یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶

پیشنهاد مسعود اطیابی به شورای صنفی؛

متولیان فیلم‌های «مخاطب خاص» با اجاره کردن سالن می‌توانند سینماداران را به نمایش این آثار ترغیب کنند

مسعود اطیابی

عضو سابق شورای صنفی نمایش درباره اكران مخاطب سینما خاص گفت:یكی از تجربه های موفق اجاره سالن نمایش به صاحبان آثارسینمایی است، فیلمی كه سینمادار برای نمایش آن به روال عادی یعنی تقسیم فروش امیدوار نیست، فیلمساز برای مدت مشخصی به صورت هفتگی سالن مناسب فیلمش را اجاره نماید، فیلمش را نمایش دهد و تبلیغ كند، هرچه سود و زیان داشت به خودش برگردد.

مسعود اطیابی؛ عضو سابق شورای صنفی نمایش در گفت و گو با سینماپرس درباره اكران مخاطب سینما خاص گفت: تكرار تجربه شكست خورده در خصوص اكران فیلم های هنری یا اصطلاحا مخاطب خاص كاملا اشتباه است، این طرح ها در گذشته اجرا شده اند اما به دلایل گوناگون همیشه شكست خوردند كه انرژی و هزینه زیادی را از سینمای ایران هدر دادند.

وی با بیان اینكه سینمادار،فیلمساز و مخاطب را دلزده شده‌اند، افزود: این طرح ها هیچگاه جنبه فراگیری در سطح كشور نداشته و ندارد. در تهران هم به دلیل ثابت بودن تعدادِ سالن ویژه این طرح امكان برنامه ریزی با نوع اثر را فراهم نمی كند، من در زمانی كه در شورای صنفی بودم علاقه مند به ایجاد تغییر بنیادی در نحوه اكران سینماهای كشور و همینطور برای فیلم های مخاطب خاص بودم اما متاسفانه ما در این دوران اسیر هجمه های بی منطقی شدیم كه اجازه ورود به این مسایل را به ما نداد، من طرحی را برای فیلم های این گونه به صورت شفاهی در جلسات شورای صنفی مطرح کرده ام كه به شورای فعلی توصیه می كنم كه آنرا بررسی كند.

كارگردان «خروس جنگی» خاطرنشان كرد: باید نگاهی بیاندازیم به شیوه ها و مناسبات اكران فیلم در جهان، یكی از تجربه های موفق اجاره سالن نمایش به صاحبان آثارسینمایی است، فیلمی كه سینمادار برای نمایش آن به روال عادی یعنی تقسیم فروش امیدوار نیست، فیلمساز برای مدت مشخصی به صورت هفتگی سالن مناسب فیلمش را اجاره نماید، فیلمش را نمایش دهد و تبلیغ كند، هرچه سود و زیان داشت به خودش برگردد.

اطیابی ادامه داد: فیلم در این مرحله می تواند از حمایت های دولت نیز برخوردار شود. در این صورت چینش سینماهای این طرح متناسب با آثار و در سطح كشور و با تلاش فیلمساز صورت خواهد گرفت، این شیوه ای است كه امروز در بیشتر كشورهای دنیا اجرا می شود و اتفاقا وضعیتی بوده و هست كه ما می توانستیم و می توانیم برای نمایش جهانی آثار سینمایی از آن استفاده كنیم و به جای سفرهای توریستی عده ای به جشنواره های خارجی برای نمایش اینگونه آثار هم می شود هزینه كرد.

تهیه كننده «اختاپوس» درباره اكران نوروزی امسال گفت: تنوع فیلم ها برای این اكران مهم است، در این چیدمان یك تنوع نسبی می بینیم. نگرانی همواره این است كه تمام ظرفیت سینمای ایران در این دوره به نمایش درمی‌آید اما اكنون نمی شود درباره این چیدمان نظر داد و باید دانست كه شورای صنفی نمایش برای این چینش چه امكانات و شرایطی داشته است، به این شكل نیست كه شورای صنفی نمایش برای همه مسائل برنامه ریزی كرده باشد بلكه شورا برنامه هایی كه پیش می آید را تعیین می كند و شورای صنفی قدرت اجرایی ندارد، بیشتر قدرت مشورتی دارد كه قرار دادها را ثبت می كند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.