سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱

اولویت «فیلم فجر»؛ اجرا یا محتوا؟/۱

فهیم: الگوبرداری غلط از سینمای غرب باعث شده محتوا در جشنواره فیلم فجر قربانی شود

محمد تقی فهیم منتقد درنشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «من مادر هستم»

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد باسابقه سینمای ایران در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: نگاه های باندی و سیاسی والگو برداری غلط از سینمای غرب باعث شده تا محتوا در جشنواره فجر قربانی شود و همین امر باعث شده تا سینمای ایران به سوی تک ژانری شدن و سیاهی پیش برود.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: برگزاری جشنواره مانند تولید یک فیلم در سینماست. همانطور که در فیلم، فرم و محتوا در کنار هم به سطح کیفی فیلم کمک کرده و جدایی آن ها باعث بی هویتی آن اثر سینمایی می شود، جشنواره هم در کنار مسائل ساختاری و اجرایی به محتوا نیازمند است.

وی ادامه داد: متأسفانه طی سال های اخیر توجه به فرم برگزاری بر محتوای آثار عرضه شده پیشی گرفته و این برای جشنواره فیلم فجر که عنوان انقلاب اسلامی را یدک می کشد قابل قبول نیست.

فهیم با تأکید بر اینکه نگاه های باندی و سیاسی و گرته برداری غلط از سینمای غرب باعث شده تا محتوا در جشنواره فجر قربانی شود تصریح کرد: این امر مهم سینمای ایران را به سوی تک ژانری شدن و سیاهی پیش برده و امروزه وضعیتی در کشور ما به وجود آمده که اغلب مخاطبان و فعالان سینما جشنواره فیلم فجر را تنها رویدادی قومی و قبیله ای قلمداد کرده و آن را رویدادی فرهنگی متعلق به نظام، انقلاب و آحاد مردم نمی دانند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که مدیران سینمای کشور به سینمای غرب علاقه و توجه ویژه ای دارند طی این سال ها محتوا در جشنواره فیلم فجر قربانی شده و ما تنها به سمت «فرم زدگی» پیش رفته ایم و اصل قضیه که چرا جشنواره فیلم فجر در کشورمان شکل گرفته را به فراموشی سپرده ایم.

وی تصریح کرد: آفت عجیبی طی این مدت دامان سینمای کشور را گرفته و باعث شده ما تنها برای رنگ و لعاب بخشیدن به جشنواره از الگوهای ظاهری سینمای غرب که هیچ گونه سنخیتی با فرهنگ و عقاید ملی ما ندارند وام بگیریم و مراسمی مانند «فرش قرمز» و... را با آب و تاب فراوان برگزار کنیم که در نهایت هیچ عایدی مثبتی برایمان در پی ندارد.

این کارشناس رسانه ادامه داد: بی سیاستی و بی برنامگی مدیران سینمای کشور باعث شده تا ما هر ساله شاهد تغییرات بی دلیل و عجیب در نوع و شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر باشیم و بعد از این همه سال برگزاری جشنواره هنوز به یک سیاست و برنامه مشخصی برای برگزاری استاندارد آن نرسیده باشیم؛ به عنوان نمونه در جشنواره پیش رو برنامه نشست های فیلم به صبح فردای آن روز منتقل شده است در حالیکه جشنواره فجر با سابقه ۳۴ ساله خود دیگر جایی برای آزمون و خطا ندارد.

این منتقد سینمای کشور افزود: ما باید به جای الگو برداری از ظواهر جشنواره های غربی باید از تجربیات و خلاقیت طیف های مختلف برای برگزاری هرچه باشکوه تر جشنواره انقلاب بهره مند شویم و یک برنامه جامع و مدونی را برای این رویداد مهم سینمایی پایه گذاری کنیم.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: وقتی جشنواره ای مانند فیلم فجر بخواهد تمامی برنامه های خود را از روی جشنواره های غربی کپی کند نمی تواند آنچنان که مورد نیاز نظام و انقلاب است دست به جریان سازی و تأثیرگذاری بزند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.