یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸

جشنواره کن، فرصت ها و تهدیدها/4

نجاریان: مدیران قبلی برای تفریح به «کن» نمی‌رفتند/فیلم‌های بومی با زبان بین‌المللی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند

 حسن نجاریان در نشست ساخت فیلم ایرباس به بهانه سالگرد حمله به هواپیمای ایرباس

سینماپرس: حسن نجاریان قائم مقام پیشین بنیاد سینمایی فارابی گفت: تولید فیلم های بومی با زبان بین المللی، شناخت فیلمساز را می طلبد و كارگردان باید فیلم مملكت خودش را برای كن بسازد تا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. غربی ها فیلم هایی كه برای خوشامدشان ساخته می شود را مورد توجه قرار نمی دهند.

بنابراین گزارش، حسن نجاریان درباره فرصت‌هایی كه جشنواره های خارجی برای سینمای ایران می تواند داشته باشد به خبرنگار سينماپرس گفت: در دنیایی كه تمام اتفاقات آن براساس اطلاعات رسانه‌ای تصمیم گیری می‌شود و توسط رسانه های دیداری تبادل فرهنگ‌ها صورت می گیرد، در این میان سینمای ایران می تواند در مجامع فرهنگی دنیا نقش مهم و خوبی را ایفا كند.

وی افزود: همیشه صحبت بر سر این بوده كه فرهنگ ایرانی را در مسائل ارزشی و دینی در قالب‌های مختلف به جشنواره‌های جهانی نشان دهیم كه البته آسیب‌هایی را هم به دنبال خواهد داشت اما فی‌نفسه حضور سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی به عنوان یك كشور كه با توجه به فرهنگش حرف برای گفتن دارد در این جشنواره ها موثر خواهد بود. البته این حضور بستگی به نوع آن و فیلم‌های حاضر دارد كما اینكه خیلی از دشمنان ما علاقه مند هستند كه ایران در مجامع فرهنگی حضور نداشته باشد و حذف شود، چراكه از این ماجرا سودهای خودشان را بدست می‌آورند.

نجاریان با اشاره به جشنواره كن و مانور رسانه‌های داخلی روی آن یادآور شد: حضور در بازار به طوری كه به رونق آن بیانجامد می تواند مفید باشد كه نیازمند برنامه ریزی و تبلیغات در این حوزه است تا این حركت بتواند برای سینمای ایران گامی به جلو باشد. البته حضور در بخش‌های اصلی تاثیر زیادی برای نشان دادن چهره واقعی ایران دارد چون ما را تروریست می‌نامند و جنگ رسانه‌ای بر علیه كشور ما در برنامه‌هایشان است و سعی در به تصویر كشیدن مردم ما به شكل بی فرهنگ و عقب مانده دارند كه در این میان آثار سینمایی ایران كمك زیادی به از بین بردن تفكرات اشتباه آنها می شود. فارغ از سیاست‌هایی جشنواره كن، سینمای ایران می تواند از این موقعیت به نفع منافع خودش استفاده كند.

وی درباره انتخاب فیلم های ضد ایرانی در جشنواره كن خاطر نشان کرد: قطعا مدیران جشنواره كن همفكر ما نیستند و سیاست هایی را دنبال نمی كنند كه منافع ما را مد نظر قرار دهند همانطور كه ما برای جشنواره فجر فیلم های مورد قبول آنها را نمایش نمی دهیم.

نجاریان با بیان اینكه كن به‌دنبال نمایش چهره بدی از ایران است یادآور شد: این موضوع سیاست كلی كن است ولی باید سینمای ایران تلاش كند تا اجازه مانور كمتری را به آنها دهد و فیلم مورد پسند كشور در كن نمایش داده شود.

وی با اشاره به خاطره‌ای از حضورش در جشنواره كن گفت: در سالی كن دائما در طول برگزاری اعلام می داشت كه «جعفر پناهی» در زندان در حال شكنجه شدن است و ایران خصمانه‌ترین برخورد را با وی می كند اما فیلم «این فیلم نیست» ساخته پناهی در جشنواره نمایش داده شد و بعد از نمایش آن با حضور چهره‌های ایرانی، فرانسوی و.. در سالن مشخص شد كه ایشان در خانه شخصی‌ خود حضور داشته و به اینترنت هم دسترسی دارد به نحوی كه آزادانه در حال زندگی كردن است و خیلی‌ها متوجه این تناقض‌های رفتاری آنها شدند.

نجاریان با بیان اینكه برخی از آثار برای سیاه نشان دادن ملت و كشور ایران به كن راه می‌یابد ادامه داد: فیلم‌هایی كه از نظر سیستم نظارتی ما با مشكلاتی همراه است برای برگزار کنندگان و سیاست گذاران در كن كاركرد مثبتی دارد البته به نظر من جمهوری اسلامی ایران حتی پس از اکران آن فیلم‌ها در جشنواره هایی مثل «کن» سود خود را برده است ولی نظر من درباره فیلم‌ها مطلق نیست.

وی درباره آفت‌های كن اظهار داشت: تهدیدهایی كه می تواند در جشنواره های خارجی برای نسل جوان ما باشد اینست که آنها با ساده انگاری و با شیفتگی به این جشنواره ها فكر می‌كنند كه فقط برای دریافت جایزه برای آنها فیلم بسازند ولی با این‌حال نمی توان مانع رفتن آنها شد چون با حضور در كن وجوه دیگری برایشان روشن می شود، اگر فیلمسازان جوان با یك تحلیلی در این جشنواره ها شركت كنند و توانایی تحلیل اتفاقات آنجا را داشته باشند مفید خواهد بود.

این مدیر پیشین فارابی درباره حضور مدیران سینمایی در كن گفت: با یك مقایسه در دوره های گذشته كه گفته می شود "سیل مدیران به كن می رفتند" می‌توان دریافت كه درست یا نادرست است؟ ولی در چند سال گذشته ما با حداقل نیرو و حداكثر صرفه جویی حضور داشتیم و سعی كردیم تا برای معرفی سینمای ایران تلاش كنیم.

نجاريان ادامه داد: در سالهایی كه من سرپرست گروه اعزامی بودم از مدیران كسی در كن برای تفریح حضور نداشت و تعاریف كاری هركسی مشخص بود كه نتایج كار هم می دیدیم كه حضور هرساله سینمای ایران در جشنواره ها نیاز به كارشناسی دارد و قاعدتا كسی موافق سفر توریستی در جشنواره نیست برای مثال مركز گسترش با دو پرسنل حضور پیدا می كرد و دو پرسنل حداقل نیرویی است كه برای اجرای یك غرفه انجام می شد و یا فارابی با چهار نفر به اتفاق من و سه نفر از كاركنان قدیمی فارابی انجام می شد كه حتی فرصت استراحت هم پیدا نمی كردیم چه برسد به سفر توریستی! به صورت فشرده فیلم ها را تماشا می كردیم و قرار ملاقات ها را ترتیب می دادیم و به محض پایان هم برمی گشتیم.

وی ادامه داد: مناسب ترین هتل ها به جهت قیمت و رفت آمد را انتخاب می كردیم چراكه تلاش می كردیم هزینه زیادی را متقبل نشویم و تعداد افرادی كه در جشنواره كن حضور پیدا می كنند به ماموریت تیم اعزامی بستگی دارد و بعضا هم وقتی بودجه كافی است از سینماگران هم دعوت می شود كه از آن فضا استفاده كنند، حتی دیدم كه برخی از سینماگران حضور داشتند اما به دیدن فیلم ها علاقه نشان ندادند با اینكه دغدغه اصلی مدیران، كارشناسان و فیلمسازان این است كه در فضای جشنواره قرار بگیرند و فیلم های روز جهان را ببینند.

نجاریان یادآور شد: كسانی كه انتقاد داشتند وقتی در كن حضور داشتند حتی به تماشای فیلمها هم نمی رفتند و این حضور باید تعریف شود اما از سوی برخی كشورها دیده می شود كه از میان بیست هزار نفری كه شركت می كنند اگر به تعداد كشورهای صاحب سینما تقسیم شود از برخی كشورها دویست نفر هم به این جشنواره می آیند و ما هم موافق حضور توریستی مدیران در كن نبودیم.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.