یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

همزمان با روز" زن" و میلاد فاطمه زهرا(س)

درخشنده: سینمای مردانه نباید مانع از شکل گیری نسل دوم فیلمسازان زن بعد از انقلاب شود

پوران درخشنده

سینماپرس: پوران درخشنده کارگردان سینما صبح امروز گفت: نسل دوم فیلمسازان زن بعد از انقلاب، نیاز به آرامش و حمایت دارند و متولیان امر باید در این مسیر استعدادهای درخشان را از طریق مراکز مربوطه شناسایی کنند. سینمای مردانه نباید مانع از شکل گیری این نسل در میان فیلمسازان زن شود.

بنابراین گزارش، همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن، درخشنده به خبرنگار سنماپرس گفت: پس از انقلاب اسلامی نقش پررنگ زنان به عنوان دکور و ابزار مقابل دوربین تغییر کرد و دوران اغواگری زنان در برابر دوربین به پایان رسید. حضور زنان در سینما دچار تحول اساسی شد و برای تلاش‌های هنری و خلاقانه آنها در پشت دوربین‌ ارزش و ارجحیت بوجود آمد.

کارگردان «پرنده کوچک خوشبختی» در ادامه افزود: همزمان با ما نسل اولی های فیلمساز زن بعد از انقلاب، به نظر من همین که  زنان فیلمساز نسل دوم همچنان پیگیر کارهایشان هستند و مسائل خود را دنبال می کنند امیدوار کننده است و  باید به آن ها فرصت و آرامش داد تا کارهای خود را بسازنند و دیگران هم وارد این عرصه شوند. 

وی ابراز تأسف کرد: البته متأسفانه سینمای ایران حتی داستان ها مردانه است و این اتفاق خوبی نیست. برخی فکر می کنند اگر زنان وارد کارگردانی شوند نگاه به سینما فمینیستی می شود و این کاملاً غلط است. در ادبیات فمنیست‌ها، زن قرار نبود زن باشد، او نباید زنانه دوست داشته باشد و نباید مادر باشد و در یک کلام باید تبدیل به یک مرد شود، از طرف دیگر مردها هم اکثر اوقاتی که با موضع‌گیری مثبت سراغ زن‌ها می‌رفتند تنها قرار بود از چهره‌ای مظلوم و ضعیف دفاع کنند اما همه می دانیم تنها خود زن ها هستند که می‌توانند چهره‌ای زنانه را به نمایش بگذارند و از دریچه‌ خودشان به دنیا نگاه کنند.

وی یادآور شد: اگر خاطرتان باشد سال 90 در جشنواره پروین اعتصامی تعداد بالایی از فیلمسازان زن در این جشنواره ثبت نام کردند اما تعداد کمی وارد فعالیت حرفه ای شدند زیرا کار کردن به عنوان یک زن بسیار سخت است چرا که سینمای ایران مردانه است و دولت هم ترجیح می دهد سفارشات خود را به سینماگران مرد بدهد. این باعث می شود که برای کارگردانان زن یک راه بیشتر نماند و آن هم تهیه کننده خصوصی است که سختی های بسیاری دارد.

اولین کارگردان زن در سینمای پس از انقلاب اظهار داشت: تمام این مسائل باعث نمی شود اجازه فعالیت به زنان ندهیم و یا این شجاعت را نداشته باشیم که کارگردانان تازه کار زن ایران وارد عرصه فیلمسازی نشود و امیدوارم به هر حال کمتر محدودیت ایجاد کنند تا شاهد پرورش زن های دیگری در سینماها باشیم . یادمان باشد اگر زنان حق رأی دارند و قسمتی از بار اجتماعی را در جامعه به دوش می کشند پس نباید با نگاه جنسیتی آنقدر برای آنها مشکل ایجاد کرد تا در حوزه فرهنگی عقب زده شوند.

درخشنده تصریح کرد: با این که از ورودم به عرصه سینما و فیلمسازی سالها می گذرد اما به خاطر شرایط، نه مسیرم را تغییر داده ام، نه تفکرات و دیدگاهم را. سعی می کنم مشکلات پیش رویم را حل کنم و در مسیر اعتقادات خودم گام بردارم. زمانی که وارد سینما شدم، بیشتر ارزش های معنوی حاکم بود اما امروز ارزش ها، همه مادی شده اند! وضعیت امروز سینمای ایران شرایطی واقعا بحرانی دارد که آدم هایی مثل من، برای رساندن اعتقادات مان به سرمنزل مقصود باید از این بحران خارج شویم. امروز اصلا شرایط خوبی در سینمای ایران حاکم نیست چون ثباتی وجود ندارد و سینمایی که من دوست دارم، حمایت نمی شود و متاسفانه همه چیز در شکل مادی خودش تعریف می شود!

این کارگردان زن سینمای ایران در پایان اظهار داشت:جامعه ما جوان است و باید این نسل را جدی گرفت و به موضوعاتی که پیرامون شان می گذرد اشاره کرد اما هیچ وقت نمی بینیم در رابطه با مشکلات و دغدغه های یک جوان فیلمی ساخته شود؛ فیلمی که نشان دهد یک جوان وقتی سربازی یا دانشگاه می رود چه اتفاقاتی برایش می افتد یا جوانی که می خواهد ازدواج کند چگونه باید این کار را انجام دهد یا چگونه باید مخارج زندگی اش را تامین کند و ترس از پیدا کردن شغل را چگونه برطرف کند و هزاران مشکل دیگر که هر روز نسل جوان ما درگیر آن هستند ولی هیچ راه حلی جلوی پایشان نمی گذاریم و آن ها هم به بیراهه می روند! در واقع هیچ کدام از مهارت های زندگی را به جوان مان آموزش نمی دهیم و مسلما او هم نمی تواند روی پای خودش بایستد و زندگی اش را مدیریت کند. درست است که فیلم یک نوع سرگرمی به حساب می آید اما می تواند به نوعی درس زندگی هم باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.