جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸

بررسی طرح مجلس در ایجاد شبکه‌های کابلی/ 3

نیرومند: نگاه سرمایه‌داری شبکه‌های خصوصی با مبانی حکومت اسلامی منافات دارد

محمد حسین نیرومند

مدیر سابق گروه جوان و طرح و برنامه شبکه دو سیما درباره راه‌اندازی شبکه‌های خصوصی، گفت: اگر ما صرفا بخواهیم با همان دید لیبرال دموکراسی غرب این شبکه ها را راه اندازی کنیم کار ساده ای است اما اگر بخواهیم با قوانین حاکمیت اسلامی - که باید با قدرت پای آن ها بایستیم- این کار را انجام دهیم کار خیلی دشوار می‌شود.

محمدحسین نیرومند؛ مدیر سابق گروه جوان و طرح و برنامه شبکه دو سیما در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس از لزوم راه اندازی شبکه های خصوصی صحبت کرد و گفت: اگر سرنوشت شبکه های خصوصی هم قرار است مشابه سرنوشت مطبوعات ایران باشد نمی تواند در ارتقای سطح کیفی برنامه ها تاثیر بگذارد و در این شرایط شبکه ها وسیله و ابزاری در دست گروه های قدرت منع کشور یا احزاب می شوند. اگر قرار باشد که این شبکه ها با این دید راه اندازی شوند، با راه اندازی آن ها موافق نیستم.

وی ادامه داد: واقعیت این است رسانه ملی ما قادر به پرداخت بسیاری از موضوعاتی که در کشور ما مطرح می شود، نیست. اگر این شبکه های خصوصی با راه اندازی خود بتوانند مطالب خواسته شده را به درستی مطرح کنند، موفق خواهند بود. تمامیت این پیشنهاد خوب است اما اگر به درستی انجام شود.

مدیر سابق گروه جوان و طرح و برنامه شبکه دو سیما اضافه کرد: بخش خصوصی برای ارتقای کیفیت و جذب مخاطب، خیلی بیشتر تلاش می کند، البته حوزه فرهنگ بسیار حوزه حساسی است یعنی باید در نظر گرفت که جذب مخاطب باید به چه قیمتی باشد؟ کسانی که می خواهند مدیریت این شبکه ها را در دست گیرند باید اهل فرهنگ باشند.

نیرومند تفاوت کیفیت آثار تولید شده در شبکه خصوصی با شبکه های دولتی را اینگونه ارزیابی کرد: تصور من این است که تفاوت در کیفیت آثار شبکه خصوصی و دولتی در مقایسه با مسایل مالی است یعنی اگر قرار باشد دو فیلم با یک بودجه خاصی تولید شود طبیعی است که بخش خصوصی با کیفیت بالاتری آن را تولید خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: جمهوری اسلامی کشور لیبرال دموکراسی و سرمایه داری عنصر موتور متحرک جامعه ایرانی نیست که یک سری سرمایه دار ابزارهایی داشته باشد از جمله مدیا و رسانه تا بتوانند در جهت منافع خودشان کاری را پیش ببرند. در نتیجه راه اندازی این شبکه ها یک مقدار سخت است یعنی ما نمی توانیم همان قواعد و اصولی را که در باقی کشورها هست را به جمهوری اسلامی هم تعمیم دهیم. در کشور ما معدودیت و محدودیت ها و خط قرمزهایی وجود دارد که باید با قدرت پای آن ها بایستیم. این جا است که من به واسطه ایستادن به پای این خط قرمزها این کار را دشوار می بینم.

نیرومند درباره چگونگی درآمدزایی شبکه های خصوصی، اظهار داشت: در خارج از کشور موضوع کپی رایت به شدت پیگیری می شود. یک فیلم با قیمت خیلی بالایی در بازار فروخته می شود و مردم برای دیدن آن مجبور هستند که پول لازم را پرداخت کنند. در این شرایط طبیعی است که شخص رضایت می دهد تا با پرداخت قیمت پایین تری فیلم های مورد علاقه خود را در شبکه های کابلی ببیند اما در صورتی که در کشور ما اینگونه نیست.

وی افزود: همان طور که اغلب نشریات ما ضررده هستند حتی آن هایی که آگهی می گیرند هم اگر کمک های دولتی نباشد، نمی توانند روی پای خود باشند، این را در حوزه شبکه های تلویزیون هم می توان پیش بینی کرد.

مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر اینکه برای راه اندازی شبکه های خصوصی باید همه جوانب را درنظر گرفت، بیان کرد: ما جامعه ای را به نام جامعه اسلامی داریم که ولنگاری های اقتصادی در آن مذموم است، اسراف در دین ما جایگاهی ندارد و این شبکه ها عمدتا با ترویج این مباحث می توانند درآمدزایی داشته باشند و از این جهت کارشان سخت می شود یعنی اگر ما صرفا بخواهیم با همان دید لیبرال دموکراسی غرب این شبکه ها را راه اندازی کنیم کار ساده ای است اما اگر بخواهیم با محدودیت های حاکمیت اسلامی این کار را انجام دهیم کار خیلی دشوار می شود.

نیرومند، صحبت های خود را با یک نکته اساسی به پایان رساند و گفت: تا زمانی که جمهوری اسلامی نتواند تولیدات و کالاهای فرهنگی را مطابق با دیدگاه خود تولید کند گسترش فعالیت های فرهنگی به این شکل چندان به نفع آن نیست چون ما به شدت کمبود نیروی انسانی متخصص و باورمند به جمهوری اسلامی در این زمینه ها داریم، پس هر چه قدر برای توسعه این شبکه ها تلاش شود، شبکه هایی برای تولیدات دیگران راه اندازی می شود. به همین علت به نظر من نه اینکه این کار به صلاح نباشد بلکه دشوار است و بدون وجود نیروهای متخصص و متعهد به سامان نخواهد رسید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.