور رئیس جمهور و ارتباط مستقیم با سینماگران، دستاوردهای بسیاری برای سینما و سینماگران داشت و می تواند مشکلات عدیده سینمای ایران را ظرف مدت کوتاهی حل کند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس  تهیه کننده فیلم سینمایی «پاداش سکوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وزیر ارشاد طی مصاحبه ای اعلام کردند که: «به دولت پیشنهاد دادیم که شورای عالی سینما را که از گذشته هم هیچ خاصیتی نداشته است، منحل شود.»؛ اما این شورا علیرغم صحبت های ایشان مصوبات بسیار خوبی داشته که من به برخی از آن ها اشاره می کنم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردها و مصوبات شورای عالی سینما «معافیت گمرکی تجهیزات سینمایی» بود؛ پیش از تصویب این مصوبه هر فردی که تجهیزات سینمایی را به کشور وارد می کرد می بایست گمرک زیادی را به دولت پردخت می کرد که این به ضرر سینمای ایران بود و بخشی از بودجه سینمایی را که می توانست صرف تولید آثار سینمایی شود به هدر می داد؛ اما با تصویب این مصوبه دیگر وارد کننده های تجهیزات سینمایی به طور کامل از هزینه گمرک معاف شدند.

علی اکبری خاطرنشان کرد: از همین رو پروژه سینمایی «محمد رسول الله (ص)» بنا به اذعان مدیرات وقت بنیاد سینمایی فارابی که تجهیزات سینمایی زیادی را به کشور وارد کرد نزدیک به ۷ میلیارد تومان از هزینه گمرک معاف شد و این امر توانست به نفع بودجه سینمای کشور باشد.

این تهیه کننده سینما یادآور شد: یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ و مهم شورای عالی سینما حل مشکل بیمه تکمیلی سینماگران بود؛ به نحوی با تصویب اعضای این شورا تمامی اعضای خانه سینما بیمه طلایی شدند و این بیمه طلایی تمامی هزینه های درمانی آن ها را به هر مقدار و میزانی که بود تقبل می کرد.

وی افزود: این در حالی است که از زمانی که در دولت جدید این بیمه ملغی شد و بیمه آرمان و صندوق اعتباری هنر وظیفه بیمه تکمیلی اهالی سینما را بر عهده گرفتند ما شاهد نارضایتی بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور هستیم و این بیمه که تنها بخش اندکی از هزینه های درمانی سینماگران را تقبل می کند به هیچ عنوان نتوانسته نظرات آن ها را تأمین نماید و ما همواره در بحث بیمه پایه و تکمیلی شاهد درگیری میان خانه سینما و صندوق بیمه هستیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «استرداد» سپس به یکی دیگر از دستاوردهای شورای عالی سینما اشاره کرد و اظهار داشت: مبحث مهم معافیت مالیاتی هنرمندان نیز یکی از مصوبات این شورا بود که ما طی جلسات متعدد با کارشناسان مربوطه و سینماگرانی از جمله منوچهر محمدی، فرشته طائرپور و... به آن دست یافتیم و توانستیم ظرف کمتر از ۶ ماه قانون معافیت مالی اهالی سینما را تصویب و اجرایی کنیم.

علی اکبری همچنین توزیع بن های خواروبار و کارت های هدیه میان اهالی سینما را یکی از کارهای مهم شورای عالی سینما برشمرد و گفت: در ماه مبارک رمضان و یا ایام عید نوروز به تمامی اهالی سینما میزان بسیار خوبی کوپن خواروبار تعلق گرفت و بن های زیادی در ایام مختلف به آن ها اهدا شد که بخش اندکی از معیشت و زندگی آن ها را تأمین می کرد که این امر در دولت جدید به طور مطلق نادیده گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای شورای عالی سینما بحث دیجیتالی کردن سالن های سینما بود و ما توانستیم ۱۰ میلیارد تومان از دولت گرفته و آن را در اختیار موسسه سینما شهر به ریاست آقای مسچی قرار دهیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «یاسین» افزود: ما اگر تنها به همین موارد توجه نماییم به این نتیجه می رسیم که شورای عالی سینما بسیار خوب بوده و مدیران جدید سینمای کشور نیز می بایست به آن توجه می کردند.

وی ادامه داد: قطعاً هر تشکل نوپایی تا بخواهد به درستی شکل بگیرد مدت زیادی زمان لازم دارد و تعطیل کردن هر سازمان و دستگاه و نهادی به نفع سینمای کشور نیست و از تعطیل کردن هیچ مشکلی حل نمی شود؛ گویا می خواهند صورت مسأله را پاک کنند این در حالی است که به جای پاک کردن صورت مسأله باید مشکلات سینمای کشور به درستی برطرف شود.

علی اکبری در پاسخ به این سوأل که بنا به اظهارات مدیران فرهنگی کشور آیا این شورا نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی داشته یا خیر اظهار داشت: این شورا هیچ نیازی به مصوبه مجلس نداشته و ندارد و ما در ابتدا هم قرار نبود که از مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه ای دریافت کنیم؛ شورای عالی سینما تنها برای این تشکیل شد که نماینده سینماگران بتوانند بدون واسطه و به صورت مستقیم با رئیس جمهور در ارتباط باشند و مشکلات سینما را با آن ها مطرح کنند و راهکارهای فوری برای حل مشکلات بیندیشند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: شورای عالی سینمای ایران برگ برنده بسیار خوبی بود که می تواند در صورت استمرار فعالیت هایش مشکلات عدیده سینمای ایران را ظرف مدت کوتاهی حل کند و سینماگران را طی زمانی کوتاه به خواسته های برحق شان برساند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.