چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱

ناگفته‌هایی از مجمع کانون فیلمنامه نویسان؛

سجاده‌چی: قانونی‌بودن صنوف سینمایی تبدیل به ناسزا شده است/ پرتوی: شمقدری رفته و وقت ما گرانبهاست!

جلسه مجمع عمومی کانون فیلمنامه نویسان

جلسه مجمع عمومي كانون فيلمنامه‌نويسان عصر روز گذشته در محل خانه سينما برگزار شد و در اين مجمع هر دو طيف از ساعتها قبل كنار هم قرار گرفتند تا براي آينده مجمع تصميم گيري كنند.

به گزارش خبرنگار سينماپرس، جلسه مجمع عمومي كانون فيلمنامه نويسان عصر روز گذشته ساعت ۱۸:۰۰ در محل خانه سينما برگزار شد و در اين مجمع هر دو طيف از ساعت ها قبل كنار هم قرار گرفتند تا براي آينده مجمع تصميم گيري كنند.

براساس اين گزارش،‌ فرهاد توحيدي در ابتدا گفت: من با سجاده چي و قاسمعلي صحبت كردم و طي آن تصميم گرفتيم تا از حسين ترابي، ابوالحسن داودي، مينو فرشچي و علي اكبر ثقفي به عنوان هيئت رئيسه استفاده كنيم، كه در اين ميان حسين ترابي نسبت به حضور در اين هيئت ابراز عدم تمايل كرد.

پوران درخشنده گفت: اميدوارم در اين مجمع همه به تعامل برسيم چرا كه همه در يك كشور زندگي مي كنيم و براي مردم تلاش مي كنيم و خوب است كه همه چيز گفته شود و هدفمان رسيدن به وحدت باشد.

ابوالحسن داودي در ابتداي صحبت هايش خواستار يك دقيقه سكوت براي همدردي با خانواده فرازمند شد كه چندي پيش فرزندان آنها در يك حادثه كشته شده‌ بودند و ادامه داد: بعد از سالهاي طولاني كه از فعاليت هاي صنفي فاصله گرفته بودم با اشتياق به اين جلسه آمدم، اين جلسه مملو از نگاه‌هاي آدمهاي فرهيخته است كه آنرا تبديل به يكي بهترين جمع ها كرده است و اميدوارم نتيجه خوبي در پي داشته باشد و دعوت مي كنم كه صحبت ها انجام شود.

در ادامه اين جلسه مهدي سجاده چي گفت: در اين جلسه بهتر است كه درد و دل ها مطرح شود و اگر انتقادي نسبت به عملكرد ما و ديگر دوستان است انجام شود و اكنون كانون تبديل به چند گروه شده است كه نمي شود آنها را ناديده گرفت و سريع به سمت انتخابات رفت و حالا كه آن فرصت فراهم شده و با جمعي مواجهيم كه همه گرايش ها در آن هستند بهترين زمان براي بيان ديدگاهها است، همديگر را نقد كنيم و مشكلات را بيان كنيم كه در نهايت شوراي مركزي آينده اين مشكلات را حل كند.

داودي گفت: اين پيشنهاد به راي گذاشته مي شود و سوالم اين است كه بيان اين حرف‌ها به وفاق كمك مي كند؟ نقد يك ديگر اكنون در همه جا انجام مي شود و ممكن است كه بحث هايي انجام شود كه از حوصله جلسه خارج باشد.

 جلسه مجمع عمومی فیلمنامه نویسان

 

سجاده چي افزود: در اسفند ماه ۹۱ يك عده اي در انتخابات كانون شركت كردند كه در آن زمان انشعاب مطرح نبود و كساني انتخاب شدند كه يك فرآيند قانوني را طي كردند كه در نهايت شوراي مركزي ۱۹ اسفند ماه ۹۱ بوجود آمد. ما اگر دنبال وفاق نبوديم در اين مجمع حضور پيدا نمي كرديم. ما تاكنون بيانيه اي عليه كسي نداشتيم و هركس سوالي از ما دارد مي تواند بپرسد.

حسين ايري كه جنب و جوش زيادي در بين حاضرين داشت و در حال اسم نويسي اعضا مورد نظرش و دادن برگه راي به آنها داشت كه از چشم هيئت رئيسه و اعضاي كلي دور مانده بود گفت: طبق اساسنامه بازرس نمي‌تواند مجمع عمومي برگزار كند و ما طبق اساسنامه ۷۵ شكلي كه دوستان مجمع برگزار كردند رسميت ندارد.

در اين ميان حسن انصاريان به عنوان بازرس كانون فيلمنامه نويسان قانوني گفت: اساسنامه سال ۷۵ تغيير كرده است و هيچ مقامي بالاتر از مجمع عمومي نمي تواند در اين موضوع نظر دهد و هركسي بخواهد از قانون فرار كند به اساسنامه ۷۵ استناد مي كند، درحالي كه اساسنامه سال ۹۰ تغيير كرده است و به دليل استعفاي مينو فرشچي و ساير اعضاي شوراي مركزي بازرس مي تواند مجمع عمومي برگزار كند كه در اين ميان بازرس دوم بر بازرس اول نظارت مي كند.

داودي در ادامه يادآور شد: آقاي سجاده چي و خانم فرشچي از دوستان من هستند، من بابت اين اتفاقات ناراحت شدم و من براي كليه دوستان ارزش قائلم و ما وارد حيطه نشيم كه نفعي برايمان ندارد، اكثريت دوستان فرصت براي پرداخت به حواشي ندارند به نظرم هر دو طيف دو نفر را انتخاب كنند كه گلايه ها مطرح شود.

انصاريان در ادامه خاطرنشان كرد: بارها گفته ام كه با هيچ فردي مشكل ندارم و مشكلات بيشتر مربوط به آينده است، كساني كه قانون را مي دانند بايد در جريان باشند كه واژه هايي مثل انشعاب مناسب سياست است و در صنف معنايي ندارد، قبل از مجمع با برخي اعضا تماس گرفته شده است كه در اين جمع حاضر نشوند.

 

پوران درخشنده در جلسه مجمع عمومی کانون فیلمنامه نویسان

در اين ميان بهمن زرين پور گفت: من سوابق آقاي انصاريان را نمي دانم ولي مي دانم كه اتهاماتی پشت مینو فرشچي برای گرفتن وام ۲۵۰ ميليوني است و با من هم تماس گرفته شده كه در پنج سال گذشته چه كار كرده ام! در حالي كه خود آقاي ايري چندين سال است كه كار نكرده اند.

در حالي كه مينو فرشچي مي خواست درباره اين اتهام صحبت كند به وي اجازه داده نشد.

سجاده چي در اين ميان گفت: اين درست نيست كه ما بعد از راي گيري درباره اين اتهام ها صحبت كنيم و اين بي انصافي است كه ما با برچسب فروش كانون در اين انتخابات شركت كنيم و ما در اين مجمع غيرقانوني حضور پيدا كرديم كه حرف هايمان را بزنيم.

داودي با تاكيد بر انجام انتخابات ادامه داد: بعد از راي گيري درباره اين اتفاقات صحبت خواهيم كرد.

رنجبر از ديگر اعضا كانون گفت: صحبت از دموكراسي مي كنيم و حرف هاي بايد گفته شود تا جمع به يك شعور برسد.

داودي ادامه داد: با توجه به سابقه من در كارهاي صنفي اين صحبت ها به شعور در جمع كمك نمي كند.

خشايار الوند كه به تازگي در خانه سينما حضور پيدا كرده بود گفت: اينكه ما مجمع را بدون گزارش بازرسين برگزار كنيم خلاف قانون است.

سجاده چي يادآور شد: طبق توافقات بايد دو طرف صحبت كنند.

در اين ميان كه اجازه صحبت براي اعضا كانون فيلمنامه نويسان قانوني در نظر گرفته نشده بود و اعضای قانونی نسبت به توزیع برگه های رای توسط حسین ایری اعتراض داشتند، جلسه را ترک کردند.

 

مهدي سجاده چي بعد از ترك جلسه به سينماپرس گفت: درست برخلاف توقعات و انتظارات ما بود به دليل اينكه در يك سال گذشته صبحت نكرده بوديم، تمام اتهاماتي كه در رسانه ها درمورد كانون و اتهامات هرگز جواب نداديم، قرارمان اين بود كه دو ساعت اول مجمع عمومي به سوال ها و جواب ها اختصاص داده شود، سوالها و اتهامات مطرح شود و ما هم بتوانيم پاسخ دهيم، با روشن شدن شرايط مي توان راي گيري عادلانه را انتظار داشت وقتي داور اين بازي يك طرفه قضاوت مي كند و جو انتخابات را به سمت دلخواه مي برد ما ترجيح مي دهيم اين بازي را ادامه ندهيم.

وي افزود: هركسي با اين مواجه شود كه قاضي از پيش تصميم خودش را گرفته ما هم تصميم گرفتيم كه جلسه را ترك كنيم.

 

جلسه مجمع عمومی کانون فیلمنامه نویسان

سجاده چي درباره توزيع برگ راي پيش از انتخابات توسط «حسين ايري» گفت: نكته جالب همين جاست، اين چه جور وفاقي است، چه جور همدلي است كه يك گروه غير قانوني كه نسبتي با اساسنامه كانون فيلمنامه نويسان ندارند آنها برگزار كننده جلسه اي باشند كه يك گروه قانوني كه اين كلمه قانوني تبديل به يك فحش شده است و اين موضوع را ما بايد در مجمع مطرح كنيم، چرا يك كانون قانوني جرات استفاده از كلمه قانوني ندارد؟ و گروه ديگري كه نسبتي با قانون ندارند رفتاري نشان مي دهند كه گويي آنها قانوني اند!

مينو فرشچي درباره اتهامات پیش آمده در جلسه به سينماپرس گفت: تهمت هايي كه به ما زده شد اجازه دفاع ندادند، اينها برخورد هاي حزبي و سياسي است كه من خوشبختانه اهل آن نبودم و دوست دارم كه اين شيوه ادامه داشته باشد.

وي درباره رفتارهاي اين جلسه گفت: در هرصورت من خوشم نيامد، شان نويسندگان خيلي بالاتر از اين صحبت ها و تباني هاي از پيش تعيين شده است، ما حتي جلسه‌اي پيش از اين مجمع نداشتيم، آمده بوديم كه با دوستان صحبت كنيم و مشورت بگيريم كه اين اجازه به ما داده نشد.

فرشچي درباره آينده كانون گفت: شايد با اين اوضاع كه آدمها هم جنس يكديگر هستند قطعا حركت بهتري را انجام خواهند داد.

حسن انصاريان بازرس كانون فيلمنامه نويسان قانوني بعد از ترك جلسه به سينماپرس گفت: اين مجمع از دو روز پيش برنامه ريزي شده بود و قرار شد كه ما در اينجا بياييم صحبت كنيم، يك سري تخلفات زشتي در كانون رخ داده بود، ما اسنادي داشتيم كه نشان مي داد در كانون چه تخلفات مالي و غيرمالي انجام شده، اين تخلفات به پيش از بسته شدن خانه سينما مرتبط است كه ربطي هم به ماجراي خانه سينما ندارد، منتها وارد اين بازي شده است كه ما انشعاب كرديم و ما مانديم تا مبارزه كنيم! با چه چيزي مبارزه كردند؟ من نمي دانم، ولي ما مي دانيم كه انشعاب نكرديم.

وي افزود: كانون در ۱۹ اسفند ۹۱ با حضور شصت عدد از اعضا به همراه دوازده وكالت نامه كه يكي از وكالت نامه ها هم متعلق به پوران درخشنده بود. قرار بود با صبحت هاي ما افراد متخلف مجمع شناسايي شوند و اجازه انتخابات پيدا نكنند تا كساني كه صلاحيت دارند كانديدا شوند و كار پيش برود.

انصاريان درباره جلسات اين توافقات يادآور شد: حدود سه هفته پيش مهدی سجاده‌چي با خادم جلسه داشتند و توافق كردند كه گروه ها حضور در اين مجمع گزارش شان را بخوانند و بر مبناي گزارشات مجمع تصميم گيري مي كرد، اصلا در اين جلسه اجازه ندادند كه ما حرف بزنيم و گفتند كه انتخابات كنيم و بعدا به مسائل رسيدگي كنيم و اين بازي از پيش تعيين شده بود، ما خبر داشتيم كه آقايون جلسه مشورتي با حضور آقاي داودي داشتند حتي كانديدا را مشخص كرده بودند كه چه كسي راي بياورد.

وي ادامه داد: به ما گفته بودند كه آقاي داودي جلوي در مي ايستند كه هر كس از انشعابيون بيايد اجازه ورود را ندهيم و من متعجب شدم!

 

جلسه مجمع عمومی کانون فیلمنامه نویسان

انصاريان درباره كانون گفت: ما به دنبال قوانين خواهيم بود. با آقاي ايوبي و حيدري صحبت كرده بوديم، قرار بود همه چيز در اين جلسه درست پيش برود و ما هم علي رغم اينكه قانوني انتخاب شديم، ترجيح داديم كه كنار بچه ها باشيم و مشكلات را حل كنيم، الان كانون ثبت قانوني دارد و شوراي مركزي آن هم مشخص است، اين انتخابات كه با حداقل آرا برگزار مي شود كه رسميت نخواهد داشت.

وي در پايان يادآور شد: همه چيز براي قدرتي است كه در هيات مديره خوابيده، من نمي دانم در هيات مديره چه خبر است؟ ما كانون را براساس قانون و استقلال مديريت مي كنيم، كانون زير پرچم هيچ جا نيست، خانه سينما مركز تجمع صنوف است بلكه مركز ارباب و رعيتي نيست، صنوف تنها اينجا جمع مي شوند و قرار نيست ما از جايي دستور بگيريم.

انصاريان گفت: شما مصاحبه آقاي توحيدي را زمان وارد شدن آقاي شورجه در شوراي پروانه ساخت را بخوانيد كه گفته اند: دو آدم اصلي در سينماي ايران وجود دارند كه يكي شان كارگردان و ديگري تهيه كننده است و در هيات رئيسه فعلي كانون كسي به عنوان صرف فیلمنامه نويس حضور ندارد، من خيلي شگفت زده شدم كه آقاي پرتوي را در كانون ديدم امروز، اميدوارم اين دوستان هر روز حضور داشته باشند.

گفتنی است، در حالی که اعضای قانونی کانون قانونی فیلمنامه نویسان این جلسه را ترک کرده بودند، از حسین ایری دعوت شد تا گزارش خود را به عنوان بازرس بخواند، سپس سید مهدی خادم (بازرس خانه سینما) پشت تریبون قرار گرفت و نسبت به عملکرد مهدی سجاده چی اعتراضات خود را بیان کرد و بیشتر به مصاحبه روز گذشته سینماپرس با وی استناد کرد.

داودی در این میان گفت: از ابتدا مشخص بود که این اتفاق می افتد و رفتن دوستان یک حرکت روبه جلو است و باید ظرفیت خودشان را نشان می دادند و طبق قانون الان ۶۲ نفر حضور دارند و ۳ نفر هم وکالت دارند.

در حالی که فیلمنامه نویسانی مثل شادمهر راستین،قاضی نظام،جابر قاسمعلی و... در حال معرفی خود به عنوان کاندیدا بودند، «شبیر جهانبخش شیرازی» از فیلمنامه نویسان جوان گفت: بهتر است از دوستان دیگری که جلسه را ترک کردند دعوت کنیم که در ادامه جلسه حضور داشته باشند که این صحبت باعث شد، پوران درخشنده برای وساطت جهت حضور اعضای قانونی اقدام کند.

بعد از دقایقی اصرار پوران درخشنده از مهدی سجاده چی و مینو فرشچی، در حالی که سایر اعضا رفته بودند، این دو دوباره به جلسه بازگشتند و مهدی سجاده چی به نحوه رفتار بازرس خانه سینما که بعد از رفتن وی نسبت به او صحبت هایی را مطرح کرده است اعتراض کرد.

سجاده چی ادامه داد: گزارش آقای خادم هیچ وجهه قانونی ندارد و نمی دانم چرا بعد از رفتن من شما تصمیم گرفتید که صحبت کنید. قرار بود قبل از انتخابات صحبت ها انجام شود.

خادم گفت: شما وقتی این موضوع را برخلاف توافقات رسانه ای می کنید من سکوت کردم.

 

جلسه مجمع عمومی کانون فیلمنامه نویسان

داودی در این میان افزود: الان برای شما آقای سجاده چی وقت هست که صحبتهایتان را داشته باشید، شعور من می گوید که وقتی شما جلسه را ترک می کنید، یعنی به هیچ قاعده و رسم جلسه معتقد نیستید و این حق شما هم است، بعد از ترک جلسه توسط شما این مجمع می تواند بر اساس قانون ادامه پیدا کند.

سجاده چی: ظاهرا یک نوع آنارشیسم در اینجا حاکم است، خانم درخشنده از من خواستند که به جلسه بازگردم. بحث ما مسائل دو سال گذشته بود.

در این میان خادم گفت: عاملی که باعث شد این صحبت ها را بگویم، سینماپرس است و امروز مطلبی را مطرح کرده و تیتر زده «بازرس خانه سینما وحدت فیلمنامه نویسان را مخدوش کرد» تا این لحظه من صحبتی نداشتم، بر اساس توافق طرفین اعضایی که تا پایان سال ۹۰ کسانی که عضو کانون بودند در جلسه حضور داشته باشند و آنهایی که بعد از سال ۹۰ عضو شدند در این مجمع شرکت نکنند. در جلسه ای که بین آقای سجاده چی و آقای قاسمعلی بود سه ساعت بحث انجام شد و من هم گفتم که هر صحبتی دارید بفرمایید که من در نهایت می خواهم برای مجمع تصمیم بگیرم.

خادم ادامه داد: ما توافق کرده بودیم که قرار شد ۱۶ آذرماه دو طرف لیست اعضا را به دست من برسانند که ما داشته باشیم، آقای قاسمعلی این لیست را به من رساندند ولی آقای سجاده چی این لیست را به من ندادند، قرار شد که ۴۸ ساعت قبل از برگزاری مجمع آقای قاسمعلی و سجاده چی گزارش خودشان را به بازرس خانه سینما برسانید جهت انتشار در سایت خانه سینما و متن کوتاه آقای قاسمعلی که در سایت منتشر شده است به عنوان گزارش خودشان در سایت منتشر شد، در جلسه مشورتی حتی اعضای هیات رئیسه هم انتخاب شدند و جایی که بازرس خانه سینما باید صحبت کند در همین مجامع عمومی است.

در این میان مهدی سجاده چی خواستار پاسخ دادن به خادم شد که داودی اجازه صحبت به وی را نداد.

کامبوزیا پرتوی در این میان گفت: شمقدری رفته و وقت ما گرانبهاست که به این موضوعات بپردازیم.

پوران درخشنده به نحوه صحبت های پرتوی اعتراض جدی کرد و خواستار احترام به تمامی اعضا شد.

بعد از صحبت های حسن انصاریان، اعضای قانونی فیلمنامه نویسان جلسه را ترک کردند و بعد از رفتن این اعضا جابر قاسمعلی نسبت به عملکرد سجاده چی اعتراض کرد و این صحبت های به پایان جلسه موکول شد که بعد از انتخابات همه چیز فراموش شد.

در پایان از آمار ۶۵ نفر، تعدادی از فیلمنامه نویسان این جلسه را ترک کردند و با تعداد محدودی این مجمع برگزار شد و در نهایت اکبر قاضی نظام ۵۲ رأی، رضا مقصودی با ۵۱ رأی، جابر قاسمعلی با ۴۸ رأی، سید سعید رحمانی ۴۰ رأی، شادمهر راستین با ۴۰ رأی، محمدرضا گوهری با ۳۴ رأی و مهران کاشی با ۳۲ رأی به عنوان شورای مرکزی این کانون انتخاب شدند و محمود اربابی با ۲۳ رأی و حسن مهدوی فر با ۲۱ رأی عضو علی البدل و سعید مصطفوی نیز با ۵۷ رأی بازرس این کانون شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.