جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳

بازتابی از انتشار یک خبر تأمل برانگیز

قهرمانی: مسئولان دغدغه تولید آثار ارزشی در سینما را ندارند/ کارمان در حوزه فرهنگ فقط شده تقبیح فعالیت‌های دشمن!

حضور محمد قهرمانی در غرفه سینماپرس در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها

سینماپرس: محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در پی خبر عدم برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: دلیل اصلی عدم تولید آثار استراتژیک که منجر به تعطیلی ناخواسته جشنواره فیلم مقاومت شده، کسری بودجه و بی دغدغه گی مسئولان فرهنگی کشور است.

مدیر عامل سابق موسسه شهید آوینی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بخش اعظمی از این معضل بسیار مهم به بنیاد فرهنگی روایت فتح به عنوان متولی اصلی برگزاری جشنواره فیلم مقاومت باز می گردد چرا که آن ها هیچ گاه طی تمامی سال هایی که از فعالیت شان می گذرد به سمت تولید آثار ارزشمند در سینمای استراتژیک نرفته اند در صورتی که مأموریت اصلی آن ها این است که به حوزه تولید این گونه فیلم ها ورود پیدا کنند تا جشنواره فیلم مقاومت هیچ ضعفی نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه طی ۲ سال گذشته شخصاً ۳ فیلمنامه در حوزه آثار استراتژیک و مقاومت به این بنیاد و سایر نهادهای ذیربط ارائه داده ام اما هیچ گونه جواب روشنی برای حمایت از ساخت این آثار به من داده نشد، اظهار داشت: علیرغم جلسات بسیار متعددی که با مسئولان ارشد نهادهای مختلف داشتم نتوانستم با هیچ یک از آن ها برای تولید آثار خود قرارداد امضا کنم که یکی از دلایل مهم آن سخت گیری های بی جای برخی از این افراد بوده است.

قهرمانی تصریح کرد: متأسفانه واژه ای به نام «اولویت» باعث شده تا ما در حوزه تولید آثار سینمای جنگ نرم، مقاومت و ارزشی همواره دچار مشکل و خدشه بشویم. هیچ یک از نهادها و ارگان ها به «تعامل» با فیلمسازان دغدغه مند نمی اندیشند و مرتباً با ذکر این جمله که «تولید این فیلم در اولویت ما نیست» فیلمسازان دغدغه مند نسبت به مسائل ارزشی را دلزده و آزرده خاطر می سازند. 

تهیه کننده فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب» ادامه داد: همین برخورد با فیلمسازان و سینماگران دغدغه مند باعث می شود که آن ها نیز دیگر میل حضور در سینمای ارزشی را از دست بدهند و دیگر مایل به کار در این حوزه نباشند. متأسفانه رویه ای که این روزها در فرهنگ و هنر کشور ما باب شده است رویه ای بسیار غلط است و به نوعی مدیران فرهنگی با انواع روشها می خواهند تنها به میزهای مدیریتی شان اکتفا کنند!

این تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه امروزه وضعیتی برای سینمای ایران به وجود آمده که همه دستگاه ها و نهادها از جمله بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی، حوزه هنری، سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین، سازمان صدا و سیما و... از نقدینگی کم شکایت دارند خاطرنشان کرد: من شخصاً برای تولید فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب ۲» چندی قبل با علیرضا تابش مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی وارد مذاکره شدم و ایشان از طرح من بسیار استقبال کردند اما در نهایت هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد و ما همچنان معطل مانده ایم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «خاک و آتش» ضمن تأکید بر اینکه تمامی این مسائلی که مدیران مطرح می کنند به دلیل عدم مدیریت صحیح آن ها بر بودجه ها است گفت: از آنجا که من شخصاً در ابتدای دولت نهم به عنوان یکی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کردم می دانم که همه دستگاه ها همیشه بودجه خوب و قابل قبولی در اختیار دارند اما اینکه بسیاری آن ها همیشه از کمبود بودجه گلایه دارند به دلیل آن است که مدیریت صحیحی برای مصرف بودجه شان در اختیار ندارند و یا دلسوز ارزش ها نیستند و تنها به امرار معاش و زندگی خود می اندیشند.

قهرمانی تأکید کرد: این در حالی است که اولویت اصلی تمامی سازمان ها و نهادهای فرهنگی باید برای تولید آثار ارزشی باشد چرا که رهبر معظم انقلاب حجت را برای ورود مسئولان فرهنگی کشور به حوزه تولید اینگونه آثار تمام کرده اند و بارها فرموده اند که باید در این حوزه کارهای جدی صورت بگیرد و تولید این گونه آثار افزایش یابد.

وی افزود: ما باید آگاه باشیم که بهترین «پدافند» همیشه «آفند» است. اما متأسفانه در حوزه فرهنگی مان هیچ گاه «آفند» نداریم. انقلاب ها در منطقه با سرعت سرسام آوری راه خود را باز می کنند و دشمن هم با حماقتی آشکار در حال خودکشی است اما ما همچنان ساکت نشسته ایم و تنها شاهد تحولاتی هستیم که در خاورمیانه، جهان اسلام و کشورمان در حال وقوع است. دشمن با صرف هزینه های گزاف مرتباً در حال انجام کارهایی علیه فرهنگ ماست و سرمایه گذاری های کلانی در این زمینه می کند اما ما تنها کارهای دشمن را تقبیح می کنیم.

این تهیه کننده سینما تصریح کرد: ما باید برای آنکه قدرت خود را به جهانیان ثابت کنیم دست به حمله فرهنگی بزنیم اما مسئولان ما هیچ امکاناتی در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار نمی دهند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: من امیدوارم مسئولان فرهنگ و هنر کشور به فرمایشات رهبر انقلاب توجه ویژه ای داشته باشند و همینطور بی محابا از کنار آن گذر نکنند چرا که این مسئله می تواند برای آینده کشور ما بسیار خطرآفرین باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.