جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳

سینماگران و جشنواره ای که گذشت؛

حمید بهمنی: فیلم فجر فاصله زیادی با سینمای انقلاب دارد/ «چ»، «لامپ 100» و «شیار143» سه اتفاق خوب جشنواره هستند

حمید بهمنی

کارگردان «گام های شیدایی» با بیان اینکه نمایش سه فیلم «چ»، «لامپ 100» و «شیار143 » از اتفاقات مثبت فجر سی و دوم عنوان کرد و گفت: جشنواره فیلم فجر فاصله زیادی با سینمای انقلاب دارد و برخی فیلم های جشنواره زیبنده سینمای انقلاب نبودند.

حمید بهمنی، کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد ارزیابی خود از سی و دومین جشنواره فیلم فجر، اظهار داشت: اگر بگوییم جشنواره فیلم فجر در واقع ویترین و نماد تمام نمای فرهنگ ما است، سخن بیهوده ای نگفته ایم. در زمانی فشرده آثاری که رسماً از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند در این جشنواره عرضه شده و در معرض داوری عمومی قرار می گیرند، همه این جملات ماهیت جشنواره فیلم فجر را تشکیل می دهد اما اصولا فلسفه ای جشنواره بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این طور طراحی شد  تا محصولات سینمای انقلاب در این رویداد مهم رونمایی شود.

کارگردان «گام های شیدایی» در ادامه افزود: خوشبختانه یا متاسفانه در این سال هایی که خود من ناظر بر این قضیه بوده ام، رویکرد کم مهری به سینمای انقلاب بنا شده و همه ما بابت این قضیه مسئول هستیم و باید جواب پس دهیم. در جشنواره فیلم فجری همه در شادی آن سهیم هستیم اما نسبت به فیلم های انقلاب بی مهری می کنیم و هر ساله  فاصله جشنواره با فیلم های انقلاب زیاد و زیادتر می شود.

کارگردان «گلوگاه شیطان» در ادامه افزود: در ابتدا باید نیمه پر لیوان را دید و اتفاقات مثبت جشنواره فیلم فجر را عنوان کرد. خوشبختانه در جشنواره امسال شاهد سه اتفاق خوشایند بودیم و سه فیلم خوب دیدم. فیلم های «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار، «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «لامپ ۱۰۰» ساخته سعید آقاخانی. هر کس به غیر سعید آقاخانی قرار بود این فیلم را بسازد، شاهد سیاه نمایی و فیلم بدی می شد اما او فیلم خوبی ساخت.

کارگردان «آن مرد آمد» در ادامه افزود: مابقی فیلم های جشنواره نیز دغدغه روشنفکرانه و فیلم های نرم سکولار بود که خیلی کارایی مثبتی نداشت. هیچ بویی از انقلاب شکوهمند اسلامی در این دست آثار وجود ندارد و برخی آثار هم با مضامینی مثل: فتنه، دیدگاه روشنفکری، فیلم های خیانت و ... بود که اتفاق خوبی محسوب نخواهد شد.

بهمنی ادامه داد: همان طور که عرض کردم این دست آثار که به حواشی می پردازند به هیچ وجه زیبنده سینمای انقلاب شکوهمند اسلامی نیستند و  معتقدم که جشنواره فیلم فجر با اینکه سی و دو  دوره از آن می گذرد، بالاخره مسیر واقعی خود را پیدا خواهد کرد. در حال حاضر جایگاه انقلاب را سینماگران ما درک نکرده اند و به این مسئله فکر نکرده اند که چرا ما ۸ سال جنگیده ایم و از آرمان های مان دفاع کردیم ، چرا چشم همه دنیا به ما است و در صورت عدم درک صحیح این مفاهیم باعث می شود، شاهد آثار طنز، لودگی سطحی و سخیف، فیلمهای روشنفکری و سیاه نما باشیم و در مجموع به افرا ط و تفریطی بپردازیم که هیچ وقت جوابگو نبوده و نخواهد بود.

کارگردان «آخرین نبرد» در ادامه پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: سینمای انقلاب یک اقیانوس بی کران است که یکی از شاخه آن به سینمای دفاع مقدس است، همه مقابل فیلم سینمایی «چ» و «شیار ۱۴۳»  سر تعظیم فرود آوردند. «شیار ۱۴۳» فیلمی ساده ، صادق و معمولی بود اما از بس فیلم در این زمینه ندیده ایم، همه سر تعظیم فرود می آوریم. عمده فیلم های جشنواره آثار نخ نما، کلیشه شده، سیاه نما و ... است که با هدف اکران در جشنواره های خارجی و برای ادا و اصول شبه روشنفکری ساخته می شود، فیلم هایی که هیچ چیز آن شفاف نیست  اما اگر ظرفیت های انقلاب شناسایی شود، فیلمسازان هزینه های گزاف را صرف ساخت فیلم هایی، بی معنی و لودگی نمی کنند و امیدوارم جشنواره در سال آتی منتج به جشنواره ای کاملا در شان سینمای انقلاب شکوهمند اسلامی باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.