جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸

واکنش ها به «ساده انگاری» یک مدیر دولتی

ابراز تأسف یک هنرمند باسابقه از اظهارات «ایوبی»/ «سینمای استراتژیک»دغدغه رهبری است نه «مغازه و دکان» برای سینماگران!

سخنرانی جهانگیر الماسی در همایش شعر «فلسطین، کربلای امروز»

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینمای ایران در پی اظهارات اخیر حجت الله ایوبی گفت: دنیای امروز از سینما به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود استفاده می کند و تأکیدات مقام معظم رهبری برای ورود به این گونه سینما یک دغدغه و بسیار به جا و شایسته است . من متاسفم از اینکه آقای ایوبی به عنوان نماینده دولت در حوزه سینما نگاهی برخلاف نظرات رهبری دارند.

بنا بر این گزارش به دنبال برخی گفته های رئیس سازمان سینمایی مبنی بر اینکه« ساخت فیلم های استراتژیک در دوره ما دکان و مغازه نخواهد بود!» در هتل انقلاب و البته تأکید هنرمندان طیف های مختلف بر ضرورت حرکت وزارت ارشاد در مسیر تولیدات استراتژیک، جهانگیر الماسی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اشاره رهبری به پرداختن به موضوعاتی چون مقاومت، بیداری اسلامی، دفاع مقدس و حوادث انقلاب در تولیدات سینمایی همان حرکت هوشمندانه یه سمت سینمای استراتژیک است؛ چرا که سینما امروزه می تواند در تبیین و تجمیع و حفظ و حراست از هویت و فرهنگ فردی و جمعی و ملی و میهنی انسانها دخیل باشد.

وی ادامه داد: سیاست علم حکومت داری و مدیریت منابع انسانی است و مدیران فرهنگی ما باید به آن آگاه باشند. همواره از تبلیغات سطحی و ابتدایی در جنگ های جهانی تا سمت گیری مکاتب سیاسی و... به شیوه های مختلفی توسط دولت ها پیگیری شده است. چهره رسانه ای سینما می تواند مبلغ نکاتی باشد که آرمان های یک نظام را مطرح کنند و احساس همذات پنداری مخاطبان را با آن همراه کنند.

الماسی با تاکید بر اینکه رئاليسم و سوسیالیسم روسیه و یا حتی مکاتب نمایشی مختلف جهان و... همگی در این حوزه واقع شده اند اظهار داشت: استفاده از توانمندی سینما مقوله ای است که احتیاج به دانش دارد که متاسفانه مدیران ما نسبت به آن آگاهی ندارند. در برنامه ریزی های خرد و کلانی که برای کشورها ریخته می شود فرهنگ بخش مهمی دارد که استراتژی در آن نقش اصلی را ایفا می کند و مدیران ما از این مقوله به شدت غافل مانده اند.

بازیگر فیلم سینمایی «شبح کژدم» خاطرنشان کرد: کارکرد هنر در سمت گیری فرهنگی و فکری می تواند اسباب رفتار استراتژیک ما در حوزه های مختلف فراهم کند و سیاست گذاران و مدیران فرهنگی باید برای آن برنامه ویژه ای داشته باشند. به همین خاطر است که ما باید از طریق سینما سینما در جهت رسیدن به اهداف عالیه و ارزشمند انقلاب اسلامی مان بهره ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ابتدای قرن بیستم وقتی «هنر نو» به وجود آمد تلاش های جدی هنری در جهت اهداف و استراتژی های شاخصی مثل آگاهی، عدالت، بهداشت و جهان دور از تبعیض تعریف شد و از طریق سینمای زیر زمینی و کم بودجه، این هنر گسترش پیدا کرد و آن ها تاثیرات جدی در حوزه سیاست گذاشتند و حتی جنبش دانشجویی سال ۱۹۶۸ در امتداد این حرکت شکل گرفت.

الماسی ادامه داد: این ها نشان می دهد که دستیابی به سینمای استراتژیک سخت و دست نیافتنی نیست و اگر کسی به ارزش های ملی و میهنی دغدغه داشته باشد می تواند خیلی راحت فرهنگ و هنر را به این سمت و سو گرایش دهد.

بازیگر فیلم سینمایی «کمیته مجازات» تاکید کرد: مباحثی که رهبر معظم انقلاب مطرح می کنند مباحثی نیست که به همین راحتی بتوان از کنار آن ها گذشت. بحث سینمای مقاومت و انقلاب و دفاع مقدس در فرهنگ مردم این سرزمین نهادینه شده و مدیران سینمایی باید به آن ها گردن بنهند نه اینکه برخلاف آن عمل کنند و یا در محفلی آنهم در برابر عده ای خاص از سر عصبانیت سینمای استراتژیک را به دکان و مغازه ای برای دیگران تلقی کنند. چه بسا که اگر دوستان جناب ایوبی این دغدغه را دارند در طول این 18 ماه اثر قابل توجهی تولید می کردند.

وی ادامه داد: ای کاش مشاوران دلسوز اطلاعات جامع و کافی و شاخصی به ایشان بدهند و کمک کنند جریان ارزشی و اصیل  سینمای انقلاب بتوانند بدون رفتن به سمت تولید آثار پر خرج و با صرف هزینه اندکی در جهت اهداف عالیه ای که مورد نظر انقلاب اسلامی است دست به تولید فیلم های استراتژیک بزند.

الماسی افزود: مدیران فرهنگی کشور باید با کمک گرفتن از متخصصان ابزاری برای داشتن استراتژی در همه ارکان فرهنگی و هنری به وجود بیاورند و در جهت رشد و اعتلای آن کوشا باشند تا آیندگان بتوانند به خوبی از آن ها بهره برداری نمایند.

این هنرمند پیشکسوت سینمای ایران در خاتمه این گفتگو افزود: من تعجب می کنم از آقای ایوبی که نظرات مقام معظم رهبری را به سادگی و بر اساس خوشایند عده ای یه سادگی تفسیر می کنند؛ ایشان با توچه به اینکه در دانشگاه امام صادق (ع) درس خوانده اند و یکی از شاگردان آیت الله مهدوی کنی بوده اند نمی توانند نظری سطحی در مورد سینمای استراتژیک داشته باشند و آن را مغازه و دکان برای برخی دغدغه مندان عرصه هنر بدانند، ایشان قطعأ می دانند باید با نگاه مدن تری به جریان سینما باید بر مسند سینمای کشور بنشینند.

وی تصریح کرد: رئیس سازمان سینمایی یک کشور باید بدانند سینما تنها تولید یک فیلم برای سرگرمی نیست و جریان گسترده ای است که می تواند حتی در سیاست های یک کشور دخیل باشد. ایشان نباید به واسطه تمسک جستن به مساله اقتصاد سینما همه داشته های ۳۵ ساله سینما که به مدد نسل انقلاب فراهم شده را تخریب کنند و از دستیابی به سینمای مورد نظر مقام انقلاب و رهبری غافل شوند.

این گزارش حاکیست ایوبی چهارشنبه شب در ضیافت شام برخی سینماگران در هتل انقلاب با تهدید و انتقاد شدید از منتقدان خود به طرح برخی موضوعات در رسانه ها اشاره کرد و گفت:  استراتژیک و فاخر مغازه و دکان در دوره ما نخواهد شد و این مغازه ها تا زمان حضور من در مدیریت سینما بسته خواهد بود!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.