چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸

با محوریت دفاع مقدس و تاثیر آن در زمان حال

رضا توکلی: «صدای خورشید» اوایل سال آتی کلید می‌خورد/ برخی مدیران با «منیت» سینمای دفاع مقدس را به ناکجاآباد می‌برند!

رضا توکلی

سینماپرس: رضا توکلی بازیگر و کارگردان سینما گفت: این روزها در حال بازنویسی نهایی فیلمنامه «صدای خورشید» هستم که در ارتباط با دفاع مقدس است که احتمالاً در اوایل سال آتی آن را کلید خواهیم زد ؛ داستان مربوط به افرادی است که حال تفحص پیکر شهدا هستند و با حال و هوایی خاص مواجه می شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «سگ های پوشالی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هرچقدر از زمان ۸ سال دفاع مقدس می گذرد ما بیشتر با ظرافت های جنگ آشنا می شویم، جنگ ما بر خلاف تمامی جنگ ها در دنیا جنگی ظریف بود، جنگی احساس و عاطفه و اعتقاد بود، جنگ ما جنگ ظرافت های انسانی بود و من سعی کردم در «صدای خورشید» به این مقوله های مهم و ارزشمند و انسانی نگاهی ویژه داشته باشم.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از سینمای جنگ و دفاع مقدس می شود همه فوراً فکرشان به سمت تانک و توپ و... می رود که این نوع نگاه بسیار اشتباه و غلط است. ما اگر می خواهیم به نسل امروز که آشنایی چندانی با مسئله ۸ سال دفاع مقدس ندارد مفاهیم ارزشی آن را بیاموزیم و از رشادت ها و دلاوری های مردان خوب خدا که در آن دوران به درجه رفیع شهادت نائل آمدند سخن بگوییم می بایست با دیدگاهی بهروز که نسل امروز آن را می پسندد سخن بگوییم که برای آن ها باورپذیر و قابل قبول باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «معبد جان» سپس خاطرنشان کرد: محمد شیخ علی تهیه کنندگی «صدای خورشید» را بر عهده خواهند داشت ولی  هنوز هیچ فکری برای بازیگران این فیلم نکرده ایم اما تمایل داریم که از حضور بازیگران بنام سینمای ایران در این فیلم بهره ببریم.

توکلی در ادامه این گفتگو ضمن انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در برخوردشان با سینمای ارزشی و دفاع مقدس اظهار داشت: متاسفانه اغلب مدیران سینمایی مرتباً دم از حمایت از سینمای دفاع مقدس می زنند و با شعار اینکه کار در این حوزه رسالت ما است می خواهند خود را موجه جلوه دهند؛ در حالیکه در عمل هیچ حمایتی از اینگونه فیلم ها نمی نمایند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در بخش هایی از سینمای ما درک نیست و اغلب مدیران تنها «منیت» دارند و با یک سری نگاه های جناحی و مسائل حاشیه ای باعث به حاشیه رانده شدن فیلم های دفاع مقدسی شده و آن را به ناکجا آباد می برند.

وی افزود: به عنوان مثال ما چندی پیش فیلمی ارزشی با عنوان «پرواز تا دیار دور دست» را ساختیم که هیچ حمایتی از آن نشد، همچنین من سال ها است که مایلم برای سرداران بزرگی همچون بابایی، رستمی و... فیلم بسازم اما امکاناتی برایم در نظر گرفته نمی شود که البته بخش اعظمی از آن به بازی های سیاسی برخی روشنفکر نماها باز می گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.