دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱

سینما و موضوعی مهجور به نام دفاع مقدس/ ۵

فهیم: واپسگرایی عقلی و عملی مدیران موجب افول سینمای دفاع مقدس شده است

محمدتقی فهیم در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد باسابقه سینمای ایران همزمان با هفته بزرگداشت دفاع مقدس گفت: سینمای دفاع مقدس متاسفانه به دلیل واپسگرایی عقلی و عملی مدیران سینمایی دچار افول جدی شده است.

فهیم در گفتگو با خبرنگار سینماپرس ابیان داشت: سالیان طولانی است که ما دیگر در سینما شاهد تولید فیلم های خوب و شاخص در حوزه دفاع مقدس نیستیم؛ سینمای دفاع مقدس از لحاظ کمی و کیفی دچار نزول جدی شده و دلیل اصلی آن را می توان از ۲ منظر مورد بررسی قرار داد؛ اولین دلیل قطعا حوزه مدیریتی سینما است که تقریبا تعیین کننده ترین عامل برای تولید فیلم های سینمایی است و دومین دلیل به فیلمسازان باز می گردد که تا چه اندازه دل در گروی ساخت چنین آثاری دارند.

وی ادامه داد: از آنجا که مدیران سینمایی با ایجاد سیاست های کلان می توانند سینمای دفاع مقدس را به رشد و اعتلای بالایی برسانند، پس در نقطه مقابل افت و نزول سطح کیفی این نوع سینما نیز از عملکرد ضعیف آن ها ناشی می شود.

فهیم با تاکید بر اینکه سینمای دفاع مقدس ظرفیت و قابلیت بسیار زیادی برای تولید و نمایش در زمان حال و آینده را دارد، اظهار داشت: ما در سینمای ایران از این گنجینه ناب و نادر استفاده بهینه نبرده ایم؛ هشت سال دفاع از میهن اسلامی به خودی خود یک زمان هشت ساله نبود؛ تبعات این جنگ تا سالیان دراز ادامه دارد و ما می توانیم تا مدت ها سوژه ها و موضوعات مرتبط با دفاع مقدس را دستمایه تولید فیلم های ناب و ارزشمند کنیم و درام های جذابی خلق کنیم که همگان بتوانند از تماشای آن لذت ببرند.

این روزنامه نگار ضمن ابراز تاسف از وضعیت کنونی سینمای دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در حال حاضر به لحاظ عدم توانایی، جسارت و شهامت مدیران سینمای کشور یک نوع عقب نشینی در تولید فیلم های ارزشی صورت گرفته و برخلاف شعارهای زیبای مدیران سینمای کشور ما در عمل از سینمای مقاومت به شدت دور افتاده ایم.

وی سپس تصریح کرد: محاظه کاری مدیران و فاصله زیاد حرف ها و وعده هایشان که هیچ گاه بعد عملی به خود نگرفته است و همچنین عدم ریسک پذیری شان که از ورود مردانه و متعهدانه به این حوزه وحشت دارند باعث شده تا ما روز به روز در این سینما دچار عقب‌گردهای جدی شویم؛ البته این مساله تنها به سازمان سینمایی و مدیران وزارت ارشاد معطوف نمی شود و سایر وزارتخانه ها و نهادهای غیرمرتبط با حوزه سینما هم وظیفه دارند تا حداقل با تخصیص بودجه های خاص از تولید آثار ارزشی در این حوزه حمایت کنند.

فهیم با تاکید بر اینکه نهادهایی همچون سازمان صدا و سیما، حوزه هنری، بنیاد شهید، بسیج و تمامی موسسات و نهادهای زیر مجموعه سازمان سینمایی مانند بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان و... بایستی به حوزه تولید فیلم های ارزشی ورود پیدا کنند، اظهار داشت: از قرار معلوم هیچ گونه همتی برای پشتیبانی از سینمای دفاع مقدس وجود ندارد.

منتقد پیشکسوت سینمای ایران در ادامه این گفتگو تاکید کرد: به طور کلی واپسگرایی، محافظه کاری و فاصله حرف تا عمل مدیران به همراه عدم بهره بردن کافی از دانش و سواد سینمایی این روزها گریبان مدیران سینمای کشور را گرفته و همین باعث شده تا سینمای دفاع مقدس مهجورتر از گذشته شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به وظیفه فیلمسازان برای تولید آثاری در زمینه انقلاب و دفاع مقدس، گفت: متاسفانه به دلیلی نامعلوم مبحث دفاع مقدس چندان برای سینماگران ما جذابیت ندارد و برخی از سینماگران ورود به این حوزه را دارای کشش لازم برای تولید آثار ارزشمند قلمداد نمی کنند؛ این امر در کنار مبحث مدیریتی باعث شده تا غفلتی عجیب سینمای دفاع مقدس را احاطه کند؛ از سوی دیگر چنین مساله باعث شده تا اگر فیلمی در حوزه دفاع مقدس توسط فیلمسازان دغدغه مند ساخته می شود نیز معمولا برگرفته از واقعیت های جنگ نباشد و اغلب به آثاری کم تاثیر و کم عمق بدل شود.

فهیم تاکید کرد: دفاع مقدس حوزه ای بسیار سخت اما پرکشش است؛ برای ساخت فیلم های اثر گذار در این حوزه بایستی از بدو نگارش فیلمنامه به مخاطب امروزی سینما فکر کرد؛ همچنین با حمایت نهادهای گوناگون و ایجاد سیاست های تشویقی بایستی تهیه کنندگان را  به تولید فیلم هایی در این زمینه ترغیب نمود. می توان با ایجاد برخی سیاست گذاری ها مانند تبلیغ رایگان فیلم های دفاع مقدس در صدا و سیما، اکران گسترده عمومی و... کاری کرد که تمامی سینماگران علاقمند به ورود در این حوزه حساس شوند.

این منتقد سینما در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: متاسفانه طی سال های اخیر اغلب فیلمسازان حوزه های مختلف سینمایی به سمت تولید آثار سینمای شبه روشنفکری کوچ کرده اند و ترجیح می دهند فیلم های به اصطلاح اجتماعی را بسازند و دلیل اصلی آن هم سیاست گذاری های غلط مدیران سینمایی و همچنین فضای به شدت راکدی است که سینمای کشور را احاطه کرده است. مدیران سینمای کشور وظیفه دارند جریان فکری با عنوان «دفاع مقدس» را در سطح کشور ایجاد کنند؛ البته این مساله ای نیست که هر شخصی بتواند آن را انجام دهد و نیاز به مدیرانی با دغدغه دارد که تنها به پست و میز و صندلی و سمت و مقام نمی اندیشند!

وی در ادامه تصریح کرد: در مجموع سینمای کشور این روزها وضعیت مساعدی ندارد و هیچ نشانه روشنی برای رشد و اعتلای سینما که دفاع مقدس نیز زیر مجموعه از آن است دیده نمی شود؛ ما اگر بتوانیم سالانه تنها ۱۰ فیلم خوب در حوزه دفاع مقدس تولید کنیم سینمایمان به سمتی می رود که هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ اقتصادی به یکی از مطرح ترین کشورهای صاحب سینما در دنیا بدل خواهد شد.

فهیم در خاتمه این گفتگو افزود: با درایت و هوشمندی می توان فیلم هایی در حوزه دفاع مقدس تولید کرد که در کنارشان به مضوعات روزی همچون مسائل هسته ای، تهاجم فرهنگی، بی حجابی و... نیز مطرح شوند که این مساله می تواند باعث تحرک سینمای مهجور و درمانده دفاع مقدس شده و آن را نجات دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.