شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱

عملکرد شورای عالی سینما در هاله ای از ابهام/ ۳

الماسی: برخی مدیران فرهنگی در صدد حذف جریان ملی هستند/ نظرات رهبری در سینما باید اعمال شود

جهانگیر الماسی در خبرگزاری سینمای ایران

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص عدم برگزاری جلسات شورای عالی سینما طی ۲ سال اخیر گفت: متأسفانه سیاست فعلی برخی از جمله مدیران سینمایی کشور حذف جریان ملی و عدول از ارزش ها و باورهای ملت است

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه طی سال های اخیر همواره شاهد این بوده ایم که برخی مدیران سینمای کشور تعریف انقلاب را با عملکرد ضعیف خود زیر سوأل برده اند؛ آن ها با پیش گرفتن سیاست حذف عقلانیت و سطحی نگری باعث شده اند تا کم کم چیزی به نام سینما در ایران باقی نماند.

الماسی سپس با تأکید بر اینکه چندی پیش رئیس سازمان سینمایی کشور با تولید آثار استراتژیک مخالفت کرده بود اظهار داشت: زمانی که آقای ایوبی اعلام می کنند که سینمای استراتژیک را نمی شناسند و معنای آن را نمی فهمند ما چه انتظاری می توانیم داشته باشیم که سینمای کشورمان پیشرفت کند؟ متأسفانه برای آقایان تنها روزمرگی و درجا زدن مهم است و می خواهند به کرسی های خود بچسبند.

وی سپس با اشاره به چرایی تشکیل شورای عالی سینما در دولت دهم یادآور شد: شورای عالی سینما برای این تشکیل شد تا رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور به سینماگران به عنوان مهمترین افراد هنری، رسانه ای و تکنولوژیک به صورت مستقیم رو در رو شود و از این طریق ۳ شعار مهم صنعت، هنر و رسانه در سینمای کشور به کار گرفته شود تا از این رهگذر رشد و توسعه فرهنگ ملی شکل بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: شورای عالی سینما در دولت دهم توانست فاصله میان شهرستان ها و مراکز استان ها را با تهران به عنوان پایتخت برای توزیع عادلانه محصولات فرهنگی بردارد و به نوعی یک اتحاد ملی را رقم بزند؛ از سوی دیگر رئیس جمهور با صرف وقت توانست از نزدیک درد دل های اهالی سینما را بشنود و اقدام مناسبی را برای تأمین معیشت، رفاه و گذران زندگی آن ها فراهم سازد اما متأسفانه در این دوران به این موارد مهم توجهی نمی شود.

این بازیگر سینما و تلویزیون در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه سینما در دولت یازدهم چندان اهمیتی برای دولتمردان ندارد تصریح کرد: آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور اگر خودشان نمی خواهند به صورت مستقیم به مسائل مربوط به سینما ورود پیدا کنند می بایست از آقای جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همینطور آقای ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور در مورد چرایی افول امروز سینما بازخواست کنند.

وی افزود: آقای روحانی باید این سوأل را از وزیر و رئیس سازمان سینمایی بپرسند که طی ۲ سال گذشته از سینما به عنوان مهمترین ابزار فرهنگی کشور چه استفاده ای شده است؟ اما متأسفانه به دلایل مختلف نه تنها این سوألات از سوی رئیس جمهور پرسیده نمی شود بلکه افرادی که این روزها پست ها و مقام های مهم را در سینما به خود اختصاص داده اند هیچ دغدغه ای در مورد سینما ندارند؛ به عنوان مثال باید کسی پیدا شود و از مقامات مسئول سوأل کند فردی که در حال حاضر به عنوان رئیس سازمان سینمایی فعالیت می کند چه سابقه ای در سینما و اصلاً عالم هنر دارد و چرا این جایگاه مهم را اشغال کرده است؟

بازیگر فیلم سینمایی «کمیته مجازات» در همین رابطه ادامه داد: نظرات مقام معظم رهبری باید در سینما اعمال شود، من به عنوان یک سینماگر و یک هنرمند زمانی که ایشان در مورد سینما حرف می زنند لذت می برم و از دیدگاه تیزبینانه ایشان در مورد سینما ذوق زده می شوم اما متأسفانه برخی مدیران سینمایی کشور هیچ توجهی به فرمایشات ایشان ندارند.

الماسی در خاتمه این گفتگو با تأکید بر اینکه تشکیل شورای عالی سینما یک امر مهم و حیاتی برای سینمای کشور است اظهار داشت: من امیدوارم که مسئولان فرهنگی دولت یازدهم و همچنین شخص آقای رئیس جمهور به این نتیجه برسند که می بایست بدون وقفه به تشکیل این شورا اهمیت دهند و در آن حضوری جدی، موثر و پررنگ داشته باشند تا از این طریق بتوانیم امیدی نه چندان مطلوب به سینمای کشورمان داشته باشیم.

نظرات

  • محمد ۱۳۹۴/۰۷/۲۵ - ۱۰:۴۱
    1 0
    جریان ملی وعدالت سینمایی و فرهنگی وجود نداشته که حذف شود واین کار را هم کسی انجام نداده اصلا مسئله فرهنگی هرچه مدیریتی واداری شده از صحنه حذف شده امثال شما وبسیاری از نخبگان وهنرمندان وفیلم سازان این همه تلاش کردید ومی کنید محصول تلاش خود را به آدمی می دهید که به وسیله چند واسطه مدیر فرهنگی شده وانتظار دارید این چیز بااهمیت در کشور بوجود بیاد در دولت تدبیر وامید یک غیر سینمایی را برای این عرصه انتخاب کرده و وزیر هم به این انتخاب افتخار می کنه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.