یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸

جزئیات هشت سریال دفاع مقدسی جدید سیما

دفاع مقدس از خرمشهر و فاو تا کردستان به تصویر کشیده می شود

شهدای دفاع مقدس

سینماپرس: گروه تلویزیون/ معاونت سیما تولید بیش از هفت سریال دفاع مقدسی را در دستور کار خود قرار داده است. این سریال ها که مراحل مقدماتی و مطالعاتی آنها طی شده با موضوع های مختلف و متنوعی همچون: «خرمشهر»،«عملیات والفجر هشت»،«شهید چمران»،«شهید مهدی باکری»،«شهید صیاد شیرازی»،«سید علی اکبر ابوترابی»،«شهید بروجردی» و... مقابل دوربین خواهد رفت و در ساخت آنها تلاش خواهد شد تا ابعاد گسترده دفاع مقدس به تصویر کشیده شود.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، با گذشت سی و سه سال از آغاز جنگ تحمیلی، هر روز اسناد و مدارک تازه ای از ابعاد گسترده این جنگ منتشر می شود که این مطالب و تحلیل ها، مصالح لازم برای خلق فیلم نامه های جذاب را در اختیار فیلم نامه نویسان قرار می دهد. امروز پس از گذشت سال های طولانی از این رویداد بزرگ، در اسناد و مدارک مختلف می خوانیم: «سازمان های اطلاعاتی فرانسه در نیمه های سال 1986 برآورد می کردند اگر فرانسه فط سه هفته سلاح به عراق نفرستد عراق شکست می خورد». در سندی دیگر «وفیق سامرایی» یکی از فرماندهان عالیرتبه ارتش عراق اعلام می کند: «شاید به ندرت اتفاق افتاده باشد که کشوری وارد جنگی شود و پس از پایان جنگ تعداد هواپیماهایش دو برابر شده باشد اما چنین اتفاقی در مورد عراق رخ داد».

در چنین شرایطی لزوم ساخت سریال هایی که در آن مظلومیت ایران و ابعاد مختلف دفاع مقدس برای نسل آینده تبیین شود، بیش از پیش احساس می شود. «تثبیت روحیه توکل به خداوند»،«تقویت حس برادری و روحیه همکاری و فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی»،«ارتقای فرهنگ وطن دوستی در میان ایرانیان»،«دفع قاطعانه تجاوز نظامی و تنبیه متجاوز»،«نمایش عدم دستیابی دشمنان به اهداف مهم خود»،«اثبات حقانیت ایران در مقابل قدرت های متجاوز» و... نیز برخی دیگر از اهدافی است که صدا و سیما از ساخت این سریال ها دنبال می کند.

 

«خرمشهر» نماد مقاومت

شهر خرمشهر به واسطه ایستادگی 45 روزه در مقابل ارتش عراق، نماد مقاومت و پایداری ایرانیان محسوب می شود. بازپس گیری این شهر در سال 1361 نیز یکی از نقاط حماسی دفاع مقدس است. تاکنون در فیلم ها و سریال های مختلفی به حماسه مردم این شهر پرداخته شده است که یکی از آخرین نمونه های آن سریال «در چشم باد» بود. در سریال جدیدی که صدا و سیما قصد ساخت آن را دارد، در حال و هوایی حماسی بار دیگر قصه این شهر به تصویر کشیده خواهد شد تا از خلال ساخت سریالی جدید، موضوع های مهم و اساسی بار دیگر تبیین شود. موضوع هایی همچون: نمایش خرمشهر به عنوان نمادی از مقاومت و پیروزی در دفاع هشت ساله ملت ایران،  توجه به شهر خرمشهر به عنوان نقطه آغاز آتش افروزی های صدام، نمایش حضور منسجم مردم اعم از: نیروهای نظامی، انتظامی، بسیج، عشایر، نیروهای جنگ های نامنظم و... در مقاومت و آزادسازی خرمشهر، نمایش نقش فرماندهان بومی و غیر بومی در پیروزی خرمشهر و....

همچنین در این سریال قرار است ابعاد تازه ای از این واقعه تاریخی به تصویر کشیده شود. یکی از این موارد نمایش وحدت میان نیروهای نظامی اعم از: ارتش، سپاه، نیروهای مردمی، شهربانی و کمیته برای آزادی خرمشهر و هچنین توجه به نقش زنان در دفاع از خرمشهر است.

 

«عملیات والفجر هشت» پیروزی بزرگ

عملیات والفجر هشت یکی از نقاط اوج دفاع مقدس است که طی آن پیروزی بزرگی نصیب مردم ایران می شود. این روزها در سریال تلویزیونی «نوشدارو» بخش هایی از این عملیات در قالب فلاش بک به تصویر کشیده شده است و قرار است در قالب سریالی مستقل، این حماسه به تصویر کشیده شود.

عملیات والفجر هشت در سال 1364 اتفاق اتفاق افتاد و طی آن «جزیره فاو» که منطقه ای استراتژیک در دهانه خلیج فارس است، به تصرف نیروهای ایرانی درآمد. ساخت این سریال پاسخی به ابهام هایی است که در چند سال اخیر درخصوص امکان پایان جنگ توسط ایران پس از فتح خرمشهر مطرح شده است. در این عملیات پیچیده و سخت گروه های مختلفی از نیروهای مردمی و نظامی در کنار یکدیگر حضور داشتند و اتحاد آنها باعث پیروزی این نبرد سخت و سرنوشت ساز شد.

نبرد فاو بزرگ ترین نبرد آبی ـ خاکی جنگ هشت ساله ایران و عراق است که مقدماتی طولانی و مفصل دارد. طراحی این عملیات ابتدا در سال 1361 صورت گرفت و به مرور تا سال 1364 تکمیل شد. در این عملیات ارتش عراق حدود 57 هزار کشته و زخمی داد و با وجود کمک های فراوان نیروهای خارجی موفق به بازپس گیری این جزیره استراتژیک نشد.

سرنوشت حضور ایران در این جزیره پایان تلخی داشت و در 27 فروردین سال 67 عراق طی سه روز با حمله شیمایی و زرهی این جزیره را پس گرفت. قطعا پرداختن به ابعاد این شکست نیز می تواند برای نسل امروز مفید باشد و آنها را با ضرورت وحدت آشنا کند.

 

«شهید چمران» شخصیت استثنایی جنگ

شهید چمران نماد «جهاد بی هیاهو» است. چند سالی است خبرهای مختلفی درباره ساخت این سریال شنیده می شود و حتی کارگردان هایی همچون:«ضیاءالدین دری» نیز برای ساخت این سریال کاندیدا شده بودند اما این روزها خبر از فراهم آمدن مقدمات ساخت این سریال توسط «جلیل سامان» به گوش می رسد. علاوه بر فیلم «چ» که با کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا ساخته شده، یک فیلم بلند انیمیشن نیز درباره زندگی این شهید در حال ساخت است.

سریالی که تلویزیون قصد تولید آن را دارد قرار است یک دوره کامل از زندگی و مبارزات شهید چمران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی را به تصویر بکشد. در زندگی شهید چمران نقاط عطف فراوانی وجود دارد که از جمله آنها می توان به حضور شهید چمران در مبارزات دانشجویی علیه رژیم پهلوی، مبارزه در لبنان، دفاع از محرومان لبنان، شخصیت موجه علمی وی در مراکز دانشگاهی ایران و امریکا، حضور در روزهای آغاز جنگ و... اشاره کرد.

با توجه به حضور این شهید گرانقدر در ناآرامی های سال های ابتدایی انقلاب در کردستان نکاتی همچون: ایده های وی در مهندسی جنگ، فعالیت های وی در مقام نماینده مجلس، نقاشی های وی در مقام یک هنرمند و عدم وابستگی وی به غرب نیز به تصویر کشیده خواهد شد.

 

«شهید مهدی باکری» فرمانده ای چند وجهی

شهید مهدی باکری یکی از اعجوبه های جنگ تحمیلی است. در دو سال اخیر خبرهای مختلفی درباره ساخت سریال زندگی این شهید بزرگوار به کارگردانی «احمد مرادپور» شنیده شده است. مرادپور از کارگردان های باسابقه سینمای دفاع مقدس است و فیلم های : سجاده آتش و رنجر و سیال «رقص پرواز» آثار او در این عرصه است.

در زندگی شهید باکری فراز و نشیب های مختلفی وجود دارد که در قالب سریال زندگی این شهید به تصویر کشیده خواهد شد. یکی از این موارد اعدام «علی باکری» برادر مهدی در پیش از انقلاب به دست ساواک است. نکته دیگر شهادت حمید برادر دیگر است. مهدی و حمید در مقطعی برای خرید سلاح به خارج از کشور مسافرت می کنند و پرداختن به این نکته جزو نقاط عطف داستان است. نکته دیگر اینکه خانواده شهیدان باکری از پیکر هیچ کدام از سه شهید خود اثری در دست ندارند و پرداختن به زندگی چنین خانواده ای می تواند برای مخاطبان تلویزیون نمونه ای از یک خانواده صبور و متوکل به خداوند فراهم کند.

در ساخت این سریال علاوه بر روایت زندگی شهید مهدی باکری، به حضور خانواده ایشان در مبارزات قبل و پس از انقلاب نیز توجه می شود.

 

«شهید صیاد شیرازی» شهید ترور

در سال های اول پس از شهادت شهید صیاد شیرازی «محمد علی فارسی» مستند ساز خلاق کشورمان در اثری با عنوان «پایان انتظار» به زندگی این شهید بزرگوار پرداخت اما لزوم ساخت سریالی مستقل درباره زندگی این شهید سبب شد تا در سال های گذشته خبرهایی درباره سریالی با این مضمون شنیده شود. درباره شهید صیاد شیرازی کتاب های مختلفی نوشته شده که یکی از مهم ترین آنها «ناگفته های جنگ» نوشته احمد دهقان است.

سریالی که قرار است با همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران و معاونت سیما ساخته شود. از «جواد نوروز بیگی» به عنوان تهیه کننده این سریال نام برده می شود. ظاهرا فیلم نامه اولیه ای نیز برای این سریال نوشته شده است.

شهید صیاد شیرازی که در فروردین ماه سال 1378 به دست منافقین ترور شد، یک نظامی سخت کوش و بی ادعا بود که در مقاطع مختلف دفاع از انقلاب در مقابل ضد انقلاب و سال های دفاع مقدس مجاهدت های فراوانی از خود نشان داد. نقش این شهید در مبارزه با گروه های ضد انقلاب در سال های اولیه انقلاب و همچنین عملیات آزاد سازی خرمشهر و مقابله با منافقین در عملیات مرصاد، از نقاط برجسته این فیلم نامه است. ضمن آنکه این شهید بزرگوار در «مهندسی جنگ» نیز نقشی پُر رنگ و برجسته داشت. نمایش نحوه شهادت این شهید بزرگوار از دیگر نکات مورد توجه این فیلم نامه است.

 

«سید علی اکبر ابوترابی» روحانی مبارز

روحانیون یکی از اقشار فعال و موثر در دفاع مقدس هستند و سید علی اکبر ابوترابی یکی از چهره های برجسته این گروه است.

این روحانی بیشتر به واسطه دوران اسارت شناخته می شود اما جنبه های مختلفی در زندگی وی وجود دارد که می تواند در قالب یک سریال نمایشی به تصویر کشیده شود. شهید ابوترابی در پیش از انقلاب به عنوان یک چریک، مبارزات خود علیه رژیم پهلوی را آغاز کرد و در کنار شهید اندرزگو حضور داشت. در این سریال نیز قرار است زندگی ایشان از سال 1342 روایت شود و نقاط مختلف شخصیت فردی و اجتماعی وی به تصویر کشیده شود.

زندگی این آزاده بزرگوار جنبه های مختلف دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به نمایندگی مردم تهران در مجلس چهارم و پنجم شورای اسلامی، حضور در کنار شهید مهدی چمران و... اشاره کرد.

 

«محمد بروجردی» مسیح کردستان

شهید محمّد بروجردی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به واسطه دوران خدمت در کردستان و خدماتی که در سال های آغازین پس از دفاع مقدس به مردم این خطه از کشورمان انجام داد به «مسیح کردستان» معروف است.

محمد بروجردی خلاقیت و نبوغ جنگی زیادی از خود نشان داد و در بازگرداندن کنترل کردستان به دست نیروهای ایرانی نقش کلیدی داشت. ا معلم و فرمانده محبوبی بود و از موسسان تیپ ۲۷ محمد رسول الله است که در طول سال های دفاع مقدس رشادت های فراوانی از خود نشان دادند.

نگارش فیلم نامه ای بر اساس زندگی این شهید بزرگوار سال هاست در دستور کار قرار دارد و این روزها

فیلم نامه نهایی توسط «امیر حسین جهد دوست»، «مهدی کیا» و «امیرعباس ترابی» در مرحله تحقیق و نگارش قرار دارد و قرار است این سریال به کارگردانی جمال شورجه و تهیه کنندگی محمود غلامی در شبکه یک سیما مقابل دوربین برود.

زندگی شهید بروجردی نیز دارای نقاط اوج و فراز و فرود فراوانی است که از پیش از انقلاب آغاز می شود و نقش این شهید در مبارزات پیش از انقلاب را نیز به تصویر می کشد.

****

سریال های دفاع مقدسی که این روزها مقدمات ساخت آن در سیما فراهم شده است، هرکدام می تواند روایت های جذابی از قهرمان های کشورمان ارائه نماید. قهرمان هایی که در مقطعی از تاریخ کشور، برای دفاع از خاک خود از بسیاری از علائق و لذت های دنیوی چشم پوشیدند و جان خود را تقدیم انقلاب و کشور کردند. امروز پس از گذشت سال های طولانی از این واقعه، نیازمند نگاهی متعهدانه در روایت زندگی این شهدا هستیم. نگاهی که با تحقیق و پژوهش درباره تمامی ابعاد زندگی این شهیدان، فضایی را فراهم کند تا مخاطب امروز بتواند ابعاد و زوایای دقیق زندگی این شخصیت ها را به خوبی و درستی درک کند.

انتهای پیام/ ف. م - ب.ب 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.