شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰

مناظره موافقین و مخالفین انتخاب"گذشته" برای اسکار در برنامه هفت

 آکادمی اسکار

سینماپرس: گروه تلویزیون / برنامه هفت شب گذشته میزبان سینماگرانی بود که یکی از مهم ترین رویداد های سینمایی دو هفته اخیر را رقم زده بودند. موافقین و مخالفین نحوه انتخاب فیلم برای اسکار، دبیرجشنواره کودک و نوجوان اصفهان و کارگردان و بازیگر فیلم کلاس هنرپیشگی افرادی بودند که در برنامه دوازدهم مهرماه هفت حضور یافته و به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.

به گزارش سینماپرس، سیروس الوند کارگردان سینما، محمدتقی فهیم منتقد و روزنامه نگار، امیراسفندیاری سخنگوی کمیته انتخاب فیلم وحسین معززی نیا عضو هئیت انتخاب فیلم اسکار به عنوان مخالفین و موافقین این نحوه انتخاب فیلم در برنامه هفت به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

اسکار آخر دنیا نیست

در ابتدای این گفتگو امیر اسفندیاری به عنوان سخنگوی کمیته انتخاب، اطلاعاتی از نحوه کار این کمیته داد و افزود: کمیته انتخاب فیلم در سال 1373در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شد که در اواسط سال73  تعاملی میان خانه سینما و این بنیاد برای معرفی افراد صورت گرفت. اعضای این کمیته در همه حال از بزرگان ومتخصصان حوزه سینما بوده اند.

اسفندیاری در ادامه صحبت های خود گفت: با همه این شرایط و سال هایی که این هیئت مشغول به فعالیت بوده است، باید به نظر هیات انتخاب احترام گذاشت و تخصص اعضای این هیات در انتخاب را در نظر گرفت.

 وی ادامه داد: درموقعیت هایی هم چون اسکار باید یک نگاه واقع گرایانه داشته باشیم. با وجود آنکه اسکار در صنعت سینما مهم و ثاثیرگذار است اما آخردنیا نیست، ضمن آن که اسکار جشن گچساران هم نیست و اگر درصدد داشتن حضور عزتمند هستیم باید تعادل در میزان اهمیتی که به این جایزه می دهیم را برقرار کنیم.

در ادامه صحبت های اسفندیاری، سیروس الوند به عنوان یکی از مخالفین این انتخاب وارد بحث شد و گفت: در بحث وزن و تخصص مندی داوران تردیدی نیست اما مسئله  ما وزن داوران نیست بلکه وزن فیلم انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه ممکن است یک وزن ارزشمند از یک ترکیب 9 نفره اشتباه کنند و مصلحت هایی را در نظرگیرند گفت: موضوع این است که چقدر سیاست ها ، مصلحت ها و شرایطی تحت تاثیر فارابی و دولت انتخاب فیلم موثرند.

الوند در ادامه با طرح سوال هایی از این دست که آیا این فیلم نماینده سینمای ایران در اسکار هست؟آیا مبین فرهنگ،آداب رسوم،روابط و خلقیات موجود در ایران هست یا نه افزود: ممکن است فیلمی برای جشنواره کن بسیار مناسب باشد و در عین حال برای اسکار مناسب نباشد.

وی گفت: یک فیلم به صرف داشتن یک کارگردان ایرانی، فیلم ایرانی نمی شود. انتخاب گذشته تلویحا این معنی را دارد که هیچ فیلم شایسته دیگری نداریم و می توانیم بگوییم با انتخاب این فیلم درمورد فیلم هایی که به تمامی نشان دهنده فرهنگ وملیت ایرانی است بی انصافی شده است.چرا که در صورتی علی مصفا به عنوان شخصیت ایرانی فیلم را از این اثر بیرون بکشیم و به جای آن شخصیت سایر کشورها را بگذاریم فیلم ارتباط خود را با  کشور ایران از دست می دهد ودیگر فیلم نمی تواند مبین آداب و رسوم، خلقیات وروابط درایران باشد.

 

نباید ارزش هایمان قربانی یک مجسمه شود

محمدتقی فهیم یکی دیگر از مخالفین نحوه انتخاب کمیته انتخاب بود که در تایید گفته های الوند اظهار داشت: هیئت باید  به این نقطه  برسد که این انتخاب با همه آن چیزی که ما انتظار داشتیم منافات دارد. چرا که قرار نبوده به هر قیمتی برای اسکار اقدام کنیم و مجسمه اسکار ارزش آن را ندارد که دست به اقدامی بزنیم که ارزش هایی راکه به عنوان یک ایرانی به دنبال آن هستیم قربانی یک مجسمه شود.

وی با ذکر این نکته که همه بر این باورند که این اثر ایرانی نیست و تنها قوانین اسکار اجازه می دهد  که این اثر را ایرانی معرفی کنیم  گفت: به صرف آنکه قوانین اسکار این اتفاق را تایید می کند ما نباید تنها تابع این قوانین باشیم  بلکه ماباید سینما ی خود را مدیریت کنیم.

این منتقد سینما گفت: دیدگاه دوستان ما مرعوب دیدگاه هایی است که منشا آن به کشورهای غربی برمی گردد و ما با این اتفاق توسط آن ها مدیریت می شویم.

وی با بیان اینکه ما در اسکار پیشین که صاحب جایزه نیز شدیم همه چیز خود را داده ایم؛ معززی نیا را به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب به گفتگو کشاند. حسین معززی نیا خواستار توضیح  بیشتر فهیم برای جمله «ما همه چیز خود را داده ایم شد».

فهیم نیز برای توضیح بیشتر بیان داشت: باید سینمایی به جهان ارائه کنیم که واجد آن چیزی باشد که سال ها برای آن جنگیده و درگیر شده ایم.اما مادر حال حاضر سینمای پاک و اصیل خود را به آنان داده ایم.

 

اعضای کمیته انتخاب حرفه ای های سینما هستند

معززی نیا در ادامه گفته های فهیم ادامه داد: بحث مرعوب شدن نیست و من بر این اعتقاد نیستم که نظر ما نظر قطعی است. اما باید در نظر گرفت که فارابی برای انتخاب فیلم روالی را دنبال می کند که در این روال کمیته 9 نفره ای را انتخاب کرده که تمامی اعضا، آدم های حرفه ای هستند.

وی گفت: همه این عباراتی که امروز در رسانه و هم اکنون گفته می شود در بحث این کمیته 9 نفره مطرح شد و در نهایت این تصمیم گرفته شد. پس اگر نقدی صورت می گیرد نباید به گونه ای باشد که تشخیص این کمیته 9 نفره را از پایه زیر سوال ببرد.

 معززی نیا اذعان داشت: این گونه نبوده که اعضای کمیته انتخاب مشکلی با فیلم به خاطر زبان و برخی شخصیت های فیلم که فرانسوی بوده است نداشته اند بلکه اگر دست ما باز بود و انتخاب های دیگری داشتیم بدیهی است همه از معرفی فیلمی استقبال می کردند که همچون جدایی نادر از سیمین باشد.

وی با بیان این جمله که «دامنه انتخاب فیلم ما محدود بود و شامل تاریخ سینمای ایران نبوده است» افزود: این کمیته وظیفه دارد فیلمی را انتخاب کند که در اسکار برنده شود.

در میانه صحبت های موافقین و مخالفین نحوه انتخاب فیلم برای اسکار، امیر سماواتی تهیه کننده فیلم دربند روی خط هفت حاضر شد و به عنوان یکی دیگر از مخالفین این انتخاب از نحوه انتخاب نادرست این هیئت 9 نفره گفت.

 

برنامه شب گذشته در نظر سنجی خود با بالاترین درصد در گزینه «هیچ موفقیتی بدست نمی آورد» ازمیان گزینه هایی چون؛ نامزد بهترین فیلم خارجی زبان می شود، نامزد سایر بخش های اسکار می شود، برنده اسکار بهترین فیلم خارجی می شود، برنده سایر بخش های اسکار می شود در پاسخ به سوال پیش بینی شما از حضور گذشته در اسکار 2014 چیست؟به پایان رسید.

 

انتهای پیام/ ب.ب

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.