چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱

جشنواره کن، فرصت ها و تهدیدها/5

ساداتیان: برای حضور در جشنواره های خارجی باید استراتژی مشخصی تعریف شود / از رفتن به کن لذت نمی برم

ساداتیان در غرفه خبرگزاری سینمای ایران در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: سید جمال ساداتیان تهیه كننده سینما گفت: برای حضور سینمای ایران در جشنواره های خارجی به ویژه کن باید استرانژی مشخصی تعریف شود و اینکه حضور سینمای ایران در اين جشنواره باید با آثاری باشد که به لحاظ تکنیکی و هنری سیر تکاملی داشته باشد همانطور که در سینمای دنیا هم این تکامل وجود دارد.

بنابراین گزارش، ساداتیان در ادامه به سینماپرس گفت: آثار شرکت کننده در جشنواره ها برای آنکه بیشتر دیده شوند باید از قواعد آنها تابعیت کنند و کیفیت آثار تولید شده کمک بسیاری به موفقیت اثر می‌کند. تکنیک و محتوا باید با یک دیگر سنخیت داشته باشند ولی نوع سیاست گذاری‌های متفاوت سینمایی باعث می شود که از بازار بین المللی فاصله بگیریم.

تهیه كننده «به رنگ ارغوان» ادامه داد: فارغ از حضور سالهای اخیر اصغر فرهادی یا عباس كیارستمی ما هرساله صرفا به دلیل اینكه تنها حضور داشته باشیم به كن می رویم ولی این حضور ریتم ندارد كه بگوییم كشور با یك شتابی در حال پیشرفت است پس سینمای ایران هم می تواند در این مسیر جشنواره های معتبر موفق ظاهر شود.

ساداتیان یادآور شد: سینمای ایران باید با چندین فیلم استاندارد در كن حضور داشته باشد چرا كه ممكن است در میان آنها روی یك فیلم شیطنت های خودشان را داشته باشند و نگاه های سیاسی خودشان را داشته باشند و هرساله نشان داده‌اند مثل تبلیغات رسانه‌ای كه برای جعفر پناهی بوجود آوردند.

تهیه كننده «چهارشنبه سوری» در عین حال خاطرنشان كرد: در آكادمی اسكار هم علی رغم اینكه دائما اعلام می‌كنند كه این مراسم سیاسی نیست اما در ظاهر و باطن می بینیم كه سیاسی است و جایزه دادن به فیلم «آرگو» هم گویای این مسئله است اما به نظر من عموما همه جشنواره‌های دنیا به این شكل نیست.

ساداتیان با بیان اینكه سینمای ایران در ساخت فیلم به لحاظ تكنیك خیلی خوب نیست یادآور شد: همه فیلم های ما به سمت تقلید رفته ‌اند كه آنها هم بهترین این فیلم ها را ساخته اند و فیلم های سینمای ایران بیشتر مخاطب داخلی دارد تا بین المللی برای مثال مضمون فیلم های فرهادی در همه فرهنگ ها و مكاتب مسئله است و فیلمساز داستان خودش را با ساختار خوب روایت می كند.

وی با بیان اینكه داستان بیشتر فیلم‌های ما برای مخاطب بین المللی جذاب نیست درباره حضور برگزیدگان فجر در جشنواره كن امسال گفت: به عنوان تجربه برای سینماگران می تواند مفید باشد تا با آخرین پیشرفت‌های سینمای دنیا آشنا شوند ولی اینكه بتوانیم از این حضور استفاده كنیم كمك كننده خواهد بود تا زیرساخت های تولید فیلم استاندارد هم فراهم شود اما در میان 120 فیلمی كه امسال در جشنواره فیلم فجر بودند، چرا حداقل یكی از فیلم‌ها برای كن انتخاب نشده است؟ چون ما هنوز نتوانسته‌ایم فیلمی بسازیم كه با مردم و فرهنگ خودمان ارتباط برقرار كنیم حتی موضوعات بومی را ناقص مطرح می كنیم.

ساداتیان در پایان درباره حضورش در این جشنواره به عنوان برگزیده فیلم فجر گفت: من به این سفر نمی روم چراكه تجربه نشان داده است كه از حضور در این جشنواره ها لذت نمی برم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.