چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱

در گفت‌وگو با سینماپرس؛

دلخواسته: داور عکس جشنواره فیلم فجر باید عکس فیلم را به خوبی بشناسد

مهدی دلخواسته

مهدی دلخواسته گفت: برای داور بخش عکاسی فیلم جشنواره فجر می توان کارگردان ها یا مدیران فیلمبرداری را انتخاب کرد که پیش از این کار عکاسی را کرده باشند مانند همایون اسعدیان که عکس فیلم را خوب می شناسد.

مهدی دلخواسته یکی از عکاسان سینمای ایران در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس از عکاسی فیلم های سی و دومین جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: امسال پنج فیلم جشنواره فجر را عکاسی کرده ام و در حال حاضر فیلم سینمایی «فرشته ها با هم می آیند» ساخته حامد محمدی را عکاسی می کنم که ۸۰ درصد آن فیلمبرداری شده و با تدوین همزمان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

دلخواسته افزود: فیلم سینمایی «مهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور، «ملبورن» ساخته نیما جاویدی، «ارسال یک آگهی تسلیت» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و «کلاشینکف» سعید سهیلی که امسال در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده اند را عکاسی کرده ام.

عکاس فیلم سینمایی «طلا و مس» اشاره کرد: امسال فیلم اکران شده ای برای جشنواره سال گذشته ندارم که در بخش برگزیدگان جای گیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه سه دوره بخش مربوط به تبلیغات جشنواره کودک را برگزار کرده، درباره بحث داوران جشنواره فجر اظهار داشت: در بحث داوری بخش عکس در جشنواره سه مطلب وجود دارد، اولین موضوع این است که بخش عکس در جشنواره بسیار ضعیف است، از آن جایی ما شورای مرکزی انجمن عکاسان سینما هستیم درباره این موضوع در حال تصمیم گیری هستیم که امیدوارم در سال آینده بخش عکس هم باید مانند باقی رشته ها شامل همان سال شود.

دلخواسته ادامه داد: متاسفانه در این سال ها بخش عکس وابسته به آنونس و پوستر بوده و مسئولان اعتقاد دارند برگزیدگان عکس هم باید مانند آنونس و پوستر بعد از اکران فیلم ها و در جشنواره سال آینده اعلام شوند در حالی که نباید اینگونه باشد زیرا عکاس هم همزمان با تمام عوامل بر سر صحنه و فیلمبرداری بوده یعنی اگر گریمور سیمرغ می گیرد عکاس هم باید همان سال اکران فیلم در جشنواره سیمرغ بگیرد.

وی اضافه کرد: بحث باقی مواد تبلیغی مانند آنونس و پوستر موضوعی جداگانه است و چون همزمان با اکران عمومی فیلم ها این دو بخش هم طراحی می شوند باید برگزیدگان آن در جشنواره سال آینده اعلام شوند.

ملبورن

عکاس فیلم سینمایی «طبقه سوم» در همین رابطه افزود: اینکه برخی می گویند اگر عکس ها را در همان سال نمایش دهند داستان فیلم فاش می شود را من قبول ندارم زیرا ما عکس هایی را که می دهیم بابت لو دادن فیلم نیست مثلا فیلم ملبورن یک فیلمی است که من به خاطر روند داستان از خیلی از عکس ها نمی توانم استفاده کنم به این لحاظ که داستان فیلم لو می رود. اما چون عکاس، همزمان با گریمور و صدابردار و ... کار می کند باید با همان ها هم، همتراز باشد.

وی گفت: چند وقتی است که آنونس و پوستر در خانه سینما هم، صنف جداگانه ای شده است، کسی در زمان جشنواره پوستر برای فیلم خود طراحی نمی کند یا آنونس نمی سازد زمانی که فیلم اکران عمومی می شود این کارها برای آن صورت می گیرد اما عکس اینطور نیست و اکنون که این دو صنف از هم جدا شده اند به راحتی می توان آن ها را از هم تفکیک کرد، تا از سال آینده مانند تمامی بخش ها شود.

فرشته هابا

دلخواسته با اشاره به اینکه زمانی که سال آینده برگزیدگان اعلام می شوند حتی نام فیلم ها هم فراموش شده اند، بیان کرد: به طور مثال من دیپلم افتخار برای فیلم «طبقه سوم» ساخته بیژن میرباقری را سال بعد از آن گرفتم که این فایده ندارد و یک سیمرغ بی ارزشی است که داده می شود که حتی همه سال بعد اسم فیلم را هم یادشان رفته است.

وی در رابطه با هیات داوران جشنواره، گفت: در بحث داورهایی که انتخاب می شوند چون این دو رشته هم، وابسته به عکس شده اند یعنی آنونس و پوستر، مجموعا ترکیب داوری باید ترکیبی از کسانی باشد که اولا گرافیست باشد که بتواند پوستر را داوری کند و یکی هم تدوینگر باشد که آنونس را داوری کند و برای عکاسی هم می توان کارگردان ها یا مدیران فیلمبرداری را انتخاب کرد که پیش از این کار عکاسی را کرده باشند مانند همایون اسعدیان که عکس فیلم را خوب می شناسد یا محمود کلاری و عزیز ساعتی، اما چون ما در ایران خودمان هم برای بخش عکاسی فیلم اهمیتی قایل نیستیم کسی هم برای ما ارزش قایل نیست که داور هیات انتخاب را از پیشکسوتان عکاسی ایران انتخاب کند.

دلخواسته اذعان کرد: لیستی که امسال در بحث مواد تبلیغاتی در جشنواره اعلام شد از نظر من ترکیب بدی نیست. اما چون حقوق عکاسان در جشنواره فجر نادیده گرفته می شود ما امسال احتمالا طی رایزنی هایی که با دبیر سال آینده جشنواره انجام دهیم بخش عکس را از مواد تبلیغاتی دیگر تفکیک خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.