سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۳

گزارش اختصاصی سینماپرس از خانه سینما

تشنج آفرینی دستهای پنهان با طرح اتهامات جدید/ انتخابات کانون فیلمنامه نویسان بدون رعایت توافقات و روند قانونی برگزار شد!؟

جلسه مجمع عمومی کانون فیلمنامه نویسان

بهمن زرین پور با طرح برخی اتهام های مالی که از سوی برخی وبه دروغ اخیرا به شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان قانونی صورت گرفته و آنان را متهم به فروختن کانون به دولت گذشته نموده اند خواستار توضیح افراد متهم شده برای روشن شدن اذهان عمومی شد اما گردانندگان جلسه به آن افراد اجازه دفاع ندادند و ابوالحسن داودی تاکید نمود بعد از رای گیری در این زمینه صحبت شود .این در حالی بود که مهدی سجاده چی برای انتخابات کاندیدا بود و بی تردید با طرح این اتهامات می بایست پیش از رای گیری در حضور جمع از خود دفاع میکرد. با این اقدام داودی و در نهایت پس از این حرکت به نظر از پیش تعیین شده ،اعضای کانون قانونی به اعتراض مجمع را ترک کرده و بنوعی مجمع از اکثریت لازم افتاد اما...

عصر امروز در حالیکه طبق اعلام قبلی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران و بر اساس چندین جلسه تعاملی میان دو طیف قانونی و غیر قانونی اعضای کانون قراربر تشکیل مجمع عمومی و برگزاری انتخابا ت میان اعضای این کانون بود فضای جلسه با برخی اتهام زنی ها و نیز اقدامات غیر قانونی برخی اعضای منتسب به کانون غیر قانونی فیلمنامه نویسان به تشنج کشیده شد و به رغم عدم حد نصاب برای انتخاب شورای مرکزی با سوء استفاده از چالش های پیش آمده مبادرت به رای گیری شد.

بنا بر این گزارش اگرچه اکبر قاضی نظام ۵۲ رأی، رضا مقصودی با ۵۱ رأی، جابر قاسمعلی با ۴۸ رأی، سید سعید رحمانی ۴۰ رأی، شادمهر راستین با ۴۰ رأی، محمدرضا گوهری با ۳۴ رأی و مهران کاشی با ۳۲ رأی به عنوان شورای مرکزی این کانون انتخاب شدند و محمود اربابی با ۲۳ رأی و حسن مهدوی فر با ۲۱ رأی عضو علی البدل و سعید مصطفوی نیز با ۵۷ رأی بازرس این کانون شدند لیکن رفتار برخی حاضرین برای برهم زدن فضای دوستانه میان اعضا به حدی مشهود بود که با اعتراض برخی اعضای مدعو نیز روبرو بود.

گزارش سینماپرس حاکیست امشب سوم دی ماه مجمع عمومی کانون فیلمنامه نویسان با حضور هیئت نظار یا اصطلاحا رئیسه متشکل از ابوالحسن داوودی، پوران درخشنده و علی اکبر ثقفی در محل خانه سینما  و با حضور دوطیف کانون فیلمنامه نویسان برگزار شد اما آرامش حضور این دو طیف قانونی و غیرقانونی در کنار هم زیاد دوام نیاورد زیرا در حین برگزاری این مجمع به ناگاه حسین ایری از طیف فیلمنامه نویسان غیر قانونی بدون اجازه شروع به پخش برگه های رای بین برخی اعضا نمود که این حرکت وی با اعتراض ابوالحسن داوودی رییس جلسه و مهدی سجاده چی رییس کانون قانونی فیلمنامه نویسان قرار گرفت.

در این میان بهمن زرین پور با طرح برخی اتهام های مالی که  اخیرا  از سوی برخی و به دروغ به شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان قانونی صورت گرفته و آنان را متهم به فروختن کانون به دولت گذشته نموده اند خواستار توضیح افراد متهم شده برای روشن شدن اذهان عمومی شد اما گردانندگان جلسه به آن افراد اجازه دفاع ندادند و ابوالحسن داودی تاکید نمود بعد از رای گیری در این زمینه صحبت شود .این در حالی بود که مهدی سجاده چی برای انتخابات کاندیدا بود و بی تردید با طرح این اتهامات می بایست پیش از رای گیری در حضور جمع از خود دفاع میکرد. با این اقدام داودی  و در نهایت پس از این حرکت به نظر از پیش تعیین شده ،اعضای کانون قانونی به اعتراض مجمع را ترک کرده و بنوعی مجمع از اکثریت لازم افتاد

اما سایر حاضرین که اغلب عضو کانون غیر قانونی خانه سینما بودند در جلسه ماندند و به رغم عدم رعایت حد نصاب در رای گیری شرکت نموده و اعضای جدید را در فضایی کاملا یکسویه و غیر قانونی انتخاب کردند!

نکته جالب آنکه در مرحله اول مجمع عمومی فیلمنامه نویسان به دلیل عدم حضور صنف قانونی و حضور تنها ۷۰ نفر این مجمع به حد نصاب نرسید و برگزار نشد، در حالیکه در مجمع امشب سوم دی ماه دقیقا ۶۵ نفر در سالن حضور داشتند و انتخابات انجام شد!؟

شایان ذکر است کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران از جمله اصناف خانه سینماست که پس از بسته شدن خانه سینما در بهمن ۱۳۹۰ فعالیت آن بطور نسبی به حالت تعلیق درآمد.

از آنجا که در طول تعطیلی خانه سینما بسیاری از صنوف سینمایی همچون حال حاضر، برای دستیابی به هویت حقوقی و قانونی مسیر ثبت رسمی در هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پیش گرفته بودند هیات ساماندهی صنوف سینمایی از شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان نیز برای قانونی شدن دعوت بعمل آورد که متاسفانه آن شورا به دلایل گوناگون که بیشتر جنبه لجبازی و خصومت با مدیریت شمقدری را در بر داشت از این مسیر صحیح سر باز زد.

نهایتا برخی از اعضای آن شورا به اتفاق چند از تن فعالان و پیش کسوتان سینما در عرصه فیلمنامه نویسی، طی دعوت از اعضا برای تشکیل مجمع عمومی جهت ثبت کانون متبوعه خود در مراجع قانونی اقدام نموده و سرانجام در تابستان ۱۳۹۲ موفق به ثبت رسمی و دریافت مجوزهای لازم گردیدند تا برای همیشه طبق اساسنامه مصوب مجمع و دستگاههای مربوطه دولتی بدون دغدغه فعالیت نمایند.

اما در این مسیر برخی اعضای باقیمانده شورای قبلی همچنان در فضای دشمنی های میان دولت و خانه سینما ماندند تا نهایتا با باز شدن این خانه مقرر شد در فضایی تعاملی مجددا در مجمع عمومی شرکت نموده و در وحدت و صمیمیتی هنرمندانه، اعضای جدید شورای مرکزی خود را انتخاب کنند که اولین جلسه آن چندی پیش به دلیل عدم توافقات کافی منتفی و در نهایت امروز سه شنبه سوم دیماه جلسه مجمع عمومی مجددا و بر اساس اطلاع قبلی توسط کانون قانونی فیلمنامه نویسان سینمای ایران به مدیریت مهدی سجاده چی تشکیل شد.

گزارش کامل این نشست متعاقباً منتشر می شود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.