دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴

اخلاق در سینما و نقش آن در توسعه فرهنگی

محسنی نسب: مفاهیم صحیح اخلاقی این روزها در آثار سینمایی رنگ باخته است

محسن محسنی نسب*

سینما پرس: محسن محسنی نسب کارگردان و فیلمنامه نویس سینما در خصوص جایگاه اندیشه و اخلاق در سینما گفت: «این روزها اخلاق صحیح اسلامی در آثار سینمایی رنگ باخته است.»

محسنی نسب در گفتگو با خبرنگار سینما پرس افزود :« در طول سالهای گذشته مجموعه ای از افراد و برخی محافل سینمایی و حتی سیاسی به طور حساب شده ای تلاش کردند که بحث اخلاق در سینمای ایران را از بین ببرند. در سینمای امروز آموزه های صحیح اخلاقی به ندرت دیده می شود و تنها تعداد اندکی از سینماگران هستند که به اخلاق به مفهوم تحسین شده، در آثارشان توجه می کنند.»

کارگردان «یاس های وحشی»، اظهار داشت: «مردم بطور طبیعی و آگاهانه علاقه مند به فضایل اخلاقی هستند و لذا ما فیلمسازان هرچه این مسائل را به شکل هنرمندانه تری در سینما و آثارمان بیان کنیم، موفق تر خواهیم بود.»

محسنی نسب در ادامه گفت: «ما ایرانی ها در دوران قبل از انقلاب معتقدیم بودیم سینما و فیلمفارسی، سینمای فاسدی است، حرکتی کردیم تا آن سینما تعطیل شود. امام خمینی (ره) هم فرمودند که خود سینما در زمان طاغوت بد نیست، بلکه تفکرجاری در آن بد بوده است و این وظیفه سینماگران است که طبق فرمایش ایشان با تفکر غلط و غیراخلاقی در سینما مبازره کنیم.»

این فیلمنامه نویس ضمن بیان اینکه دشمن برای تخریب یک ملت، ابتدا به فرهنگ آن صدمه می زند، گفت: «باید با کمال تاسف بگویم که دشمن در مورد ایران طی این چند سال به دلایل گوناگون از جمله کم کاری و بی تفاوتی مدیران و اهالی سینما موفق شده فرهنگ غلط را وارد کند.»

این کارگردان اظهار داشت: «سازمان سینمایی باید مانع تولید آثاری که فاقد ارزشهای انسانی و اخلاقی هستند شود. این امر سبب می شود بجای فرهنگ التقاطی و ناصحیح، تفکرات دینی ما در سینما و فرهنگ رواج پیدا کند و مردم با سینما آشتی کنند.»

محسنی نسب در ادامه تصریح کرد: «مردم ما به دلیل حذف و یا افت فضایل اخلاقی در آثار فیلمسازان، با سینمای ایران قهر کرده اند. حق هم دارند؛ سینمای امروز به عنوان یک مبلغ فرهنگی، ضعیف عمل کرده و بیشتر به مسائلی پرداخته است که دغدغه های اخلاقی مردم در آن دیده نمی شود.»

وی تاکید کرد: «سینما و تلویزیون به عنوان دو ابزار بسیار مهم و کاربردی در رشد فرهنگ و تاثیر آن بر جامعه، بیشتر بدی ها را نشان داده و کمتر به خوبی ها و نیکی ها پرداخته است. جامعه ما را مردمانی ایثارگر و فداکار تشکیل داده است، کسانی که وقتی دشمن به خاک کشورمان تعرض کرد، با غیرت از خاک مان دفاع کردند. این مردمان با آثار سینمایی با محوریت خیانت و بدی ها به شدت دور هستند و احساس غریبگی می کنند.»

محسنی نسب در پایان با تاکید افزود: «دشمن فرهنگ و تفکرات غلط خود را وارد فرهنگ و سینمای ما کرده است. فرهنگ ما اسلامی است، سینمای ما هم باید اسلامی باشد و باید با نشان دادن فضایل اخلاقی در آثار سینمایی مان و رشد اخلاق در جامعه، با فرهنگ غلط مبارزه کرد. سینمای ایران چند سالی است از نشان دادن و بزرگ کردن خوبی ها، دور شده و متاسفانه با نمایش حلقه ای از بدی ها خو گرفته است.»

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.