جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶

در بخش فیلم اولی‌ها/

نخستین کارگردان زن عرب رییس هیات داوران جشنواره ونیز شد

حنیفا المنصور

سینما پرس- گروه سینما/ حیفا المنصور؛ نخستین کارگردان زن بین‌المللی اهل عربستان صعودی به عنوان رییس هیات داوران بخش فیلم اولی‌های هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز معرفی شد.

به گزارش سینما پرس، مسئولان هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز به صورت رسمی اعلام کردند که حیفا المنصور؛ نخستین کارگردان زن بین‌المللی اهل عربستان صعودی ریاست هیات داوران بخش «لوییجی دلورنتیس» این جشنواره ایتالیایی را برعهده دارد.

 

بنابر گزارش هالیوود ریپورتر، بخش «لوییجی دلورنتیس» جشنواره فیلم ونیز به فیلم‌هایی اختصاص دارد که نخستین تجربه کارگردانی سینماگران هستند.

 

المنصور در سال گذشته با ساخت نخستین فیلم بلند سینمایی خود به نام «واجدا» (Wadjda) توانست 3 جایزه بخش «لوییجی دلورنتیس» شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز را دریافت کند. البته این فیلم سینمایی در دیگر جشنواره‌ها و مراسم‌های مهم و معتبر بین‌المللی نیز موفق به دریافت جوایز متعددی شد.

 

هیات داوران بخش «لوویجی دلورنتیس»، بهترین فیلم اول حاضر در میان آثار بخش مسابقه اصلی یا بخش‌های جنبی جشنواره فیلم ونیز را انتخاب می‌کنند. علاوه بر اهدا جایزه، مبلغی به ارزش 100 هزار دلار نیز به کارگردان و تهیه‌کننده برگزیده داوران بخش «لوییجی دلورنتیس» اهدا می‌شود.

 

لوییجی دلورنتیس تهیه‌کننده صاحب نام ایتالیایی بود که در سال 1992 میلادی درگذشت.

 

فیلم سینمایی «الگو» (Mold) به کارگردانی علی آیدین نیز توانسته بود جایزه لوییجی دلورنتیس شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز را در سال 2011 میلادی دریافت کند.

 

مسئولان برگزارکننده هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز چندی پیش نیز به صورت رسمی اعلام کردند که فیلم سینمایی «جاذبه» (Gravity) به کارگردانی آلفونسو کورون در مراسم افتتاحیه این جشنواره ایتالیایی به نمایش در می‌آید.

 

آلفونسو کورون به همراه ژوناس کورون فیلمنامه فیلم سینمایی «جاذبه» را نوشته‌اند و این فیلم تخیلی داستان تلاش چند فضانورد را به تصویر می‌کشد که پس از برخورد یک تکه سنگ بزرگ به فضاپیما‌یشان و رها شدن آن‌ها در مدار، تلاش می‌کنند دوباره به زمین بازگردند.

 

ساندرا بولاک، جورج کلونی و بشیر سویج از جمله بازیگران مطرح و برجسته‌ای هستند که در فیلم سینمایی «جاذبه» ایفای نقش کرده‌اند.

 

همچنین مسئولان برگزارکننده هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز چندی پیش اعلام کرده بودند که برناردو برتولوچی؛ کارگردان فیلم‌های سینمایی مطرح و برجسته‌ای مانند «آخرین تانگو در پاریس» (Last Tango in Paris)، «آخرین امپراطور» (The Last Emperor) و «خیالباف‌ها» (The Dreamers) ریاست هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره ایتالیایی را برعهده دارد.

 

برتولوچی پیش از این هیچ‌گاه در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز حضور نداشته است، اما در سال 2007 میلادی به پاس یک عمر دستاورد هنری شیر طلایی این جشنواره ایتالیایی را دریافت کرد. در سال 2011 میلادی نیز با حضور در جشنواره فیلم ونیز جایزه افتخاری یک عمر دستاورد هنری این جشنواره ایتالیایی را به مارکو بلوکیو اهدا کرد.

 

انتخاب برتولوچی به عنوان رییس هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم ونیز در سال 2013، دومین ریاست این کارگردان سرشناس ایتالیایی در این سمت است، به طوری که او پیش از این در سال 1983 میلادی نیز به عنوان رییس هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره ایتالیایی انتخاب شده بود. در سال 1983 میلادی جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز به فیلم سینمایی «اسم: کارمن» (First Name: Carmen) به کارگردانی ژان لوک گودار اهدا شد.

 

مایکل من؛ کارگردان آمریکایی در سال گذشته ریاست هیات داوران شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز را برعهده داشت. فیلم سینمایی «پیتا» (Pieta) به کارگردانی کیم کی دوک با دریافت جایزه شیر طلایی به عنوان بهترین فیلم معرفی شد و پائول توماس اندرسون نیز برای ساخت فیلم سینمایی «استاد» (The Master) جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان را دریافت کرد.

 

هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز روز 28 اوت (6 شهریور) آغاز می‌شود و در تاریخ 7 سپتامبر (16 شهریور) تابستان سال جاری به پایان می‌رسد.

 

انتهای پیام/م/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.