جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱

فیلم کوتاه و مشکلاتی که آن را دنبال می‌کند/2

امینی‌تیرانی: شکل مدیریتی فعلی در فیلم کوتاه استعدادها را به سینمای بلند سوق می‌دهد

مسعود امینی تیرانی

مسعود امینی‌تیرانی، با بیان اینکه مهمترین آسیب در حوزه فیلم کوتاه، شکل مدیریتی آن است در این رابطه بیان کرد: با این روند محدودیت‌ها، فیلمسازان کوتاه به سینمای بلند روی بیاورند که در این صورت فیلم‌های حاصل نه شکل و شمایل سینمای بلند را دارد و نه فیلم کوتاه.

مسعود امینی‌تیرانی، کارگردان و عضو علی‌البدل هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه، در گفت‌وگو با خبرنگار سینماپرس در رابطه با مشکلات حوزه فیلم کوتاه در کشورمان عنوان کرد: مهمترین آسیب در حوزه فیلم کوتاه کشور، شکل مدیریتی آن است، عرصه فیلم کوتاه نیاز به طراوت دارد تا فیلمسازان بتوانند به راحتی جهان‌بینی خود را عرضه کند. قرار دادن فیلمسازان در یک مسیر از پیش تعیین شده از سوی مدیران بزرگترین و سخت ترین ضربه‌ها را به بدنه فیلم کوتاه کشور وارد می‌کند.

 

وی ادامه داد: درست‌‌ترین راه در عرصه مدیریت فیلم کوتاه این است که مدیران تلاش کنند فیلمسازان را در کنار خود جمع کنند زیرا اکنون فاصله‌ها در حوزه فیلم کوتاه، زیاد شده است و این عرصه دیگر پویایی ندارد، باید روحیه و نشاط و در کنار آن استقلال و آزادی عمل و تفکر به فیلسازان بازگردانده شود در غیر اینصورت مدیران موجب کم رونق تر شدن این عرصه از سینما خواهند شد.

 

کارگردان فیلم «بیداری برای سه روز» نتیجه عملکرد ضعیف مدیران را روی‌آوردن فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه به سینمای بلند دانست، و در این رابطه عنوان کرد: ممکن است با این روند محدودیت‌ها، فیلمسازان کوتاه به سینمای بلند روی بیاورند که در این صورت فیلم‌های حاصل نه شکل و شمایل سینمای بلند را دارد و نه فیلم کوتاه.

 

امینی‌تیرانی در رابطه با مشکلات عرضه و نمایش فیلم کوتاه در ایران تصریح کرد: فیلم کوتاه همواره مشکل عرضه و نمایش داشته است، به نظر من تا زمانی که این عرصه همچنان به شیوه قدیمی باشد، رونقی در حوزه نمایش فیلم کوتاه به وجود نخواهد آمد. قاعدتا برای رونق نمایش فیلم کوتاه باید به شیوه‌های جدیدی فکر شود.

 

وی در همین رابطه ادامه داد: این تصور که عرصه نمایش و عرضه فیلم کوتاه باید همانند نمایش فیلم بلند باشد، تصوری اشتباه است و اصلا قرار نیست که برای فیلم کوتاه اتفاقی مثل سینمای بلند رخ بدهد. می توان با برنامه‌ریزی‌های جدید به نمایش و دیده شدن فیلم‌های کوتاه رونقی دوباره بخشید برای مثال می توان به نمایش اینترنتی و یا ایجاد پاتوق‌هایی کوچک اما دائمی برای نمایش فیلم‌های کوتاه فکر کرد.

 

این کارگردان در رابطه با لزوم بومی و ملی شدن سینمای کوتاه بیان کرد: فیلم کوتاه یک زبان جهانی است و من فکر می کنم که این تصور که باید برای هر چیزی یک عنوان بومی شدن به وجود بیاوریم اشتباه است البته می شود که یک فیلم کوتاه نشانه‌هایی از فرهنگ را در خود داشته باشد اما این موضوع بومی و ملی کردن صرف این حوزه، نادرست است.

 

امینی‌تیرانی در همین رابطه تصریح کرد: تجربه نشان داده است که در سینما تعاریفی به این شکل که سینمای معناگرا و یا دفاع مقدس نیز از جمله آن است، تعاریف مشکل آفرینی شده‌اند. باید اجازه بدهیم که فیلمساز کار خود را انجام بدهند آنگاه فرهنگ نیز می‌تواند در فیلم خود را نشان بدهد.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.