شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹

در نشست تخصصی جشنواره سینماحقیقت مطرح شد؛

تقوایی: فیلمسازان امروزی مخاطب را کوته‌فکر تصور می‌کنند

 نشست ناصر تقوایی در هفتمین جشنواره «سینما حقیقت»

شامگاه شب گذشته؛ سالن شماره 3 سینما فلسطین مهمان ناصر تقوایی و احمد طالبی‌نژاد بود که آن ها در کنار حضار به نشست و گفت و گو درباره سینمای مستند نشستند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس؛ در نشستی تخصصی فیلم مستند که شب گذشته در سینما فلسطین با حضور ناصر تقوایی و احمد طالبی‌نژاد برگزار شد، جمعیت عظیمی برای دیدار با ناصر تقوایی حضور به عمل آورده بودند و با تشویق های ممتد به این کارگردان، خوش آمد گفتند.

بر پایه این گزارش در ابتدای مراسم مجری برنامه، حمیده کیهان‌پیردهی، از ناصر تقوایی و احمد طالبی‌نژاد درخواست کرد تا برای آغاز نشست به روی سن بروند.

تقوایی: امیدوارم گفته‌های من راهگشای کار مستندسازان جوان باشد

ناصر تقوایی در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز خوشحالی از این که بعد از مدت ها رو به روی علاقه‌مندان به فیلم مستند نشسته است، گفت: شاید از انواع گونه فیلم هایی که در سینما رایج است مستند بخشی جذاب از سینما باشد که تنها جایی است که مخاطب می تواند حقایق جامعه خود را ببیند.

وی ادامه داد: امشب در خدمت شما هستم که بخشی از تجربه های خود را از سینمای مستند که مدتی حرفه من بوده است را در این جلسه در اختیار شما بگذارم و امیدوارم که گفته های من راهگشای کار مستندسازان جوان باشد.

بعد از این سخنرانی ابتدایی تقوایی، احمد طالبی‌نژاد که به گفته ناصر تقوایی حکم حافظه او را دارد، در بیوگرافی کوتاهی از این کارگردان، گفت: می خواهم از هویت و ماهیت تقوایی و تاثیراتی که تا امروز بر سینمای ایران گذاشته است برای شما بگویم. تقوایی 10 سالی است که فیلم نساخته و شاید تا 10 سال دیگر هم نسازد اما با این شرایط نه تنها در این سال ها فراموش نشده بلکه محبوبیت خود را حفظ کرده است. چه چیزی در وجود این جنوبی سیه چرده است که همه ما را مسحور خود کرده؟ تقوایی در این سال ها بدون اینکه فیلمی بسازد، می‌نویسد و تدریس می کند.

نشست ناصر تقوایی در هفتمین جشنواره «سینما حقیقت»

طالبی‌نژاد: تقوایی فیلم کم داشته اما فیلم بد نداشته است

وی ادامه داد: تقوایی روزی به من گفت ممکن است با کارهایی که ساخته ام به خودم آزاری رسانده باشم اما به سینمای ایران و بدنه آن لطمه ای وارد نکرده ام و آثار او صحت این ماجرا را نشان می دهد که برخلاف همسالان خود در سینما فیلم کم ساخته اما فیلم بد نساخته است. این نکته بسیار مهمی است که فیلمساز به جایی برسد که حتی با کار نکردن در سینما هم تاثیر خود را بر سینما بگذارد.

این منتقد در شمارش آثار تقوایی، بیان کرد: 6 فیلم بلند، 16 مستند و یک سریال پرطرفدار در کارنامه تقوایی است.با این که در این 40 و اندی سال فعالیت آثار کمی را دارد اما به جایی رسیده که مرجع تقلید فیلمسازان جوان و تازه کار شده است.

طالبی با بیان این امر که بسیاری از مستندسازان امروزی به فیلم های مستند تقوایی ناخنک می زنند؛ افزود: مستندسازان جوان امروزی از مستندهای «اربعین»، «باد جن» و «آن شب که باران آمد» در کارهایشان بهره می برند. اما با تمام این شرایط چرا نگذاشتند که فیلم مستند «اربعین» اکران شود؟ زیرا ایرادی که بر آن گرفتند برهنگی کسانی بود که سینه می زدند!

این نویسنده اشاره کرد: با اینکه در فیلم های سینمای بلند تقوایی یکی از فیلم های او را دوست ندارم اما می توانم به جرات بگویم در تاریخ سینمای ایران فیلمی به غیر از «ناخداخورشید» پیدا نمی کنید که به به این زیبایی اقتباس شده باشد.

وی افزود: تقوایی دو فیلم سینمایی بلند دارد به نام های «زنگی و رومی» و «چای تلخ» که در راه تولید متوقف شد و تنها 20 دقیقه از فیلم «زنگی و رومی» که در آماده شده بود را در جشن خانه سینما اکران کردیم. حتی اگر خود تقوایی هم باعث ادامه ندادن ساخت این فیلم ها شده مقصر است. از طرفی فیلم «زنگی و رومی» از بهترین فیلم‌هایی است که در ژانر جنگ می توانست ماندگار شود اما در راه تولید متوقف شد.

ناصر تقوایی  در هفتمین جشنواره «سینما حقیقت»

تقوایی:تعجب می کنم که چرا نشد فیلم هایم را بسازم!

تقوایی در ادامه این نشست گفت: تعجب می کنم که چرا نشد فیلم هایم را بسازم! این دو فیلم دو بار به مرحله فیلمبرداری رسید و «زنگی و رومی» 20 دقیقه فیلمبرداری و قطع شد و بار دوم در مرحله تدارکات تعطیل شد. «چای تلخ» دوبار در روستای عرب نشین لوکیشن ساختم چون دیواری از جنگ باقی نمانده بود و همه را مجبور بودم که طراحی کنم و همه خانه ها را با کاهگل ساختم اما باز هم این فیلم ساخته نشد. کتاب «زنگی و رومی» را چون هنوز امیدوار به ساخت آن هستم چاپ نمی کنم.

وی گفت: دولت باید بنیادهای سینمایی ما را تقویت کند، سالن های سینمایی را که با فرسودگی رو به رو است تعمیر کند چون این سالن ها مکان سوددهی برای سینما است. در این مسیر بر وزارت ارشاد اشکال می گیرم چون در این راه مدیری پیدا نمی شود که از بالا تا پایین این سازمان را نظارت کند چون هیچ مدیری تمامی تخصصات لازم را در این راه ندارد.

کارگردان سریال«دایی جان ناپلئون» گفت: یک تجدید نظر اساسی در ساختار وزارت ارشاد لازم است.

تقوایی افزود: فیلمسازان امروزی با ساخت فیلم هایی با موضوعات دم دستی مخاطب را کوته فکر تصور کرده اند و این درست نیست زیرا مخاطب ما آگاه تر از آن است که به تماشای این چنین فیلم ها یی بنشیند.

ناصر تقوایی در باره مستد نیز صحبت کرد و گفت: فیلم ها را باید به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول به خبر برمی گردد یعنی همان خبرهایی که در تلویزیون هم پخش می شود، خبر را اعلام می کند اما چرایی ان را نمی گوید، دسته دوم در قالب گزارش جای می گیرد که مرحله گسترده تر فیلم است؛ عین واقعیت را ضبط می کند و نشان می دهد و کسی که مسئول ضبط آن است حق هیچگونه دخالتی در آن را ندارد اما دسته شوم فیلم مستند است که تفوت عمده ای با دو دسته اول دارد، کارگردان فیلم مستند می تواند در جاها به دلخواه خود نظر خود را در فیلم بیاورد، برای کار فیلمنامه می نویسد و آن اشراف کامل بر روی آن دارد.

وی همچنین افزود: این که بحث درام در مستندهای ما وارد می شود کاملا درست است زیرا در مستندسازی کارگردان می تواند دخل و تصرف داشته باشد.


در پایان این نشست برخی از حاضرین در جلسه سوالاتی را تحت عنوان سینمای مستند با تقوایی مطرح کردند و وی به سوالات آن ها پاسخ داد اما چیزی که جالب توجه بود پاسخ ها همان گفته های پیشین ناصر تقوایی بود که حضار باز با طرح سوالی از او می پرسیدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.