یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲

کارگردان «بره ناقلا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

ضرورت تولید کار «کودک» از «بزرگسال» بسیار بیشتر است/ متولیان «تئاتر کودک و نوجوان» نباید اجازه دهند هر اثری روی صحنه برود!

مجید علم بیگی؛ نمایش «بره ناقلا»

سینماپرس: مجید علم بیگی بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر که این روزها نمایش «بره ناقلا» را در خانه موزه استاد عزت الله انتظامی روی صحنه دارد در خصوص این نمایش و همچنین اهمیت توجه به تولیدات مختص کودکان و نوجوانان در حوزه فرهنگی و هنری با سینماپرس به گفتگو نشست.

بازیگر فیلم های سینمایی «فریاد در شب» و «خاله سوسکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «بره ناقلا» سال ها است اجرا می شود و خوشبختانه استقبال از این اثر بسیار خوب بوده است. من هیچ وقت از اجرای این نمایش با اینکه بیش از ۳۰۰ شب روی صحنه رفته است خسته نشدم. ما قبل از کرونا این نمایش را روی صحنه بردیم و پس از شیوع کرونا چند سالی کار را تعطیل کردیم و مجدداً از سال گذشته اجرای نمایش را آغاز کردیم و این روزها از برخی شهرستان ها از جمله اصفهان نیز درخواست اجرا داریم.

وی ادامه داد: با توجه به آماری که از مخاطبان این نمایش گرفته ایم خوشبختانه بیش از ۹۸ درصد رضایت را شاهد بودیم. نه فقط کودکان بالای ۴ سال که والدین شان و حتی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هم از این نمایش خوششان آمده و ما را تشویق می کنند. همین چند روز قبل خانمی مسن بعد از اتمام اجرا نزد من آمد و گفت خیلی خوشحالم و الآن احساس می کنم که کودک درونم زنده شده است.

علم بیگی در خصوص داستان این نمایش گفت: بره ناقلا به همراه دوستش بره بلا پس از این که سگ گله به خواب می رود به صورت پنهانی تصمیم می گیرند که به تماشا و گردش در جاهای جدید بروند و بدین صورت ماجراهای گوناگونی برایشان انفاق می افتند. معصومه عسگری، مهسا مسعودی، ناهید صاحبی، هانی مرجوی از جمله بازیگران این تئاتر هستند.

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که آیا برای اجرای کار کودک هیچ گونه حمایتی از مسئولان وزارت ارشاد و یا معاونت هنری دریافت کرده اید اظهار داشت: ما معمولاً هیچ وقت حمایت نشده ایم! نه فقط برای کار کودک که برای اجرای کارهای بزرگسال نیز مواهبی به ما تعلق نمی گیرد. در سالن های خصوصی که از ما کرایه و اجاره بالا هم دریافت می کنند و در تالارهای دولتی مانند تالار هنر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز پیش از این مبالغ بسیار ناچیزی به گروه ها می دادند. مثلاً در تالار هنر ۲۰ میلیون کمک مالی به گروه ها می کردند در حالی که مثلاً اجرای دکور آن گروه بالای ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشت. در هر صورت متأسفانه شنیدم امسال همین کمک های بسیار ناچیز و محدود را هم حذف کرده اند.

بازیگر سریال های تلویزیونی «کیف انگلیسی» و «مهر خاموش» خاطرنشان کرد: اصولاً کمک هایی که به گروه های تئاتری می شود اصلاً قابل گفتن نیستو این اتفاق در حالی است که بچه های حوزه تئاتر به شدت نیازمند حمایت ویژه مسئولان هستند.

وی در پاسخ به این سوأل که ضرورت تولید کار مختص کودکان و نوجوانان را در سینما، تلویزیون، تئاتر و... تا چه میزان ارزیابی می کنید متذکر شد: ضرورت تولید کار کودک از بزرگسال بسیار بیشتر است چرا که کودکان در حال رشد هستند و آموزش باید در آن ها نهادینه شود. بنده معتقدم در کار کودک علاوه بر سرگرمی باید مبحث مهم آموزش نیز در نظر گرفته شود. من همیشه در تمامی تئاترهای کودکی که کارگردانی کرده ام سعی کردم آموزش های خوبی به کودکان بدهم. مثلاً نمایش «سطل آشغال فراموش شده» به کودکان آموزش می دهد که حفاظت از محیط زیست بسیار ضروری است و اهمت بازیافت و بهداشت محیط را در قالب شعر و موسیقی و نمایش به کودکان می آموزد که ان شاالله به زودی مجدد این نمایش را روی صحنه خواهم برد.

علم بیگی سپس تصریح کرد: من امیدوارم متولیان فرهنگی نیز ضرورت تولید کالای فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان را به درستی درک کنند. هر مکان فرهنگی باید پای کار بیاید. فقط بحث وزارت ارشاد و نهادهای تابعه آن وزارتخانه نیست. آموزش پرورش و هر جا در ارتباط با فرهنگ و کودک و نوجوان است باید پای کار باشد و سالن مجانی در اختیار هنرمندان بگذارد و اصلاً در تولید مشارکت کند.

کارگردان نمایش های «مهمانخانه ستاره دریایی» و «ترب» در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه متولیان تئاتر کودک و نوجوان نباید اجازه دهند هر اثری روی صحنه برود اظهار داشت: الآن مد شده یک سری جوانان فاقد آموزش می آیند به میدان تا پول درآورند. لفظ پول درآوردن صرف در هنر درست نیست. اولویت این است کار خوب روی صحنه ببریم. اگر کار خوب روی صحنه ببریم مسائل دیگر حل می شود. من امیدوارم به تئاتر کودک بیش از این به صورت سطحی نگر نگاه نشود و مسئولان اجازه ندهند هر گروهی با هر اثری صرفاً برای درآمدزایی وارد این حوزه شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.