سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱

گزارش نشست جشنواره تئاتر عروسکی تهران

اظهار نظر جدید مرضیه برومند درباره برابری بودجه جشنواره تئاتر عروسکی با بهای یک خودروی گران‌قیمت/ جنجال نکنید، خسته‌ام!؟

مرضیه برومند در نشست خبری جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک

سینماپرس: برومند دبیر جشنواره تئاتر عروسکی گفت: «بودجه جشنواره تئاتر عروسکی به اندازه یکی از ماشین‌هایی است که گاهی در خیابان از کنار ما رد می‌شود، در حالی که از نظام جمهوری اسلامی توقع عدالت بیشتری داشتیم.»

به گزارش سینماپرس صبح امروز (سه شنبه ۱۸ شهریور) نشست خبری جشنواره تئاتر عروسکی تهران در تئاتر شهر برگزار شد. در این مراسم مرضیه برومند دبیر جشنواره تئاتر عروسکی و پیمان شریعتی مدیر اجرایی جشنواره تئاتر عروسکی تهران حضور داشتند. متن کامل نشست را در ادامه بخوانید:

تشابه بودجه تئاتر عروسکی با یک ماشین در خیایان

مرضیه برومند در ابتدای این نشست از جنجال هایی که چندی پیش برای این جشنواره به پا شده بود سخن گفت: «اعتراضات من به خاطر نهادینه شدن روش‌های بروکراسی قدیمی و از رده خارج شده است که باعث اتلاف وقت و انرژی می‌شود که باید آن را اصلاح کنیم.»

برومند که فیلم «شهر موشها ۲» را بر پرده اکران دارد در ادامه اظهار داشت: «در آن جلسه به خاطر شرایط و وضعیت بودجه فرهنگی کشور بسیار ناراحت بودم و مطالبی را بیان کردم که باعث شد برخی دوستان دلگیر شوند. همین‌جا از دوستانی که دیواری کوتاه‌تر از دیوار آن‌ها نبود، عذرخواهی می‌کنم و می‌گویم باید این مسائل را به مسئولان گفت. منظورم اشاره به شخص خاصی نیست، بلکه ناراحتی من به دلیل بی‌عدالتی عجیبی است که در بخش فرهنگ وجود دارد.»

برومند که از اوضاع بودجه ای حاکم بر تئاتر ناراضی بود افزود: «بودجه جشنواره تئاتر عروسکی به اندازه یکی از ماشین‌هایی است که گاهی در خیابان از کنار ما رد می‌شود، در حالی که از نظام جمهوری اسلامی توقع عدالت بیشتری داشتیم. در حال حاضر بیشتر وقت ما صرف مسائلی بیهوده می‌شود و به همین دلیل خواستار تحول سیستم فرهنگی کشور هستم. هر چند قبولاندن این تحول، برای عده‌ای مشکل است.»

برومند در ادامه نشست از حضور یک نمایش عروسکی از آمریکا خبر داد و گفت: «در بخش بین‌الملل، آثاری از کشورهای صربستان، اسپانیا، هلند، چین، ارمنستان، افغانستان، آلمان، کردستان عراق اجرا می‌شوند و در کنار این‌ها، یک گروه از آمریکا هم حضور دارد. جالب اینجاست که دستمزد این گروه بسیار بالا بود اما وقتی من و آقای بهروز غریب‌پور که در بخش دعوت از میهمانان خارجی ما را همراهی می‌کرد، شرایط را برای این گروه توضیح دادیم و خواستار تعاملات فرهنگی شدیم، آن‌ها خیلی قشنگ برخورد کردند و حاضر شدند مجانی در جشنواره شرکت کنند.»

ماجرای عدم همکاری شهرداری از جشنواره

مرضیه برومند پیرامون ماندگاری محل برگزاری تئاتر عروسکی شهر اظهار داشت: «این خانه را شهرداری گرفته و اجاره‌اش یک ساله است اما اگر سر یک سال هم این خانه را از ما بگیرند، می‌روم عسر و حرج!»

وی افزود: «مهندس یزدانی یکی از مسولان شهرداری منطقه ۱، انسان شریف و فرهنگی است ضمن اینکه آقای مرادخانی معاون هنری هم بسیار علاقه‌مند است این ساختمان خریداری شود. خیلی از مسئولان فرهنگی به من لطف دارند و روی من را زمین نمی‌اندازند. البته در این مدت بیشتر انرژی‌ام بابت کارهای حاشیه‌ای هدر رفت.»

برومند با انتقاد از شهرداری و فرهنگسراها پیرامون عدم همکاری وحمایت با جشنواره اظهار داشت: «قرار بود شهرداری همکاری کند تا جشنواره در تمام مناطق تهران گسترش پیدا کند اما نشد و رایزنی ما با فرهنگسراها بی‌نتیجه ماند. آن‌ها حتی حاضر نشدند مجانی هم با ما همراه باشند. جالب اینجاست شهرداری در بخش‌های دیگر کمک بی‌نظیری کرد اما اتفاقا بخشی که مربوط به تئاتر بود، خیلی به ما توجه نکرد. حتی علاقه‌مند بودیم نمایشگاه عکس و پوستر حمید جبلی در فرهنگسرای نیاوران که خود زیر مجموعه معاونت هنری است، برگزار شود اما این اتفاق هم نیفتاد.»

وی افزود: «با فرهنگسرای نیاوران گفت‌وگوی شفاهی کرده بودم و قول گرفته بودم تا نمایشگاه‌های جشنواره در گالری‌های این فرهنگسرا برپا شود اما چون نامه‌نگاری اداری نکردم، این فرهنگسرا ما را همراهی نکرد.»

همراهی هنرمندانی که آثارشان در جشنواه رد شد

برومند خاطرنشان کرد: «می‌خواهم آثار جشنواره به عاقبتی برسد چون شرکت در جشنواره، برای یک نمایش عاقبتی نیست. تئاتر باید اجرا شود و مخاطب خود را پیدا کند و تنها امکان اجرا هم تئاتر شهر نیست هر چند فعلا خانه امید تئاتری‌هاست.»

وی اظهار داشت: «برخی از این آثار کیفیت مناسبی نداشتند و برخی دیگر هم برغم گروه مسلمانشان، با شرایط فرهنگی و شئونات کشور ما هماهنگ نبودند. بااین حال یک گروه از افغانستان را بدون در نظر گرفتن کیفیت کارش دعوت کردیم چون فکر کردیم خوب است که با ما ارتباط فرهنگی داشته باشند.»

وی پیرامون آثار شهرستانی شرکت کننده در این دوره از جشنواره افزود: «تعداد این آثار به دلخواه من نبود و طیبعی بود بچه‌های شهرستانی هم کمی دلگیر شوند. با این حال تلاش کردیم بچه‌هایی که آثارشان رد شده، در طول جشنواره حضور داشته باشند.»

حضور آرم ارگان های مختلف در پوستر جشنواره

پیمان شریعتی مدیر اجرایی جشنواره تئاتر عروسکی گفت: «امسال بعد از مدت‌ها شاهد آرم بسیاری از ارگان‌ها در پوستر جشنواره تئاتر عروسکی هستیم ضمن اینکه جامعه صنفی نمایشگران عروسکی هم به خوبی در کنار ماست و امیدواریم بچه‌های عروسکی قدر این موقعیت را بدانند.»

شریعتی پیرامون عدم همراهی کانون پرورش فکری در این دوره از جشنواره اظهار داشت: «همزمان با برنامه‌ریزی ما، مدیریت تئاتر کانون عوض شد و متأسفانه امسال کانون میزبان جشنواره نیست هر چند بخشی از کارهای کودک می‌توانست آنجا اجرا شود.»

در پایان مرضیه برومند از خبرنگاران خواست برخی از حرفهایش را منتقل نکنند تا دوباره حاشیه ساز نشود؛ «در این مدت به اندازه کافی روی آنتن بوده‌ام و دیگر دلم نمی‌خواهد جار و جنجال به پا شود.»

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.