سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷

سینماگران و جشنواره‎‌ای که گذشت؛

حبیب‌الله بهمنی: برخی آثار فجر سی و دوم مغایر با مصوبه پروانه ساخت بودند/ عده‌ای می‌خواهند از قوانین فرار کنند

حبیب الله بهمنی

عضو شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی دولت قبل با بیان اینکه عمده فیلم های جشنواره را آثار منفی تشکیل می‌داد، گفت: برخی آثار شرکت کننده در فجر سی و دوم مغایر با مصوبه پروانه ساخت بودند. عده‌ای فیلمساز با تغییر مدیریت سینما احساس کرده‌اند که فضا تغییر کرده و می‌توانند از ممیزی‌ها و قوانین مرسوم فرار کنند.

حبیب الله بهمنی، عضو شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی دولت قبل و کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد ارزیابی خود از فجر سی و دوم، اظهار داشت: این دوره از جشنواره هم با استقبال پرشور هنرمندان عرصه سینما به خوبی برگزار شد که البته جنبه های مثبت و منفی در آن وجود داشت، جای دارد به تمام مسئولین برگزار کننده جشنواره یک خسته نباشید بگویم.

وی در ادامه افزود: بحث اصلی جشنواره امسال حضور فیلم ها از طیف های مختلف بود. در جشنواره امسال شاهد آثار به شدت قوی و به شدت ضعیف به لحاظ ساختار و محتوا بودیم. فیلم های ارزشمند و ضد ارزشی در جشنواره حضور داشتند. اما متاسفانه فیلم های ضد ارزشی به فیلم های ارزشمند می چربید.

کارگردان «زندانی ۷۰۷» فیلم هایی را که در جهت دفاع از فرهنگ و ارزش های نظام اسلامی ما تولید شده اند را از جنبه های مثبت سی و دومین جشنواره فیلم فجر دانست و افزود: فیلم های «شیار۱۴۳» ساخته نرگس آبیار و «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا  از جمله فیلم هایی هستند که ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به تصویر می کشد و از تولید کنندگان این دسته از فیلم ها باید تقدیر و تشکر بشود، در کنار این فیلم ها، آثاری هم وجود داشتند که با فرهنگ ایران اسلامی مغایرت داشتند و گویی برای آسیب رساندن به بدنه انقلاب ساخته شده بودند.

کارگردان «سیب و سلما» در ادامه اظهار کرد: مردم بهترین منتقدان فیلم ها هستند و تا زمانی که فیلم ها در جشنواره هستند و یک حالت رقابتی بین آثار وجود دارد نمی توان به خوبی آن ها را بررسی کرد، هنگامی که فیلم ها به صورت عمومی اکران شوند، آنگاه تأثیرات آن را می توان در جامعه مشاهده کرد.

بهمنی با بیان اینکه جو قالب جشنواره را آثار منفی و ضد ارزشی تشکیل می داد، تصریح کرد: ما درگیر یک تهاجم فرهنگی گسترده هستیم، بخشی از افراد جامعه تحت تأثیر این تهاجمات قرار گرفته و با استفاده از امکانات جمهوری اسلامی ایران و سوء استفاده از آزادی موجود در کشور، به فعالیت علیه این نظام مقدس می پردازند و من امیدوارم تا هنرمندان ما در جهت مقابله با این تهاجمات دست به کار شوند.

وی در ادامه افزود: وقتی جشنواره فیلم فجر در دهه فجر برگزار می شود یک پیامی را منتقل می کند و پیام آن نشان دادن ایثار، ترویج ارزش ها، نشان دادن  عدالت طلبی، آرمان خواهی و ... که انتظار می رفت در فیلم های جشنواره فیلم فجر این مضامین باشد اما مضامین دهه فجر در فیلم های جشنواره مغفول مانده است اما همان طور که عرض کردم متاسفانه در اکثر آثار جشنواره شاهد فیلم های دین گریز، خنثی و ضد نظام بودیم. در صورتی که مغفولترین بخشی که در ایام جشنواره وجود دارد مقوله دهه فجر است زیرا این جشنواره در ایام الله فجر برگزار می شود و لازم است همسویی مناسبی با آرمان های و مفاهیم انقلاب داشته باشدلذا باید از کارهای حمایت کرد که با این رویکرد همسویی بیشتری داشته باشند.

بهمنی تصریح کرد: به هر حال جشنواره محصول مدیریت سال گذشته سینما ایران است، ۹۰ در صد آثار در دوران مدیریت قدیم و ۱۰ درصد هم در دوران جدید ساخته شده است که می توان با نگاهی به کلیت آثار یک گزارش کار برای دوران مدیران  قدیم و جدید باشد. اما برخی آثار شرکت کننده در فجر سی و دوم مغایر با مصوبه پروانه ساخت بود و یک عده فیلمساز با تغییر مدیریت سینما احساس کرده اند که فضا تغییر کرده و می توانند از ممیزی های و قوانین مرسوم فرار کنند.

وی در پایان این گفت وگو ضمن  اینکه جا داشت تا جشنواره در سطح بالاتری برگزار شود، خاطرنشان کرد: به تمام مسئولین برگزاری جشنواره فجر و کارگردانان و هنرمندان خسته نباشید می گویم و امیدوارم در سال های آینده کیفیت جشنواره به مراتب افزایش بیابد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.