سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲

شمقدری در مراسم افطاری فارابی:

نقدهای دوستان منصفانه نبود/به دولت دکتر روحانی توضیحات ارائه شد

شمقدری

سینماپرس-گروه سینما/شب گذشته مراسم افطاری بنیاد سینمایی فارابی با حضور مدیران سازمان سینمایی برگزار شد و رئیس سازمان سینمایی در سخنانی عملکرد خود را به صورت مختصر ارائه داد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس شب گذشته ضیافت افطار مدیران سازمان سینمایی با حضور جواد شمقدری، جلیل عرفان‌منش، سعید رجبی فروتن، مهدی عظیمی میرآبادی، سید احمد میرعلایی، شفیع آقامحمدیان، هاشم میرزاخانی، علیرضا فارسیجانی، عباس اسداللهی و منوچهر اعظمی بدون حضور کارمندان مؤسسات تابعه سازمان سینمایی و با حضور خبرنگاران به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

 

جواد شمقدری؛ رئیس سازمان سینمایی در مراسم افطاری بنیاد سینمایی فارابی گفت: آنچه در شب قدر برای بخشی از عزیزان و مدیران سینمایی کشور رقم خورده است این است که در روزها و یا ماه های آینده احتمالا در خدمت آنها نخواهیم بود. در جلسه امشب قصد داشتیم تا از زحمات مدیران سازمان سینمایی و ستادی و موسسات و به خصوص از آقای خوشنویس که یک ماهی است که دیگر در خدمتشان نیستیم تشکر و قدردانی کنیم، ایشان در یک دوره ۳۰ ساله در حوزه فیلم خانه مشغول به فعالیت بودند.

 

وی همچنین در ادامه افزود: از همه کسانی که در این مدت چهار ساله، از آن فضای چرخه تولید و ساخت فیلم که علاقه فطری و شخصیشان بود جدا شدند و لطف کردن و مسئولیت پذیرفتند و زحمت های فراوانی کشیدند تشکر می کنیم متاسفانه سنت نا پسندی وجود دارد که به جای قدردانی ایراد می گیرند. تلاشهای زیادی در این مدت انجام گرفت که از مهمترین آنها تشکیل سازمان سینمایی بود که به حمدالله امروز مستقر شده است.

 

شمقدری در ادامه اذعان داشت: تشکیل شورای عالی سینما که در ارتباط با این موضوع با عزیزان دولت دکتر روحانی توضیح دادیم که مبادا اطلاعات غلط به به آنها داده شود و به برکت شورای عالی سینما ۵۰ درصد بودجه اضافه بر سازمان دریافت کردیم و همین باعث شد تا سال گذشته ما دچار مشکل نشویم و نزدیک به ۲۰ میلیارد دریافت کردیم و از بحران کمبود بودجه عبور کردیم.

 

وی ادامه داد: تولید فیلم در سال های گذشته روی ۶۰ فیلم بود که با تلاش دوستان اکنون روی ۹۰ فیلم داشتیم هرجند دوست داشتیم آن را به صد فیلم برسانیم و همین افزایش ۵۰ درصدی باعث ایجاد اشتغال و فرصت فعالیت و کم شدن بیکاری بود. سال نود ۱۰۱ فیلم تولید شد و چه بسا اگر مشکلی نداشتیم سال گذشته هم همین تعداد را داشتیم و همه اینها نشان از همکاری در بین اهالی سینما را دارد و متاسفانه اینها دیده نشد.

 

سازمان سینمایی و اقدامات جشنواره فجر

 

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: جشنواره فجر  تا سال گذشته مثل هفته فیلم بود، جشنواره فجر منهای حوزه هایی که ما اختلاف داشتیم چیزی کمتر از جشنواره های خارجی مثل کن نبود بطوری که یکی از مهمانان خارجی دعوت شده به من گفت واقعا احساس کردم در کن هستم. در فارابی دوستان نوبت می گرفتند تا دوربین بگیرند و ما در این چهار سال این مشکل را حل کردیم، تجهیزات خریداری شد و هر فیلم ساز که پروانه تولید می گرفت می توانست دوربین مناسب در اختیار بگیرد.

 

وی اضافه کرد: افزایش بالای ۷۰ درصدی پروانه نمایش در این زمان انجام گرفت و فقط ۱۰ فیلم اجازه نمایش نداشت که سه یا چهار فیلم آن اگر تهیه کننده و صاحب فیلم با هم همکاری می کردند می توانستند مجوز بگیرند. نکته دیگر که به عنوان یک عیب مطرح می کنند این است که افراد جدید وارد سینما شدند، تجربه سال گذشته نشان داد که اکثر فیلم های اکران شده و جایزه گرفته برای جوانان تازه نفس است.

 

مراسم افطاری بنیاد سینمایی فارابی با حضور سینماگران

ساخت شهرک‌ها و پردیس‌های سینمایی در دولت دهم

 

شمقدری در ادامه این مراسم خاطر نشان کرد: سالها پیش رفتند هشتگرد کلنگ زدند بعدا که من آمدم گفتم برویم ببینیم من عکس هایش یادم هست که گفتند چیزی نبوده و در ارتفاعات شهرک هشتگرد محلی را گرفته اند که من گفتم فقط به درد دامپروری می خورد. با تلاش و پیگیری امروز شهرک سینمایی هشتگرد جزء بهترین مناطق است و شما می توانید این شهرک را ببینید که اگر مشکل بودجه نبود بسیاری دیگر از ساختمان های آن و کارهای زیر بنایی اش حل می شد.

 

وی افزود: مالیات مشکل بزرگ سینما بود و همه از ما تقاضا می کردند که آن آئین نامه که سال ۸۳ بود اصلاح شود، دو سال همکاران ما تلاش کردند و جلسات گذاشتند و کارشناسی کردند و نهایتا مجوز لازم گرفته شد و فقط با ارائه تراز نامه از معافیت مالیاتی آن سال استفاده می کنند. این اتفاقات مثبت را خیلی ها نمی بینند.

 

سخنرانی شمقدری رئیس سازمان سینمایی در  مراسم افطاری بنیاد سینمایی فارابی با حضور سینماگران

وام‌های بلاعوض و اقساط طولانی برای ساخت فیلم

 

وی در مورد خدمات مالی سازمان سینمایی اذعان داشت: خدمات رفاهی  خیلی خوبی اتفاق افتاد، صندوق هنرمندان با وام های بلاعوض و اقساط طولانی و هدایایی که تلاش شد به اکثر اهالی سینما داده شود. بزرگترین چالش مسئله خانه سینما بود که آن را در ابتدا یک مسئله شخصی و حالا یک ارتباط فکری و نگرشی می دانند.

 

شمقدری خاطر نشان کرد: حدود ۱۰ روز پیش با مدیر عامل اسبق خانه سینما جلسه داشتیم و آنها اعتراف کردند که خانه سینما از اساس و ساختار مشکل دارد فارغ از این دعوا ها و ما هم پیش قدم شدیم اما در بعضی از سایت ها و روزنامه ها مسائل را به گونه دیگری مطرح کردند. سعی کردیم حوزه صنفی سینمایی را مثل نظام پزشکی و پرستاری تهیه کنیم اما دوستان علاقه و استقبال نشان نمی دادند.

 

وی در توضیح تنظیم سند سینمایی نیز گفت: اتفاق دیگری که رخ داد تنظیم سند سینما است که هیج کجا تعریف نشده بود و صداوسیما و سازمان تبلیغات و نهادهای انقلابی در طول این سی سال کارهای موازی زیاد انجام داده بودند و باید مرز بندی آن مشخص می شد. دو سال ونیم طول کشید، درست است که کار گروه ویژه عنایت خاصی داشتند ولی چرا سالهای قبل کسی انجام نداد، جلسات مستمر برگزار نشد ولی توانستیم بعد از دو سال ونیم مشکلات را در آن سند پیش بینی کنیم و حالا که ۹ ماه از آن می گذرد بعید می دانم چیزی کم باشد. الحمدالله سند سینما امروز در صحن شورای انقلاب فرهنگی است و از دستور کار به دلیل حجم کار بالا موقت کنار رفت ولی امیدوارم این سند را دولت بعدی تصویب کند.

 

سازمان سینمایی در عرصه‌های بین‌المللی

 

شمقدری در مورد حضور سینمای ایران در عرصه بین الملل نیز خاطر نشان کرد: ما در سینمای بین الملل حضور آبرومندانه ای داشتیم. افتخار اسکاری که مدتها بود باید گرفته می شد و همه منتظرش بودند در این دوره گرفته شد. سینما جوانی که آنقدر بی اثر شده بود و شکل ساماندهی و برنامه ریزی آن جوری بود که طرح تعطیلی و یا ادقام آن جدی مطرح شده بود که به همت آقای میرزاخانی ظرفیتی بالا پیدا کرد.

 

وی افزود: در سینمای مستند ۱۴ عنوان مطرح کردیم، سینما مستندی که قبل از ما نقدهای تند اجتماعی و سیاه نمایی و تقابل با نظام تعریف شده بود، که ما آن را در حوزه های سیاسی، تاریخ و فرهنگ وتمدن، دینی وآئینی و خانوادگی آوردیم. در حوزه سینما مستند متقاضی زیاد است، اگر بگوییم طرح بیاورند شاید هزار نفر طرح بیاورند اما امکانات محدود است و به هر حال ما فقط شاید بتوانیم به ۱۰۰ نفر اعتبار و امکانات بدهیم و مسلما ۹۰۰ نفر نارضی هستند.

 

شمقدری ادامه داد: بهترین فیلم های جشنواره متعلق به موسسات ما بود مثل سینمای تجربی و فارابی، در حالی که داوران نخبه هایی بودند که اکثر آنها با ما هم نظر نبودند. به نظر خودم تنوع موضوعی زیاد بود و فیلم های خوبی مثل «لاله» و «چمران» ساخته شده است. البته لاله به دلیل تعمیر پیست پلان های مربوط به پیست اتومبیلش مانده که تمام می شود و آخرین مورد بهترین پردیس سینمایی است  که در زمان ما ساخته شد. سینما هویزه مشهد که به دلیل مشکلات و برنامه ریزی و بودجه نتوانستیم با دعوت از هنرمندان و رسانه ها  برگزار کنیم و مطمئنم بهترین پردیس سینمایی کشور است که فروش بسار خوبی دارد و در تعجبم که بعضی ها اینها را نمی بینند.

 

وی در مورد نقدهایی که در مورد سازمان سینمایی و مدیریت آن می شود در کنار اقدامات انجام شده تصریح کرد: مواردی که به بخشی از آن اشاره شد و قابل روئیت است و بعضی ها نمی بینند. مصداق آیه قرآن که می گوید چشم دارند اما نمی بینند، گوش دارند ولی نمی شنوند، قلب دارند ولی نمی فهمند. فقط کمی انصاف داشته باشند ما هم مثل هر مجموعه ای ضعف هایی داریم که اگر انصاف داشته باشند می پذیریم.

 

وی در پایان تصریح کرد: در پایان از همه همکاران خودم تشکر می کنم عزیزانی که در بعضی برنامه ها مثل جشنواره های حقیقت و جوان و کودک شاهد بودم چقدر تلاش کردند و خم به ابرو نیاوردند و در رسانه ها ارزش این کارها خوب منعکس نشد. امیدوارم تلاش این کارها ذخیره اخرتشان باشد چون از آبرو و وقت خود گذشتند و تلاش آنها از جانب خدا دیده خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/ر/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.