شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱

کارگاه آموزشی «بيان شخصي در فيلم مستند» سینماحقیقت برگزار شد؛

فیلمساز دانمارکی: کار هنرمند تاثیرگذاری بر مخاطب است نه موافق کردن او با پیام فیلم

پروفسور آرنه برو

در کارگاه آموزشی که در سالن شماره 3 سینما فلسطین با حضور «آرنه برو» برگزار شد؛ این استاد فیلمسازی دانمارکی سینما را زبان مناسبی برای بیان مسائل اجتماعی دانست.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، آرنه برو، استاد فیلمسازی دانماركي کارگاه «بيان شخصي در فيلم مستند» جشنواره بین المللی سینماحقیقت، از تجربه ساخت مستندهای دانمارکی و شيوه كار با دانشجويان مدرسه سينماي دانمارک گفت.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، «آرنه برو» در ابتدای این جلسه سینما را زبان مناسبی برای بیان مسائل اجتماعی معرفی کرد و از تاریخچه سینمای مستند صحبت کرد و گفت: سینمای مستند و ژورنالیسم از دل جنگ جهانی دوم به وجود آمد. در دانمارک هم از حدود 30 سال پیش، سینمای مستند تبدیل به تبلیغ و پروپاگاندا شد، از این ‌رو مردم از مستند خسته و به سوی شوهای تلویزیونی و کمدی‌های سهل‌الوصول روی آوردند، اما بعد از مدتی جامعه نسبت به فیلم‌های مستند و اطلاع‌رسانی آن‌ها احساس نیاز کرد و به کار در این حوزه ادامه داد.

این مستندساز دانمارکی با اشاره به اینکه دو منفعت در سینمای مستند وجود دارد، افزود: یک از این دو نفع در سینمای مستند  اطلاع رسانی است که برای جامعه بشری دارد زیرا این گونه از مستند سازی که رایج شده است هم بحث خبر و هم بحث گزارش را در خود جای می دهد و در وحله بعد آنچه که در درون یک هنرمند است را بیان می کند.

«آرنه برو» درباره یک حقیقت برآمده از حس انسان است گفت: اگر هنرمند بتواند پیامش را به درستي منتقل کند، روی مخاطب تاثیر می‌گذارد، حتی اگر مخاطب با آن پیام موافق نباشد. کار هنرمند موافق کردن مخاطب با پیام نیست، بلکه تحت‌تاثیر قرار دادن او در مقابل اثری است که ارائه می دهد و این آن چیزی است که هنرمندان می‌خواهند.

«برو» در ادامه این جلسه از شیوه تعامل مدرسه سینمای دانمارک با دانشجویان برای شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی صحبت کرد و اظهار داشت: کار ما در این مدرسه نشان دادن خوب و بد به هنرجویان نیست، بلکه از پیشینه خانوادگی دانشجوها برای خلق آثار هنری‌شان استفاده می‌کنیم. ما باید بدانیم چه درکی از بشر و دانشجو داریم و باید به تجربیات یک فرد در زندگی‌اش بدون قضاوت احترام بگذاریم. باید بدانیم دانشجو قبل از ورود به این مدرسه چه تجربیات و مشاهداتی داشته و چه درکی از جامعه دارد. با تمام این مسایل در نهایت متوجه می شویم که هنر از دل هنرمند بیرون می‌آید یا از طریق مدرسه تزریق می‌شود.

اصلانی: واقعیت اتفاقی است که می‌افتد

در ادامه این جلسه محمدرضا اصلانی که به عنوان استاد در کارگاه حضور داشت، گفت: ابتدا باید واقعیت را شناخت. واقعیت اتفاقی است که می‌افتد. ما در فیلم مستند می‌خواهیم اندیشه‌مان را از طریق سند منتقل کنیم. مستندی که یک مستندساز می سازد برگرفته از فردیت اوست، فردیتی که انسان از جهان می‌گیرد و با فردیت خود واقعیت را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: سینمای مستند تصویر کردن خبر، گزارش و یا یک تحقیقات نیست. فیلم مستند مواجهه فیلمساز با جهان و موضوع است و این همان دیدگاه فیلمساز و بیان شخصی او در فیلم است. هنر امری است تکثیرپذیر و هنر بودن سینمای مستند در دید و بیان شخصی اوست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.