چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲

جواد شمقدری: بقای سینمای ایران در گرو ساماندهی حقوق مالکیت معنوی است

گفتگوی اختصاصی با جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور

رئیس سازمان سینمایی کشور معتقد است ساماندهی حقوق معنوی برای صنعت سینما مسأله‌ای بسیار جدی و حیاتی است و اگر هر چه سریع‌تر، این قوانین تدوین و جاری نشود،‌ در آینده نزدیک شاهد عدم سرمایه‌گذاری در هنر سینما خواهیم بود.

به گزارش سینماپرس جواد شمقدری در سومین همایش حقوق مالکیت ادبی – هنری و حقوق مرتبط با تاکید بر این که بقای سینمای ایران با وضعیت ساماندهی حقوق مالکیت معنوی گره خورده است، اظهار داشت:‌ بخشی از بازگشت سرمایه در پروژه‌های سینمایی به دلیل پدیده زشت و مذموم قاچاق فیلم‌های ایرانی آسیب جدی دیده و در نتیجه بسیاری از افرادی که سال‌ها سینما می‌رفته‌اند،‌ نیز امروز منتظر کپی غیرمجاز آثار می‌مانند.

 

شمقدری گفت: بر اساس آمار از 700 میلیون لوح فشرده‌ای که در طول سال توزیع می‌شود، کمتر از نیمی از آن،مجوز داشته و بخش بزرگی از این تعداد، کپی آثار مجوزدار عرصه‌های مختلف سینمایی،‌ موسیقی و دیجیتال است.

 

به گفته رئیس سازمان سینمایی، ساماندهی حقوق معنوی برای صنعت سینما مسأله‌ای بسیار جدی و حیاتی است و اگر هر چه سریع‌تر، این قوانین تدوین و جاری نشود،‌ باید در آینده نزدیک شاهد عدم سرمایه‌گذاری در هنر سینما بود.

 

وی دلیل بقای سرمایه‌گذاری در صنعت سینما را حضور دولت دانست و اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاری در صنعت سینما تا امروز دوام پیدا کرده به دلیل حضور دولت است چراکه دولت، نگران بازگشت سرمایه نیست اما بخش خصوصی در این زمینه نگرانی زیادی دارد.

 

شمقدری در ادامه صحبت‌های خود،‌ با بیان این که تاریخ ورود سینما به ایران هم‌زمان با پدیده صنعت سینما در جهان بوده است،‌ گفت:‌ با این وجود مدت‌ها طول کشید تا سرانجام در سال 1348 اولین قانون کشور برای حمایت از حقوق مؤلفین،‌ مصنفین و هنرمندان به تصویب رسد که البته بسیاری از هنرمندان همچنان آگاهی کامل نسبت به این قانون ندارند.

 

رئیس سازمان سینمایی کشور،‌ همچنین یک اثر سینمایی را شامل چند اثر هنری دانست و افزود:‌ کارشناسان و حقوقدانان باید برای شکل مالکیت معنوی در آثار سینمایی که شامل فیلم‌نامه، موسیقی، جلوه‌های ویژه و ... است، بحث کنند. طبق اطّلاعات ما در کشورهای پیشرفته تمامی دست‌اندرکاران یک اثر سینمایی حتی با گذشت سال‌هاٰ، حقوق خود را از فروش یک اثر دریافت می‌کنند در حالی که در کشور ما هنرمندان دستمزد و حق خود را در همان ابتدای امر نیز به سختی می‌گیرند.

 

وی ادامه داد:‌ تناقض در ارائه حقوق هنرمندان میان ایران و قوانین بین‌المللی نشان می‌دهد که ما تا چه اندازه نسبت به دنیا کاستی داریم و چه استعدادهایی در این راه آسیب می‌بینند.

 

شمقدری تاکید کرد باید هر چه سریع‌تر برای چگونگی ثبت آثار هنری به جمع‌بندی برسیم چراکه در این راه موازی‌کاری‌هایی نیز صورت می‌گیرد.

 

وی در ادامه صحبت‌های خود به ذکر خاطره‌ای از نشست مشترک با کارشناسان VIPO برای الحاق به کنوانسیون برن، پرداخت و ابراز کرد:‌ بعد از صحبت‌های رسمی در این نشست، یکی از کارشناسان حاضر به بنده گفت که در کنار تبلیغات منفی گسترده علیه ایران، بسیاری از کشورهای دنیا، ایران را سارق بزرگ آثار ادبی و هنری می‌شناسند.

 

شمقدری در این باره افزود:‌ البته مسأله سرقت آثار ادبی و هنری در واقعیت جامعه ایران وجود دارد و متأسفانه در کشور ما حاصل خلاقیت هنرمندان در حوزه‌های فیلم،‌ موسیقی،‌ کتاب و به ویژه نرم‌افزار بدون پرداخت حقوق مؤلّف،‌ کپی می‌شود. البته ما برای این کارشناسان شرایط قیمت کارهای اصلی را توضیح دادیم که مثلا جوانان ایرانی نمی‌توانند 20 دلار بابت یک کتاب هزینه کنند و اعلام کردند در همین زمینه نیز راهکارهایی دارند.

 

وی در پایان، یکی از مهم‌ترین مشکلات سینمای ایران را عدم اعتماد جامعه جهانی به رعایت قانون کپی‌رایت دانست و تصریح کرد:‌ سینمای ما اتفاقات بسیار خوبی را رقم زده و جایگاه ویژه‌ای در جامعه بین‌المللی دارد و امیدواریم از طریق برگزاری همایش‌های علمی و ارائه راهکار به دستگاه‌های اجرایی، ضعف‌های موجود را از میان برده و با یک جهش بزرگ در حضور بینالمللی سینما روبه‌رو شویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.