چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴

سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس افتتاح شد

افتتاح سازمان سینمایی دفاع مقدس

سینماپرس-گروه سینما/سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس امروز با حضور با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر فیروزآبادی، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار جزایری معاون بسیج و امور فرهنگی و دفاعی، بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار ارزش‌های دفاع مقدس، حجه السلام تقوی رئیس سیاست گذاری ائمه جمعه و و مسئولین لشکری و کشوری و جمعی از هنرمندان این عرصه در سالن کوثر ستاد کل نیروهای مسلح افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، مراسم افتتاحیه سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس و سازمان هنر و  ادبیات دفاع مقدس صبح امروز با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر فیروزآبادی، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار جزایری معاون بسیج و امور فرهنگی و دفاعی، بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار ارزش‌های دفاع مقدس، حجه السلام تقوی رئیس سیاست گذاری ائمه جمعه و  و مسئولین لشکری و کشوری و جمعی از هنرمندان  این عرصه در سالن کوثر ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم سردار کارگر ضمن خیر مقدم به میهمانان افتتاح این دو سازمان را بر اساس مصوبات هیئت امنا و دستورات معاونت بسیج و امور فرهنگی و دفاعی و با رویکرد نو به نو شدن دانست و خاطر نشان کرد: نیاز درک زمان در این مقطع بسیار ضروری است و نهادها قانون پذیری سازمان را دارد اما می تواند خود را به روز و با شرایط وقف دهد.

 

وی افزود: ایجاد این دو سازمان به دنبال مسیر انقلاب اسلامی  و تجارب آن در برابر تصمیمات سخت و نیمه سخت است و روش ما تعلق و تفکر است و بر اصل مشاورت و مشارکت است و بر اساس اساسنامه بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس است.

 

سردار جزایری سخنران دوم این جلسه با اعلام اینکه میزبان اصلی این مراسم سرلشگر فیروزآبادی است گفت: امیدوارم برکات این جلسه در راه انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد. دشمن با همه توان خود به مصاف ایران آمده و مانیز باید با تمام قوا به مصاف دشمن برویم و نه تنها در دفاع خود را محکم کنیم بلکه اقدامات آفندی را علیه دشمن داشته باشیم.

 

جمال شورجه در مراسم افتتاحیه سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس

 

وی افزود: دشمن جنگ سختی را بر ما تحمیل کرد به امید نابودی ایران در حال حاضر نیز در نیمه دوم سال ۹۱ حدود ۵۹ رزمایش توسط آمریکا و رژیم غاصب فلسطین در غرب و شرق آسیا و آفریقا انجام داده است که حدود ۳۷ رزمایش آنها مربوط به منطقه پیرامونی ایران است. در عرصه های اقتصادی و فرهنگی بیشتر از جنبه های نظامی است و در این نبرد طرفی پیروز است که برای مقابله و ایستادگی آماده باشد.

 

سردار جزایری ادامه داد: این اراده در نظام مقدس جمهوری اسلامی وجود داشته و خواهد داشت و زمانی که دشمن اینگونه بی مهابا حمله می کند باید از همه عناصر قدرت اعم از سخت و نرم بیشترین بهره را برد. یکی از سرمایه های مهم، بزرگ وچند لایه برای نظام، دفاع مقدس است و باید برای سالیان متوالی و نسلهای آینده از آن استفاده کرد. و این سرمایه مرتبط باید تبدیل به قدرت شود و قادر است هم آفند و هم پدافند کند.

 

وی افزود: با توجه به شرایط ویژه نیاز به کار و همت بیشتر در سطوح مختلف جامعه در این عرصه داریم در چند ماه اخیر دو مسئله در مورد بنیاد در دستور کار قرار گرفت اولین موضوع رویکرد درون گرایی بود که به برون سپاری تبدیل شود به این معنی که دفاع مقدس مربوط به همه جامعه است و همه باید در این حوزه درگیر باشند و دفاع مقدس همگانی شود و بنیاد مدیریت عالیه را بر عهده دارد. البته همه باید کمک کنیم تا بتوانیم آموزه های این دوران را به دوران بعدی انتقال دهیم.

 

نکته دوم نوعی آسیب شناسی و طرح تحول در بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس بود. ایجاد دو سازمان سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس و سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس که ما نیاز آن را احساس کردیم و سعی شد در این زمینه به لحاظ کیفی و کمی خود را ارتقا دهیم. چراکه  برای انتقال تاریخ امروز به فردا به تولید آثار برتر و فاخر احتیاج داریم و بارها گفته شده است که در این زمینه نیاز به یک نهضت ترجمه است و امیدوارم در آینده شاهد آن باشیم.

 

سید محمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم نیز در این مراسم گفت: تلاش سینماگران در حوزه دفاع مقدس گرانقدر و گرانبها است و زحمت زیاد کشیده اند ولی در مقابل دفاع مقدس کارهای زمین افتاده زیاد است.

 

 مراسم افتتاحیه سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس

 

وی افزود: چند وقت پیش در پشت صحنه فیلم «چ» مثل چمران را بودم، کل این فیلم حوادث شروع انقلاب است و آنچه در پاوه گذشت و تنها دو روز از حیات طیبه شهید چمران است، این همه فرمانده و هشت سال جنگ تحمیلی، سردارانی مثل همت، صیاد ، باکری و... که می توان صحبت کرد.

 

حسینی ادامه داد: امیدوارم این حرکت ارزنده باعث رونق شود البته بعضی ها ایراد می گیرند که موازی کاری است ، درست است اما باید یک هماهنگی صورت گیرد و همانطور که در دفاع مقدس همه حضور داشتند باید در این عرصه هم همه باشند. نباید کاری کنیم که جنایات آمریکا و ایادی منطقه ای آن فراموش شود و جوانان ما در اوج مظلومیت و غربت از مملکت خود دفاع کردند فراموش شود.

 

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم کار موثری انجام دهیم این در قالب هنر تاثیر بیشتری دارد. چه قصه و داستانی بهتر و موثر تر از اینها است، همین شخصیت ها مثل چمران که در قالب تصویر همه عظمت را نشان دهد، خیلی می تواند پر جاذبه باشد و امیدوارم تاسیس این دو سازمان منشاء خیر باشد.

 

در ادامه مراسم با اهدای لوح تقدیر از زحمات دکتر حسینی در مدت تصدی چهار ساله وزارت ارشاد قدردانی شد و از لوح دو سازمان رونمایی شد و سرهنگ گلعلی بابایی با حکمی از سوی دکتر فیروزآبادی به سمت رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس منصوب شد.

 

در بخش پایانی سردار سرلشگر بسیجی فیروز آبادی در سخنانی اظهار داشت: هنر و ادبیات دفاع مقدس را رایحه ایی از هنر و ادبیات اسلام ناب و هنر و ادبیات محمدی و زهرایی و علی ای و حسنی و حسینی و دیگر ائمه دانست.

 

وی افزود: برادر بسیجی ام سردار کارگر به خاطر سوابق نورانی و برجسته ایی که در خدمت به نظام و مردم ایران دارند از زمانی که مسئولیت بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس را بر عهده گرفتند شروع ب رشد و تحول در آن کردند و ایجاد این دو سازمان که امروز و به نام اهل بیت طاهرین و به عطر قرآن کریم و یقین اخلاص روزه داری آغاز شد گامهای بلندی بود که ایشان در مسیر مطلوبشان برداشته اند.

 

سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس در چه زمانی معرفی خواهد شد گفت: رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس در دو هفته آینده منصوب و معرفی خواهد شد و در حال حاضر مدیریت آن بر عهده خودم است.

 

دکتر فیروز آبادی درباره آغاز دولت یازدهم تصریح کرد: رهبر عزیز این روزها در آغاز تشکیل دولت و تدبیر و امید در مراسم تنفیذ حکم حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور محبوب و دلنشین امروز ملت ایران یک استراتژی بزرگ را مطرح فرمودند. همه نخبگان ایران اسلامی و علاقمندان به انقلاب و مراجع و روحانیت، دانشگاهیان، هنرمندان، مردم شریف ما باید به استحکام ساختارهای درونی قدرت جمهور اسلامی بیندیشیم. ساختارهای درونی قدرت تولیدشده از اسلام ناب و فرهنگ انقلابی امام خمینی است که باید به آن توجه داشته باشیم. دفاع از کشور و دستاورد اسلام ناب و خون شهیدان همگی به ساختن خود و تزکیه درون باید بپردازیم.

 

وی در ادامه افزود: علاوه بر تزکیه درون باید به ساختن کشور بیاندیشیم. باید بیش از پیش به پیشرفت و رشد کشور فکر کنیم و به مغزها و اندیشه‌ها و قلب‌ها بهاء دهیم. این استراتژی مسئولان هنری و اجرایی کشور همه کارگزاران و  اساتید دانشگاه و مدرسین حوزه‌ها سرلوحه کارها قرار گیرد و هنرمندان که تپش قلب را در جامعه موزون می‌کنند و نشاط را در جامعه پرورش می‌دهند باید با استراژی عمل کنند.

 

وی در ادامه گفت: تولید علم و پیشرفت در اقتصاد باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند نیاز به استراتژی در هر یک از رسته‌ها و گروه‌ها داریم که باید حرکت سیاستگذاران بر مبنای آن انجام شود. رئیس جمهور منتخب مردم پا به عرصه خدمت نهاده‌اند ما ایشان را به عنوان یک عالم پرورش یافته در مکتب شهیدان مطهری و بهشتی شناختیم او عاشق امام و رهبری بوده و در همه اقدامات جهادی و انقلابی در کنار ایشان بوده است. امروز دستگاه مجریه نظام به دست شخصیت عالم و متدین و دانشمندی است. دکتر روحانی با دقت، حکمت و صبر کارها را پیش خواهد بود. تاکنون مسئله سختی پیش نیامده که ایشان در حل آن مسئله شریک نباشد. اصل وجود دکتر روحانی موجب امیدواری مسئولان و ملت است.

 

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه گفت: مصاحبه روز گذشته دکتر روحانی در روزهای اول پذیرفتن مسئولیت عمق دقت، حکمت، سیاستمداری و شناخت زوایای عمیق کار در این مسئولیت را نشان داد. خداوند را شاکریم در این مرحله چنین ذخیره‌ای را برای ما حفظ کرده است. امروز وزرای دولت به مجلس معرفی شده‌اند و مجلس جایگاه مقدس و مرکز ثقل و تعادل نظام جمهوری اسلامی است زیرا مرکز قانونگذاری کشور است. مجلس بر الگوی شهید مدرس حرکت می‌کند  و نمایندگان امروز در این لحظات حساس نگاه  شهید مدرس را برای دولت حسن روحانی به کار ببرند و امام و شهیدان به اسلام ناب و تدبیر رهبر عزیز و مصالح روز ملت و کشور توجه کنند.

 

مراسم افتتاحیه سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس

 

وی در ادامه به قدرت‌های جهانی و شیطانی اشاره کرد و گفت: امروز ما در برابر استکبار جهانی و اتحاد قدرت‌های شیطانی علیه نظام جمهوری اسلامی نیاز به دولتمردانی چون چمران، همت گونه و حسین خرازی‌ها دارد. ما در برابر جبهه مهاجم استکبار که با تهدید و اسلحه تحریم با ملت انقلابی مبارزه می‌کند باید استراتژی نگاه ملی داشته باشیم و با تکیه بر ملت و دل دادن به اسلام از وابستگی به بیگانه دوری کنیم و به ملت ایران تکیه کنیم.

 

دکتر فیروزآبادی در مراسم افتتاح دو سازمان سینمایی و ادبیات دفاع مقدس تاکید کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، ارتش سپاه و تمامی قوا که روزگاری در جبهه های جنگ دفاع کردند امروز با دولت تعامل خواهند داشت و همچنان که بعد از جنگ برای خدمت به مردم در کنار بسیج و دیگر نیروها فعال بودند امروز در کنار دولت و با هدایت آن خدمات ارایه خواهند داد

 

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح برای درآمدزایی و تولید و گرفتن کار از ملت به صحنه نیامده است و رقیب مردم و تولیدکنندگان و شرکت‌ها و سازندگان نیست بلکه امکانات خود را به دولت ارایه می‌دهند تا کاری بر زمین نماند. هر گاه دولت نیاز به امکانات نیروهای مسلح احساس کند ما آن را در اختیار قرا رمی‌دهیم و اگر نیازی وجود نداشت به فعالیت درونی خود می‌پردازیم همانگونه که صنعت دفاعی، پدافند غیرعامل در اوج است همچنین مباحث دانشگاهی و علمی پیشرو هستیم.

 

دکتر فیروزآبادی با اشاره به صبر و شکیبایی ملت ایران و با اشاره به آیه ای از سوره آل عمران گفت: باید بر موازین ایمانی و دینی خود محکم بایستیم و در برابر مشکلات تحریم‌ها و زحمت افزایی‌ها صبر کنیم و مقاومت کنیم. علاوه بر حفظ مرزهای کشور باید فرهنگ استقلال و ملی  همچنین مرزهای اخلاقی خود را حفظ نماییم و رعایت حدود انصاف و اخلاق و احکام کسب اسلامی را رعایت کنیم و تقوا را در هر کاری پیشه کنیم.

 

در این مراسم از اهالی هنر و ادبیات از جمله جمال شورجه، فرهاد توحیدی، علیرضا داودنژاد، امیر اثباتی، سعید سعدی، داریوش باباییان، حبیب‌الله کاسه‌ساز، محمود آلادپوش، محمدمهدی عسگرپور و ... حضور داشتند. اجرای مراسم بر عهده سیدجواد هاشمی بود.

 

انتهای/ر/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.