دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵

سینماگران وجشنواره ای که گذشت؛

ترکمانی: سهم کودکان‌و‌نوجوانان از فیلم فجر امسال هیچ بود

نادره ترکمانی*

کارگردان «خاله سوسکه» معتقد است: سینماهای غالباً در ایام جشنواره در اختیار بزرگسالان بود و سوال اینجاست چرا سهم کودکان و نوجوانان در فجر سی و دوم هیچ بود؟

نادره ترکمانی، کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد ارزیابی خود از فجر سی و دوم فیلم فجر، اظهار داشت: شاید به بهانه‌ اینکه فیلم‌های ویژ‌ی ‌کودکان و نوجوانان در جشنواره‌ای جداگانه به نمایش و داوری گذاشته می‌شود. در این چند سال اخیر آثار کودک را از جشن بزرگ سینمای کشور یعنی جشنواره فیلم فجر حذف کرده‌اند. اما ذکر این نکات حائز اهمیت است که: فیلم‌های ویژه‌ سینمای کودک و نوجوان در طول برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، ‌تنها در همان شهر برگزاری جشنواره  (اصفهان‌، همدان و یا شهرهای دیگر) و غالباً هم در شرایط نامناسب سالن‌های شهرستان به نمایش گذاشته می شود و کودکان و نوجوانان زیادی در سرتاسر کشور موفق به دیدن این آثار نمی‌شوند. همچنین تعداد زیادی از سینماگران و اهالی رسانه این آثار را نمی‌بینند و قطعاً حضور این آثار در جشنواره‌ فجر ویترین خوبی برای معرفی این فیلم‌ها خواهد بود.

وی در ادامه افزود: از سویی دست‌اندرکاران تولید یک فیلم سینمایی کودک و نوجوان از جمله فیلمبردار،‌ تدوینگر،‌ صدابردار، صداگذار، دوبلور و..... به شکل مستقل و تخصصی  درجشنواره‌ فیلم کودک داوری نمی‌شوند و هرگز قابلیت‌ها و توانایی‌های این افراد مورد توجه و سنجش قرار نمی‌گیرد حال‌ آنکه اتفاقاً با حضور فیلم‌های کودک و نوجوان، همچون سایر آثار سینمایی، در جشنواره فیلم فجر این بخش ها به تفکیک مورد نظر و داوری قرار خواهند گرفت و عوامل سازنده‌ این آثار با انگیزه و شوق بیشتری در این عرصه فعالیت خواهند کرد.

کارگردان «خاله سوسکه» در ادامه خاطرنشان کرد: نکته‌ای که بیش از پیش به حضور آثار کودک و نوجوان در جشنواره فیلم فجر معنا می‌دهد همانا شور و شوقی است که با حضور کودکان و نوجوانان در سینماها در ایام دهه‌ ‌فجر بوجود خواهد آمد. سینماها غالباً در ایام برگزاری جشنواره فجر در اختیار بزرگسالان است. امسال در برخی سالن‌ها خانواده‌هایی را می‌دیدم که به همراه کودکان و نوجوانان خود برای تفریح و دیدن فیلم‌ها به سینما آمده ‌بودند و تاسف‌آور بود که بچه‌ها تصاویر و صحنه‌هایی را می‌دیدند که پر بود از خشونت، ترس، نگرانی، دلهره و در بسیاری موارد دیدن موقعیت‌های تلخ، غم انگیز و نامناسب برای گروه سنی‌شان.....و از آنجایی که تمهیدی برای عدم حضور کودکان در اینگونه‌ نمایش‌ها اندیشده نشده بود،‌ متاسفانه در بسیاری از سینماها شاهد چهره‌‌های بهت‌زده،‌ ترسیده و خسته‌ کودکان و نوجوانانی بودم که با شوق فراوان برای تفریح به همراه خانواده به جشن سینمای ایران آمده بودند.

کارگردان «گرداله و عمه غولی» در ادامه افزود: پیشنهاد می‌کنم درباره حضور یا عدم حضور فیلم های کودک و نوجوان در جشنواره فیلم فجر پیشنهادات و نظرات اهالی سینما، منتقدین و نویسندگان و از همه مهم‌تر مخاطبین و حتی کودکان و نوجوانان مورد توجه و نظر قرار گیرد.

ترکمانی در ادامه اظهار داشت: سینمای کودک با حداقل دوازده میلیون مخاطب کودک و نوجوان(بدون در نظر گرفتن والدین‌شان) می‌تواند هیجان و شادی و زندگی رابه سالن‌های تاریک سینما هدیه دهد. اگر کودکان از همین دوران کودکی در جشن بزرگ سینمای کشورمان حضور داشته باشند در آینده مخاطبین واقعی و پر و پاقرص سینما خواهند بود.

این کارگردان سینمای کودک در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: جشن بزرگ سینمای فجر درسی‌ و دومین سال خود، ‌با شادی‌های کودکان و لبخندهای پرشورشان چهره‌ای مفرح و امیدبخش را می‌توانست برای سینمای تدبیر و امید رقم بزند. کودکان و نوجوانان که آینده‌سازان ایران عزیزمان هستند،‌ می‌توانستند سهمی کوچک از این دستاورد بزرگ سینمایی داشته باشند.... اگر حداقل معدودی از آثار کودک در این جشنواره حضور می‌داشت. 

برچسب‌ها

نظرات

  • سلیمه ۱۳۹۲/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۸
    0 0
    ایکاش حداقل سه فیلم کودک در جشنواره امسال بود. من دوقلوهایی دارم که حسرت رفتن به سینما در جشنواره فجر به دلشان ماند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.