دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۳

رئیس سازمان سینمایی:

«سینما حقیقت» به عنوان یک جشنواره معتبر بین‌المللی جایگاه خودش را پیدا کرده است/ تعداد زیادی از دست‌اندرکاران سینمای مستند اینجا جمع شده‌اند و این نشان از اعتبار جشنواره دارد

رائد فریدزاده

سینماپرس: رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی پس از حضور دیرهنگام خود در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» گفت: قطعا جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک جشنواره معتبر بین‌المللی جایگاه خودش را پیدا کرده است و قطعا با فرآیند روبه رشدی که دارد این جایگاه بهتر و بیشتر تثبیت خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، رائد فریدزاده سرانجام در روزهای پایانی از روند برگزاری نوزدهمین جشنواره فیلم‌های مستند «سینما حقیقت» در شامگاه یکشنبه ۲۲ آذرماه به محل برگزاری این رویداد در پردیس سینمایی ملت آمد و اظهار داشت: این‌که رویکرد کل موسسات و سازمان‌ سینمایی است که باید به ارتقای سینمای ایران کمک شود و در این بخش همیشه یک تراز جهانی مدنظر قرار گرفته می شود.

وی افزود: قطعا جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک جشنواره معتبر بین‌المللی جایگاه خودش را پیدا کرده است و قطعا با فرآیند روبه رشدی که دارد این جایگاه بهتر و بیشتر تثبیت خواهد شد.

وی همچنین درباره اکران فیلم مستند شاخه‌ای روی آب درباره شهید طهرانچی در این دوره از جشنواره و نگاه سازمان گسترش و سازمان سینمایی نسبت به این مستند گفت: راجع به شهید طهرانچی صحبت کردن کمی سخت است. افتخار این را داشتم که پنج، شش سالی در دانشگاه شهید بهشتی در خدمتشان بودم. ارتباطی که با شهید داشتم، ارتباط قلبی و رفاقتی و دوستی و برادری خیلی نزدیک بود. بنابراین فیلمی که درباره ایشان نمایش داده می‌شود به لطف و همت آقای حمیدی‌مقدم اتفاق بزرگی است. فیلم را ببینیم و بعداً مفصل تر در این باره صحبت می‌کنیم.

وی درباره بخش بین‌الملل جشنواره و آثار و مهمانان این بخش از جشنواره گفت: با همتی که همکاران بخش بین‌الملل مرکز گسترش داشتند امسال شاهد پویایی خیلی بیشتر این بخش بودیم. اتفاق خیلی مهمی افتاده و در این دوره از جشنواره شاهد حضور صاحبان آثار و فیلمسازان و داوران خوبی در جشنواره هستیم. همچنین برای اولین بار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آثاری را به طور مشترک با دیگر کشورها به تولید رساند و فیلم‌های مرتبط با غزه اتفاق بسیار مهمی است.

فریدزاده افزود: تعداد زیادی از دست‌اندرکاران سینمای مستند اینجا جمع شده‌اند و این نشان از اعتبار جشنواره دارد.

وی همچنین با اشاره به نمایش فیلمی با رویکرد پرداخت به زندگی شهید طهرانچی در جشنواره نوزدهم حقیقت، یاد و خاطر این شهید را گرامی داشت.

فرید زاده درباره سیاست سازمان سینمایی در تولید فیلم های سینمایی با رویکرد جنگ ۱۲ روزه و اجتماعی توضیح داد: بنیاد سینمایی فارابی فهرست فیلم‌هایی را که قرار است در آنها مشارکت داشته باشد اعلام کرده است

وی ادامه داد: همانطور که موسسات ما در بازه زمانی مشخص فراخوان‌ها را اعلام کرده‌اند، بر این اساس ارزیابی‌ها توسط هر موسسه صورت گرفت و بنیاد سینمایی فارابی فیلم‌هایی را که در پیچینگ مورد استقبال قرار گرفته و قرار است در آنها مشارکت داشته باشد اعلام کرده و امیدوارم این فرآیند استمرار داشته باشد.

فریدزاده همچنین در این باره که آیا اقدام حمایتی از مستندسازان در دستور کار قرار دارد؟ گفت: برای این که فیلمسازان را در حوزه مستند و تجربی بتوان تقویت کرد و نگاه ویژه‌ای به آنها داشت، با همت محمد حمیدی‌مقدم و مرکز گسترش، برنامه‌هایی در دست تدوین است که وقتی به ثمر بنشیند اعلام می‌کنیم. اما در کل، کارهایی آغاز شده است.

وی همچنین از برنامه‌های سازمان سینمایی در حمایت از تولیدات برای جنگ ۱۲ روزه گفت: این فرآیندی است که از جشنواره فیلم کوتاه و حتی فیلم کودک شروع شد. با نگاه ویژه‌ای که موسسات به تولیدات مرتبط با جنگ ۱۲ روزه داشتند، مجموعه بسیار خوبی در مرکز گسترش تدارک دیده شده و قرار است این روند استمرار داشته باشد.

وی درباره جابجایی جشنواره‌ها و این که آیا فکری شده که محل ثابتی را برای جشنواره‌ها داشته باشیم؟ اظهار داشت: باید یک فکر جدی در این باره شود. این قطعا از تاب و توان سازمان سینمایی و وزارتخانه هم حتی باید فراتر برود.

او گفت: بدون تردید، حل این مشکل فراتر از توان سازمان سینمایی و حتی وزارتخانه بوده و مستلزم یک عزم فرابخشی و ملی است. امید است در آینده، شاهد شکل‌گیری یک مقر دائمی و «کاخ جشنواره» برای برگزاری تمامی جشنواره‌ها باشیم تا خانه‌ای ثابت برای رویدادهای سینمایی کشور فراهم شود.

محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره هم به این سوال چنین پاسخ داد: فکر می‌کنم خبرهای خوبی هست که اعلام می‌شود.

فریدزاده درباره شروع عملیات اجرایی کاخ جشنواره هم گفت: بررسی‌های اولیه شده و امیدوارم بتوانیم خانه تمام جشنواره‌ها را جایی ثابت داشته باشیم.

فریدزاده در پاسخ به این پرسش که چرا فیلمسازان نسبت به موضوعات محافظه‌کارانه برخورد می‌کنند، گفت: مسلماً ضروری است شرایطی فراهم شود که مستندسازان بتوانند پرسش‌های جدی خود را مطرح کنند. نباید از طرح پرسش هراس داشت، چراکه تا زمانی که پرسش‌های اساسی شکل نگیرد، امکان گفتگو و جستجوی پاسخ نیز فراهم نخواهد شد. ایجاد این فضا، به اطمینان خاطر دوطرفه و رشد سینمای مستند منجر خواهد شد.

او در این باره که برای سوق مستندسازان به سمت پرسشگری افزود: قطعا باید فرایندی وجود داشته باشد که این اطمینان خاطر از طرفین حاصل شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.