شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷

مردم و ایجاد جذابیت برای تماشای مستند/۳

غذبانی: تلویزیون در ایجاد جذابیت برای تماشای مستند رسالت خود را انجام نداده است

داریوش غذبانی*

داریوش غذبانی مستندساز کشورمان در خصوص چگونگی علاقه‌مند کردن مردم به تماشای آثار مستند عنوان کرد: «تلویزیون در زمینه ایجاد جذابیت برای تماشای مستند رسالت خود را انجام نداده است و با عدم نمایش فیلم ها مردم را از دیدن مستند دلزده کرده است.»

بر اساس این گزارش، غذبانی در گفت و گو با سینماپرس گفت: «نزدیک به دو سال است با تغییراتی که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ایجاد شده شرایط سینمای مستند بهتر و فضای خوبی برای آن ایجاد شده است اما همچنان تلویزیون ساز خود را می زند.»

وی افزود :«تلویزیون حداقل کار را هم در این زمینه انجام نداده است، حداقل اگر در ساخت فیلم ها از مستندسازان حمایت نمی کند می تواند فیلم هایشان را پخش کند که متاسفانه این کار را هم انجام نمی دهد.»

این مستندساز ادامه داد: «شبکه مستند یعنی فیلم های مستندی که هم در داخل و هم خارج از کشور ساخته می شود را نمایش دهد نه اینکه تنها راز بقا و حیوانات پخش کند. ما تعداد زیادی موضوعات تاریخی، موضوعات اجتماعی و مسایل زیست محیطی داریم اما هیچکدام از تلویزیونمان پخش نمی شوند.»

غذبانی با بیان اینکه مستند هم مانند فیلم داستانی ژانرهای مختلف دارد اظهار داشت: «چرا ما مستند اجتماعی در شبکه مستند نمی بینیم چرا این همه فیلم هایی که مستندسازان درباره آسیب شناسی اجتماعی می سازنند در آن شبکه نشان داده نمی شود رسانه ملی وظیفه دارد که تمام وجوهات یک جامعه را نشان دهد و این آیینه یک جامعه است که شبکه مستند و تلویزیون ما این قاعده را رعایت نکرده است.»

وی با اشاره به مشکل اساسی تلویزیون در زمینه عدم جذب مخاطب به فیلم و برنامه مستند خاطرنشان کرد: «مشکل تلویزیون این است که نمی خواهد برخی از مستندها را که درد جامعه یا مسایل مهم  و مشکلات جامعه است را نشان دهد و این در صورتی است که با نمایش مستمر فیلم های مستندی که همه گونه های مستندسازی را دربر بگیرد می تواند در جذب مخاطب کمک کند.»

این کارگردان عنوان کرد: «شبکه های حرفه ای مستند هم از روز اول تا این اندازه حرفه ای نبوده اند و با یک حداقلی شروع کردند و اکنون به این جا رسیده اند اما ما همان حداقل را هم نداریم چرا ما سازنده نیستیم؟ چرا ما فکرهایمان را برای سازندگی خرج نمی کنیم؟ چرا نیرو و انرژی را برای ساخت و تولید صرف نمی کنیم؟ به عنوان مثال ما درباره ابن سینا هیچ مستندی نداریم در صورتی که آمریکایی ها و اروپایی ها فیلم سینمایی ابن سینا را ساخته اند و در دنیا هم پخش می کنند.»

وی اضافه کرد: «ما بیشتر وقت و انرژی و هزینه خود را بر روی تولید فیلم های مستند پاراپاگاندا گذاشته ایم فیلم هایی که تنها به درد سیستم بخورد و کوتاه مدت و تاریخ مصرف دار باشند و فیلم های جشنواره عمار نمونه این مساله است و همه فیلم هایی که برای یک زمان خاص و برای یک سیستم خاصی است را نمایش می دهد.»

غذبانی در خصوص جذابیت مستند گفت که حتی فیلم های داستانی هم به نوعی متکی به مستند هستند پس مستند تا جایی می تواند جذابیت ایجاد کند که مخاطبی هر چند بیشتر از سینمای داستانی داشته باشد.

این مستندساز در ارتباط با فرهنگ سازی عنوان کرد: «به یادم دارم در زمان دبیرستان هفته ای یکبار گروهی به مدرسه ما می آمدند و برایمان فیلم مستند، کارتون و سینمای داستانی نشان می دادند اما امروز دیگر آن سیستم هم نیست و خانه از پایبست ویران است. آموزش و پرورش ما باید در این مسیر مانند گذشته فرهنگ سازی کند.»

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.