جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵

مردم و ایجاد جذابیت برای تماشای مستند/ ۲

باقری: مردم از مستندهای با کیفیت استقبال می کنند/ شبکه مستند در تلویزیون باید تغییر مسیر دهد

مهدی باقری*

سینماپرس: مهدی باقری مستندساز کشورمان در خصوص چگونگی علاقه‌مند کردن مردم به تماشای آثار مستند عنوان کرد: «ما احتیاج به فضایی داریم که به صورت مستمر و نه به صورت مقطعی حتی تا مدت 10 سال برنامه ها را نمایش دهد و اگر یک نفر هم بیننده آن باشد ناامید نشویم و به این راه ادامه دهیم. مردم از مستندهای با کیفیت استقبال می کنند»

بر اساس این گزارش، باقری در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: «طی پنج سال گذشته سینمای مستند با وجود فیلمسازان جوان که از لحاظ علمی، تولید و نگاه حرفه ای کار به روز هستند کیفیت مستند در کشور بالا رفته است.»

وی ادامه داد: «سالی دو هزار فیلم و برنامه مستند در ایران تولید می شود اما یک بخش عمده ای برنامه هایی است که تلویزیون برای خودش تولید می کند و از آن دو هزار تولید صحبتی نمی کند به همین خاطر است که برنامه های مستند تلویزیون دیده نمی شوند. سینمای مستند ما سالی ۵۰ تا ۶۰ فیلم مستند دارد که قابل دیدن است در نتیجه ما به اندازه سینمای اکران فیلم های خوب قابل دیدن داریم که می توانیم با در اختیار گذاشتن حتی یک سالن سینما به این تعداد فیلم مستند مخاطب را کم کم به فیلم مستند علاقه مند کنیم.»

این مستندساز افزود: «ما احتیاج به مخاطب مستند نداریم بلکه اجتیاج به مکانی داریم که اولا فیلم تولید شود یعنی چرخه اقتصادی برای من تولیده کننده وجود داشته باشد که بتوانم با خیال آسوده تولید کنم و دوم اینکه بدون نظرهای شخصی و سانسور بدون قاعده فیلم تولید شود اما متاسفانه ما چنین مکانی نداریم.»

باقری با بیان اینکه مشکل دیده نشدن مستند مردم نیستند عنوان کرد: «مردم به واسطه شبکه های خارجی فیلم ها و برنامه  های مستند را به طور مداوم می بینند و بدون اینکه ما تلاشی کرده باشیم به فیلم مستند علاقه‌مند هستند. البته سینمای مستند مانند سینمای داستانی یا تجاری نیست که ما انتظار داشته باشیم جمعیت انبوهی برای دیدن فیلم مستند علاقه مند باشند اما حداقل می توانیم با اطلاعات درستی که از یک برنامه به مخاطب می دهیم، سوژه مناسب، کیفیت تصویری بالا و جذابیت موضوع تماشاگر را جذب کنیم.»

وی با اشاره به اینکه شبکه های خارجی سطح سلیقه مردم برای مستند را بالا برده‌اند بیان کرد: «سطح سلیقه مردم ما برای دیدن فیلم و برنامه مستند بالا رفته است و اگر ما می خواهیم برنامه و فیلم های مستند با درجه کیفی بالا در ایران مخاطب داشته باشد باید رویکرد مدیرانمان تغییر کند

این مستندساز افزود: «تغییر رویکرد مدیران خیلی ساده است همین که مدیران به تولید درست و کارشناسی روی آورند کفایت می کند به عنوان مثال مدیری در تماسی از من درخواست کرد که ریتم برنامه را بالا ببرم و زمانی که من مخالفت کردم و گفتم نمی توان این کار را انجام داد به این خاطر که مخاطب نمی خواهد کلیپ ببیند بلکه می خواهد اطلاعات کسب کند اما این مدیر گفت که مخاطب ما احتیاجی به اطلاعات ندارد همین کافی است که ما در مقابل شبکه های خارجی بایستیم پس باید برنامه های جذاب با ریتم تند پخش کنیم. اما این دیدگاه سخیف کردن و پایین آوردن سطح شعور مردم است

وی با بیان اینکه متاسفانه شرایط دیدن فیلم مستند در ایران وجود ندارد گفت: «مخاطب فیلم و برنامه مستند در ایران از آن چیزی که ما فکر می کنیم بیشتر است پس مخاطب وجود دارد اما شرایط دیدن فیلم مستند به این صورت که ما تلویزیونی داشته باشیم تا فیلم مستند را به عنوان فیلم روز ایران و جهان نشان دهد نداریم. متاسفانه ما یک شبکه ضعیفی به نام شبکه مستند داریم که جز توهین، برخورد قهری کردن و دروغ گفتن به مستندسازانی که دست اندرکار اصلی سینمای مستند هستند کاری نکره است

باقری ادامه داد: «شبکه‌ای مانند شبکه مستند یک مدیر دارد و دو یا سه کارمند اما نمی توان اسم این مجموعه را شبکه گذاشت، مجموعه بر اساس تولید شبکه می شود نه براساس اینکه تولیدات شبکه های دیگر، تولیدات مستندسازان را بدون پرداخت هزینه یا کمترین هزینه و یا فیلم های درجه چندم شبکه های دیگر را می گیرند و پخش می کنند. ما بحث تولید داریم اما شبکه ای وجود دارد به نام شبکه مستند که تولید ندارد و برنامه ها و فیلم هایی که درجه کیفی پایین دارند را حاضر و آماده پخش می کند و این به مخاطب فیلم و برنامه مستند ضربه وارد می کند. این شبکه باید تغییر مسیر دهد»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.