جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۱

انتظارات سینماگران از مدیران در سال جدید / ۴

ابراز امیدواری کارگردان «نفوذی» نسبت به حمایت مسئولان از سینماگران انقلابی / ۱۰۰ سوژه استراتژیک در اختیار دارم

مهدی فیوضی*

سینماپرس: مهدی فیوضی کارگردان سینما ابراز امیدواری کرد که مدیران سازمان سینمایی در سال جدید از فیلمسازانی که دغدغه نظام، انقلاب و حفظ ارزش ها را دارند حمایت ویژه ای داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «نفوذی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران فعلی سازمان سینمایی طی دوران مدیریتی شان مرتباً شعارهای زیادی داده اند اما متأسفانه به هیچ یک از این شعارها و وعده هایشان عمل نکرده اند. این مدیران در یک و نیم سال گذشته بر خلاف تمامی شعارهایی که دادند هیچگونه عملکرد مثبتی برای ورود به سینمای استراتژیک که جزو دغدغه های تعداد کثیری از هنرمندان متعهد سینمای ایران و همچنین مقام معظم رهبری است نداشتند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به سینما اشراف و آگاهی کامل دارند و تاکنون مباحث بسیار مهمی را در مورد سینمای استراتژیک و ورود فیلمسازان برای ساخت فیلم هایی در مورد حوادث انقلاب اسلامی، حفظ ارزش های نظام، دفاع مقدس، پیشرفت ها و دستاوردهای علمی و... در کشور که باعث شده ایران در جهان از بعد معنوی، سیاسی، نظامی و اقتصادی به عنوان یک ابر قدرت در مقابل استکبار جهانی دیده شود، مطرح کرده اند اما متأسفانه مدیران فعلی گویی هیچ توجهی به این فرمایشات مهم نداشتند و تنها به فکر آنچه که در ذهن خود می پرورانند هستند.

فیوضی با تأکید بر اینکه عدم ورود مدیران فعلی سازمان سینمایی باعث شد کارنامه آن ها در سال گذشته بسیار ضعیف ارزیابی شود اظهار داشت: بیش از دو سوم فیلم هایی که ما در سال ۹۳ به عنوان تولیدات مدیران فعلی سازمان سینمایی دیدیم فیلم هایی غیر سینمایی بودند که اغلب با دیدگاه های شخصی فیلمسازان برای حضور در جشنواره ها ساخته شده بودند و بعضاً حتی با اقتصاد سینما نیز تناقض های آشکار داشتند و در صورت اکران، در بعد معنوی هم تأثیرات غلط زیادی را در فرهنگ کشور ایجاد خواهند کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «محرمانه تهران» در ادامه این گفتگو تصریح کرد: هرگونه اتفاق اندکی که در زمینه تولید آثار ارزشی و استراتژیک طی دوران مدیریتی آقای ایوبی بر سازمان سینمایی در سینمای ایران شکل گرفته است به صورت خودجوش و از طرف فیلمسازان دغدغه مند بوده که آن ها به دلیل دغدغه های شخصی شان بدون هرگونه کمک و حمایت مالی و معنوی از سوی سازمان سینمایی و دستگاه های زیر مجموعه این سازمان آن ها را به ثمر رسانده اند.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاقات در حالی صورت می گیرد که مدیران دلسوز در جمهوری اسلامی ایران می بایست دغدغه زیادی برای ورود به مباحث مهم استراتژیک داشته باشند و مرتباً برای تولید آثار فرهنگی در این زمینه کارهای پژوهشی انجام داده و تمامی فیلمسازان را تشویق و ترغیب به تولید این گونه آثار نمایند که متأسفانه در سازمان سینمایی فعلی چنین چیزی دیده نمی شود.

فیوضی افزود: متأسفانه در اغلب نهادهای فرهنگی و سینمایی خارج از دولت به ویژه در سازمان سینمایی نیز همواره مشاورانی وجود دارند که با نظام زاویه جدی داشته و از این رو به مدیران خط های فکری خود را تزریق می کنند و مسئولان بی بصیرت ما هم در دام آن ها افتاده و گوش به فرمان آن ها دارند. و برای گول زدن خود و دیگران با فیلمسازانی کار می کنند که به ظاهر وجیه المله هستند. آن فیلمسازان با اهداف خاصی که هم مادی است و هم معنایی، با نفوذی که در نهادها و سازمان ها کرده اند، کار خود را پیش می برند. متأسفانه در سازمان سینمایی در حال حاضر نیز افرادی مشغول به کار هستند که می خواهند فیلم های خنثی در جامعه رواج پیدا کند و نظام، اقتصاد و مردم برایشان به هیچ عنوان اهمیتی ندارند.

این کارگردان سینمای ایران در بخش دیگری از این گفتگو گفت: در دوران مدیریتی آقای شمقدری بر مسند سازمان سینمایی کشور بیش از ۱۰ موسسه برای تحقیق و نگارش فیلمنامه های ارزشی ثبت شده بود که تمامی آن ها توسط سینماگران دغدغه مند اداره می شد اما از هنگامی که آقای ایوبی بر مسند ریاست سازمان سینمایی نشستند، کوچکترین حمایتی از این موسسات انجام نگرفت. این در حالی است که فیلمنامه اصل و بنیان یک فیلم سینمایی محسوب می شود وحضرت آقا هم چند بار تأکید فرموده اند که ما در زمینه فیلمنامه مشکلات زیادی داریم.

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: من خودم در آن زمان موسسه ای با عنوان «آینه سیمرغ» را تأسیس کرده بودم که طی یک مدت کوتاه حدود ۱۰۰ سوژه استراتژیک را با توجه به فرمایشات حضرت آقا، مباحث انقلابی و ارزشی به صورت انتخاب موضوع، نگارش ایده و طرح برای تولید فیلمنامه های سینمایی و سریال های تلویزیونی در آورده ام که امیدوارم از این لحظه به بعد مورد حمایت مدیران سازمان سینمایی و همچنین مدیران سازمان صدا و سیما قرار بگیرد. البته چند ایده و طرح استراتژیک موسسه مورد تأیید بخشی از سازمان صدا وسیما قرار گرفته و درحال پژوهش و نگارش فیلمنامه سریال و سینمایی هستیم. از همین رو شخصاً از آقای ایوبی درخواست دارم که در صورت دلسوزی برای نظام و انقلاب از این موسسات حمایت کنند و بگذارند تا طرح های ارزشی و استراتژیک به تولید برسد.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.