جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷

همزمان با برپایی جشن رسانه های سینمایی

فهیم: رسانه در پیشانی خود باید واضح بگوید نماینده چه تفکری است/ رسانه های صاحب نگاه و جدی مهم تر هستند

محمدتقی فهیم*

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد كشورمان صبح امروز بیست و ششم اردیبهشت همزمان با برگزاری جشن رسانه های سینمایی گفت: برخی از رسانه‌ها شناسنامه مشخصی ندارند، در حالی كه مخاطب باید بداند که با چه نوع رسانه و تفکری روبرو است. عموما رسانه ها کارکرد حزبی هم دارند و رسانه باید در پیشانی خودش بگوید که نماینده چه گروه و اندیشه و تفکر و حزبی است.

بنابراین گزارش، فهیم از جمله منتقدان پیشکسوتی است که امروز  در این جشن مورد تقدیر قرار می گیرد. وی به سینماپرس گفت: یک رسانه موثر باید در انتقال اطلاعات سرعت داشته باشد و در عین حال صداقت در مطلب و نیز صحت منبع اطلاعات خیلی اهمیت دارد، در کنار آن نیازمند مسلط بودن به فنون خبرنویسی دارد که تسلط بر این موضوعات می تواند به یک رسانه جایگاه ببخشد. رسانه‌ای که به شیوه خبرنویسی مسلط نباشد مطالبش فاقد جذابیت خواهد شد و این تسلط باید در استفاده از واژگان و ادبیات صحیح باشد که باعث می شود مخاطب درگیر مطالب شود و اکنون در رسانه‌هایمان فاقد اصالت حرفه‌ای هستیم و مسائل مطرح شده در اکثر رسانه ها رعایت نمی شود.

وی افزود: ممكن است خبرنگار فنون را تاحدودی رعایت کند اما به دلیل کمبود اطلاعات عمومی و نثر ادبی مطلب کارکرد لازم را پیدا نمی کند، پس از دوره اصلاحت و دوم خرداد با انبوهی از رسانه‌هایی مواجه شدیم که در کوتاه مدت متولد شدند كه در این میان رسانه های مجازی هم به آن اضافه شد.

فهیم یادآور شد: افزایش رسانه ها به موجب آن نیازمند جذب نیروهای خبری شد که اغلب آنها فاقد آموزه های روزنامه نگاری و در مرحله بعدی هیچ‌کدام از آنها نویسنده نبودند چون به لحاظ نگارشی امتحان های نگارشی را خوب پس نداده بودند لذا اكنون با یک مجموعه‌ای روبرو هستیم که فاقد کیفیت مطلوب هستند و کشور ما به لحاظ داشتن رسانه رتبه بالایی دارد اما مهم تاثیرگذاری رسانه است که میزان مخاطب و تاثیر آن قابل بررسی است.

وی با اشاره به فریب دادن مخاطبین توسط برخی رسانه ها گفت: به نظرمن باید احزاب مختلف حضور داشته باشند و صاحب تریبون هم باشند اما باید شفاف اعلام شود و اینکه برخی ها نقدهایی که وارد می شود را قبول ندارند از بی دانشی آنها نشات می گیرد چون سریعا عکس و العمل نشان می دهد.

این منتقد و روزنامه نگار با ضروری دانستن شفاف سازی جناحی رسانه‌ها خاطرنشان کرد: مطبوعات دنیا دارای خبرنگاران شناسنامه دار است و توانمندی در ایجاد جریان منجر به جذب مخاطب می‌شود و به دلیل تاثیر كم رسانه‌ها در كشور «خبرنگار چهره» نداریم و از آنجاییكه رسانه‌ها عموما حزبی هستند معمولا مسئولین رسانه‌ها از چهره شدن خبرنگاران جلوگیری می‌کنند.

فهیم در عین حال اضافه کرد: با وجود تعداد زیادی رسانه مردم نمی توانند کارهای خبرنگاری خاصی را دنبال کنند، در حالی که اگر خبرنگاری پرسشگر و مسلط به فنون باشد حتما تبدیل به چهره خواهد شد در عین حال كه بین رسانه های مختلف می بینیم که به لحاظ خبرنویسی ضعف جدی دارند و کمتر خبرنگار داریم که به لحاظ عملی و تئوری با شیوه‌های مختلف خبرنویسی آشنا باشند.

وی ادامه داد: یک خبرنگار باید ویژگی های متعلق به فضای روزنامه نگاری داشته باشد که مهمتری ویژگی آن پرسشگری است كه از اطلاعات عمومی، دانش و مسلط بودن بر حوزه خبری مربوطه‌اش نشات می گیرد طبعا با طرح سوال سوژه خودش را به چالش خواهد کشید و ما با یک سیر موثر در رسانه ها روبرو خواهیم بود.

فهیم با بیان اینکه برخی خبرنگاران در بین مردم حضور جدی ندارند اذعان کرد: رسانه هایی در دنیا برجسته می شود که تولید کننده خبر و مطلب باشد تا مصرف کننده اخبار روابط عمومی ها که در این صورت كاركرد رسانه پیش‌پا افتاده می شود اما رسانه‌هایی كه تولیدكننده خبر و صاحب نگاه جدی و شفاف در حوزه كاریشان هستند مهم تر خواهند بود.

وی درباره تاثیرگذاری جشن رسانه‌ها در افزایش كیفی فعالیت‌ خبرنگاران حوزه سینما گفت: طبعا هر میدان رقابتی تاثیر خودش را خواهد داشت اگر برگزاركنندگان این جشن را جدی بگیرند حتما می تواند تاثیر گذار باشد اما در كل وجود این میدان‌ها بهتر از نبود آن خواهد بود و با برگزاری این جشن‌ها متوجه می شویم كه بودن مدیر اندیشمندی مثل مهندس جعفری جلوه لازم است.

وی ادامه داد: البته یك مدیر تنها نباید اندیشمند باشد بلكه باید مصوبات را به خوبی اجرا كند در عین حال كه نباید نقش «مهدی مسعود شاهی» در برپایی این جشن نادیده گرفت چون وی مشابه این جشن را در دوره ای كه دبیر جشنواره فیلم فجر بود را برگزار كرد و جشن رسانه‌ها می تواند جهت دهی هم داشته باشد چراكه نوع انتخاب‌های هر جشنواره‌ای می تواند تبدیل به الگو آن شود. نسل امروز خبرنگاری ما كه بیشتر جوانان هستند نیازمند مدل و الگو هستند.

فهیم درباره تقدیر از وی در این جشن گفت: درمورد خودم كه نمی توانم چیزی بگویم اما اینكه دوستان این تصمیم را گرفتند فقط می توانم بگویم ناز شصتشان كه كارهای من را دیدند ولی همین كه چراغ‌قوه‌ای را انداختند و زوایایی كه خیلی‌ها می خواهند تاریك بماند را روشن كردند از ویژگی‌های حساس مدیریت كلان این حوزه‌ها خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.