دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹

وحید نصیریان:

انیمیشن‌های ارسالی به جشنواره فیلم کوتاه رشد خیلی خوبی داشته اند/ نمی‌شود از انیماتورهای کشور انتظار زیادی داشت

وحید نصیریان در نشست خبری فیلم قلب سیمرغ

سینماپرس:عضو هيات انتخاب بخش انيميشن سی و يكمين جشنواره بين‌المللی فيلم كوتاه تهران گفت: خوشبختانه فيلم‌های بخش انيميشن امسال در جشنواره فیلم کوتاه رشد خيلی خوبی داشته و كارهای قابل‌توجهی را در اين حوزه مشاهده كردم.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ستاد خبری سی‌ويكمين جشنواره بين‌المللی فيلم كوتاه تهران «وحيد نصيريان» عضو هيات انتخاب بخش انيميشن در گفت‌وگویی در ارزيابی كيفی و كمی خود از آثار راه يافته به اين دوره جشنواره و در پاسخ به اين كه آثار راه يافته به بخش مسابقه تا چه حد به استانداردهای بين‌المللی نزديك بود، بيان كرد: من معتقدم كه مقايسه كارهای ايرانی با استانداردهای جهانی در حوزه انيميشن اساسا كار درستی نيست و برای آن می‌توان دلايلی متعددی را هم برشمرد. يكی از اين دلايل اين است كه انيميشن بدون شك متاثر از شرايط اقتصادی است و با توجه به مشكلات اقتصادی چند ساله اخير در كشورمان، نمی‌توان انتظارات بی جايی از توليد انيميشن در ايران داشت.

نصيريان در عين حال گفت: با وجود اين شرايط، آثار اين دوره از جشنواره برایم بسيار جالب توجه بود و پيشرفت‌ خوبی را در حوزه كارهاي كوتاه انيميشن شاهد هستيم. فيلمسازان بسيار زحمت می‌كشند و من چند انيميشن شاخص را در اين دوره تماشا كردم.
اين كارگردان در ادامه به برخی از مسائل تاثيرگذار بر روند كيفی جشنواره‌های فرهنگی و هنری اشاره كرد و افزود: وقتی به دوره‌های قبلی برگزاری جشنواره فيلم كوتاه يا حتی ساير جشنواره‌ها دقيق می‌شويم، متوجه خواهيم شد كه نگاه‌های مديريتی، مهم‌ترين نقش را در نحوه عملكرد يك جشنواره داشته‌اند، حال اين عملكرد می‌تواند خوب يا بد، مثبت يا منفی باشد. در واقع اين اثر نيست كه كيفيت يك جشنواره را تعيين می‌كند بلكه مديران در اين زمينه تاثيرگذارند، زيرا خود آثار نيز توسط گروهی انتخاب می‌شود كه از سوی مديران به مجموعه راه يافته‌اند.
نصيريان درباره ملاك‌هايش در انتخاب آثار، گفت: تكنيك و محتوا بايد در تركيب با همديگر برای انتخاب يك اثر مد نظر قرار بگيرد، ضمن اين كه هر عضو هيات انتخاب ممكن است در ارزيابی خود به معيارهايی متفاوت از بقيه توجه كند اما معيار اصلی من در حوزه انيميشن، تفاوتی است كه اين آثار بايد با فيلم‌های زنده داشته باشند. انيميشن بايد موجز و مختصر باشد. از فضاسازی اغراق‌آميز بهره ببرد تا مخاطب خود را جذب كند. فيلمنامه خوب آن هم در اولويت است و در مرحله بعد نحوه ارائه آن اهميت دارد. همچنين جان‌بخشی به كاراكتر و استفاده درست از صدا از ويژگی‌هايی است كه من هنگام انتخاب آثار به آن توجه دارم.
يادآورمی شود؛ سی و يكمين جشنواره بين‌المللی فيلم كوتاه تهران از ۲۲ تا ۲۷ مهرماه در پرديس سينمايی ملت برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.