یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹

جشنواره کن، فرصت ها و تهدیدها/۱

شورجه: حضور توریستی مدیران در جشنواره ها مناسب نیست/ برنامه های خارجی باید بستری برای تعامل بین اهالی سینما باشد

جمال شورجه*

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان صبح امروز 14 اردیبهشت گفت: حضور مدیران زیاد که به صورت توریستی در جشنواره ها مختلف حضور دارند را خیلی مناسب نمی بینم اما وجود متخصصان سینمایی و کارشناسان برای ما خیلی مفید است تا بتوانیم از این طریق با سینمای دنیا آشنا شویم و متعاقب آن آثار خودمان را که متناسب با ارزش های اعتقادی است بتوانیم به دنیا عرضه کنیم.

بنابراین گزارش، این کارگردان سینما در ادامه گفتوگوی خود با سینماپرس در مورد حضور سینمایی ایران در جشنواره های مختلف خارجی اظهار داشت: متاسفانه یا خوشبختانه موفق نشدم تا کنون به جشنواره کن بروم اما در یکی، دو حضورم در فستیوال های  خارجی، مشاهده کرده ام که در زمان برگزاری این جشنواره ها تمام دانشجویان سینمایی  آن کشور، میهمان های ویژه آن جشنواره هستند، آن ها در طول برگزاری جشنواره حضور فعالی دارند، می آیند در برنامه های مختلف شرکت می کنند و به نوعی  در حال گذارندن کلاس های آموزشی  و متون درسی خود هستند و در تحلیل فیلم ها حضور دارند و به لحاظ فرم و محتوا به آثار به نمایش درآمده در جشنواره می پردازند و بعد به استاد خود مباحث را به بحث می نشینند.

وی گفت: به هر جهت جشنواره های خارجی برای  دانشجویان آن رشته خیلی مفید و بستر مناسبی برای دیدن و تحلیل کارها و آثار است.

کارگردان «۳۳ » روز در ادامه در مورد نقش مدیران در این جشنواره ها نیز گفت: برای مدیران هر کشور هم بحث توزیع و خرید آثار در اولویت قرار دارد. حضور در بازارهای فیلم های مختلف ، ترویج فرهنگ اصیل یرانی و خرید آثار با اهداف خودمان و بحث اکران آثار در سینما و رسانه می تواند مدیران دنبال کنند.

کارگردان «عملیات کرکوک» اظهار داشت: در این میان تهیه کنندگان بخش های خصوصی نیز باید فعال باشند ، چرا که حضورشان در دوره های قبل در جشنوارهای مختلف خارجی حضور پر رنگی نبود و طبیعی است که نتوانند فیلم های خود را در این فستیوال ها به نمایش بگذراند. به نظر می رسد دولت باید در این بخش به یاری بخش خصوصی بیاید و امکاناتی برایشان فراهم کنند مثل خرید غرفه های و یا مشارکت در خرید غرفه های تا این بخش هم  بتوانند آثارشان را در معرض دید عموم قرار دهند.

کارگردان «وعده دیدار» یادآور شد: به هر جهت حضور در جشنواره های خارجی برای سینمایی یک فرصت است تا بتوانیم تعامل فرهنگی هر چه بیشتر با کشور های مختلف داشته باشیم و بتوانیم فرهنگی صحیح و ارزشی خودمان را به کشورهای دیگر انتقال دهیم و  از طریق این بازارها و بحث صادرات و خرید فیلم ها را هم در نظر داشته باشیم.

شورجه تصریح کرد: تا کنون این مباحث خیلی در سینمای ما پررنگ نبوده البته از دو سال اخیر به بعد این مباحث حضور فیلمسازان و بخش خصوصی کم کم در حال پرداختن است . این حرکت ها به صورت انفرادی آغاز شده است و فکر می کنم مهمترین بحث همان فراگیری مفاهیم توسط دانشجویان باشد.

کارگردان «باشگاه سری» گفت: حتی برای خرید و عرضه فیلم ها در جشنواره کن و برلین باید همواره برنامه ریزی داشته باشیم و دست پر عمل کنیم  اما تا آنجا که من از دوستان و هکاران شنیدم، فیلم های به نمایش درآمده در این فستیوال مغایر با فرهنگ دینی ما است و نمی توان این آثار را در سینما و تلویزیون به نمایش گذاشت مگر اینکه قسمت های عمده این فیلم ها جرح و تعدیل  شود.

کارگردان «حماسه مجنون» تصریح کرد: به هر جهت کند و کاو و حضور در جشنواره های خارجی یک فرصت برای سینما ایران است تا مباحث آموزشی، صدور فرهنگ اصیل ایرانی و حضور بین المللی سینمای خودمان را بسنجیم و بتوانیم به ظرفیت ها و پتانسیل های سینمای ایران را به جهانیان معرفی کنیم و آثار خودمان  را هم به نمایش بگذاریم تا تبادلات منطقی میان کشورها صورت گیرد که این کار نیازمند یک برنامه ریزی دراز مدتی  است تا متولیان و دست اندرکاران کنار هم جمع شوند و در سال های آتی به یک روال منطقی و یک نظم مشخص دست یابیم.

جمال شورجه در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: بدیهی است افرادی که در این جشنواره فیلم دارند و حضور دارند هم مقوله جدایی است که نیازمند تحلیل و بررسی جداگانه ای است که آیا این فیلم های متناسب با شائنیت جمهوری اسلامی ایران است ساخته شده یا نه. علت پذیرش آثار جشنواره کن و برلین کاملاً سیاسی است به همین دلیل  این گونه فیلم هایی که در جشنواره های خارجی پذیرفته می شوند باید مورد واکاوی قرار گیرند چه برسد به که این نوع فیلم ها مورد توجه جشنواره های مختلف نیز قرار بگیرند.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.