چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹

صلح جو داور جشن رسانه های سینمایی:

رسانه‌ها باید به اصل صداقت و راستگویی پایبند باشند / سینما با رسانه ها زنده مانده است

طهماسب صلح جو*

سینماپرس: طهماسب صلح‌جو داور نخستین جشن رسانه‌های سینمایی گفت: رسانه ها باید به اصل صداقت و راستگویی پایبند باشند و متاسفانه تاکنون که بررسی کردم رسانه‌ها اغلب این ویژگی را رعایت نمی‌کنند چون اصل ویژگی رسانه را فدای گرایش های جناحی و گروهی کرده‌اند.

بنابراین گزارش، این منتقد درباره جشن رسانه‌های سینمایی به سینماپرس گفت: همیشه به این رویدادهایی که برگزار می شود خوش بین هستم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، سالهاست از دور و نزدیک با مهندس جعفری جلوه از طریق جشنواره‌های فیلم کوتاه که بیشتر در جلسات آن به عنوان منتقد حضور داشتم آشنایی پیدا کردم و شاهد این بودکه انسان دلسوز و اهل معرفتی در عرصه فرهنگ هستند.

صلح جو ادامه داد: نیات خوب برای برگزاری این جشنواره‌ها خیلی تاثیر دارد و این نیات است که به این رویدادها هویت می‌دهد چرا که سابقه داشته است برای برخی جشن‌ها هزینه‌های زیادی انجام می شود اما در نهایت بازتاب خوبی را در پی نداشته است.

وی درباره آثاری که به این جشن فرستاده شده است گفت: حدود 300 اثر در رشته‌های مختلف به دبیرخانه جشن فرستاده شده است و ما گزیده‌ای از این آثار که حدود 60-70 اثر در حوزه های یادداشت،خبر،گفتگو و..  است را مطالعه کردیم.

صلح جو درباره کیفیت آثار ارسال شده خاطرنشان کرد: نوشته های خیلی خوبی بین آثار راه یافته وجود دارد ولی در مجموع سطح آثار راضی کننده نیست و آنچه که با خواندن آثار دریافتم این است که فضای رسانه های ما حرفه ای نیستند و حتی قصد حرفه‌ای شدن هم ندارند.

وی ادامه داد: کسی که در این عرصه وقت می‌گذارد نباید فقط به آموخته های آکادمیک بسنده کند بلکه در این حرفه تجربه نیز نیاز است. فعال رسانه ای با تجربه و دانش علمی به اصول و قواعد کار تسلط پیدا می کند چراکه تجربه خیلی از نکته‌ها را می‌آموزد اما وقتی این مسائل رعایت نشود در نتیجه کار خودش را نشان می دهد و مخاطب از دست می رود.

صلح‌جو با بیان اینکه رسانه های دیجیتال در ذات خود می توانند فرهنگ‌ساز باشند عنوان کرد: کسانی در این رسانه ها کار می کنند گویا در حال تمرین کردن هستند این در حالیست که یکی از ویژگی های مهم یک نوشتار، پایبند بودن به ارزش های ادبی آن نوشته است. نوشتار با زبان محاوره‌ای تفاوت داشته و ویژگی و قوام خودش را دارد. نقش سردبیر در خروجی آثار رسانه‌ها خیلی مهم است و اشتباهات خبرنگار را باید او متذکر شود اما وقتی سردبیر یک رسانه به کار خودش مسلط نباشد نتیجه خوبی را به دنبال نخواهد داشت.

وی با ضروری دانستن برگزاری جشن رسانه ها یادآور شد: در جشن‌های سینمایی جای تقدیر از رسانه ها خالی است و تنها یک مورد موثر آن را انجمن منتقدان برگزار می کند اما بعد از اجرای این جشن می توانیم درباره آن نظر قطعی دهیم. باید دید چه بازتابی در انتظار این جشن خواهد بود که برای برگزیدگان آن معیار باشد و مفید واقع شود.

صلح جو با بیان اینکه رسانه ها باید به این جشن بهای بیشتری دهند یادآور شد: رسانه ها اگر تولد فلان بازیگر باشد آن را بهتر بازتاب می دهندتا جشن خودشان را! چرا که احساس رقابت می کنند. به نظر من اگر رسانه‌ای دید که در رسانه دیگر مطلب ارزشمندی منتشر شده باید به آن بپردازد چون به ارتقای آن رسانه نیز کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در سینما گفت: سینما با رسانه ها زنده مانده است چرا که بارها و بارها بعنوان مثال دیده ایم که مخاطب برای تحقیق درباره سی سال پیش سینما به مطبوعات مربوط آن سال مراجعه می کند. رسانه وظیفه دارد این خاطره را نگه دارد و اگر به موضوعات سینمایی نپردازد سینما از نفس خواهد افتاد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.