چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱

یک عکاس سینمایی در گفتگو با سینماپرس

نیک رفتار: حقوق عکاسان در فیلم فجر نادیده گرفته می‌شود/ با جشنواره قهرم!

علی نیک رفتار

علی نیک‌رفتار، گفت: متاسفانه در جشنواره فیلم فجر حقوق عکاسان به درستی رعایت نمی شود، کار عکاسان و حرفه آن‌ها به درستی ارزش گذاری نمی شود و آن‌ها جایگاه حساب شده‌ای در این جشنواره ندارند.

علی نیک رفتار از عکاسان سینمایی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس از عدم حضور خود در جشنواره سال های گذشته فیلم فجر صحبت کرد و گفت: متاسفانه در جشنواره فیلم فجر حقوق عکاسان به درستی رعایت نمی شود، کار عکاسان و حرفه آن ها به درستی ارزش گذاری نمی شود و جایگاه حساب شده ای در این جشنواره ندارند اگر این مسایل در جشنواره حل شود من و دیگر دوستان هیچ دریغی برای کار در جشنواره نداریم اما نبود این مسایل برای همه ما ناراحت کننده است.

وی ادامه داد: ما باید خودمان این جایگاه را برای مسئولان جشنواره به درستی تعریف کنیم زیرا آن ها تعریف های نادرست خودشان را دارند اما ما باید با کارمان و خروجی که از کارمان حاصل می شود ثابت کننده خواسته ای باشیم که از مسئولین جشنواره داریم.

عکاس فیلم سینمایی «بی پولی» بیان کرد: با اینکه عکاس از عوامل اصلی یک فیلم محسوب می شود اما چرا در جشنواره، بخش عکسی وجود ندارد؟ چرا عکاسان نباید در کنار سایر بخش هایی که در جشنواره وجود دارد جوایزشان اهدا شود؟ چرا باید در یک مراسم جمع و جوری مثل افتتاحیه سال بعد جشنواره این اتفاق بیافتد؟ چرا نباید جایزه ای که به عکاسان تعلق می گیرد برابر با سایر گروه ها و بخش های دیگر باشد؟ تمام این مسایل سوالاتی است که ذهن ما را به خود مشغول کرده و تا به امروز جوابی برای سوالاتمان نگرفته ایم و باعث شد که با جشنواره قهر کنم.

نیک‌رفتار با تاکید بر این مهم که بارها جواب این سوالات را از مسئولان جشنواره خواسته ایم، ادامه داد: بارها من و همکارانم این ماجرا را پی گیری کرده ایم اما نتیجه ای از آن حاصل نشده است چون اگر این مسایل رعایت شود تمامی عکاسان با انگیزه بیشتری در این جشنواره شرکت می کنند و کار می فرستند؛ اما زمانی که فکر کنند کارشان ارزش گذاری درستی نمی شود انگیزه خود را از دست می دهند و شرکت کردن و نکردن در جشنواره خیلی برای آن ها مهم نیست.

عکاس فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» اظهار داشت: با تمام صحبت هایی که صورت گرفت اما ظاهرا قرار نیست که امسال هم این اتفاقات رخ دهد. دلایلی آورده می شود اما با توجیهاتی که مسئولان دارند ما امسال یک نگاه مثبت تری به این موضوع کرده ایم و نمی خواهیم این مدیریت جدیدی که آمده فکر کند که ما در مقابل او جبهه گرفته ایم یا مثلا نمی خواهیم به هر دلیلی در جشنواره باشیم. به خاطر همین امر امسال را شرکت می کنم.

وی در قالب پیشنهادی برای بهبود این شرایط گفت: اگر جشنواره به یک چارچوب خاصی برسد و این چارچوب را به صورت یک قوانین را اجرا کند هر کس تکلیف خود را می داند و تصمیم می گیرد که شرکت کند یا خیر ولی این که هر سال هر دبیری که می آید یک سیاستی و برنامه ریزی خاص خود و گروهش را دارد شخص شرکت کننده را آزار می دهد.

این عکاس سینمایی در پایان از فعالیت های اخیر خود صحبت کرد و افزود: در جشنواره امسال عکاسی در فیلم های «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی، «پنج تا پنج» به کارگردانی تارا اوتادی و «بیگانه» ساخته بهرام توکلی را دارم.

نظرات

  • علی نیک رفتار ۱۳۹۲/۰۹/۱۰ - ۲۰:۳۹
    2 0
    با سلام و خسته نباشید. دوستان سینما پرس سپاسگزارم که نقطه نظرات عکاسان سینما را منعکس می نمائید. نکته قابل ذکر در این گفتگو که دوست و همکار محترم خانم حبیبی در مورد قهر بودن با جشنواره ، این لفظ مناسبی نیست چون اصولا بحث قهر یا اشتی در میان نبوده و نیست فقط رعایت حقوق عکاسان سینما اهم مسئله می باشد. باز هم سپاسگذارم. ضمنا نام کوچک من همیشه علی است .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.