چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹

مسعود اطیابی:

ورود بی حساب فیلمسازان بی تجربه، آفت جان تله فیلم ها است

مسعود اطیابی

مسعود اطیابی، درباره فعالیت در تلویزیون و ساخت تله فیلم می‌گوید: فعالیت در تلویزیون، چه در قالب فیلم و یا سریال تاثیرگذاری بیشتری در جامعه دارد. در این‌ رسانه ما با طیف وسیع‌تری از مخاطب روبرو هستیم و این موضوع در روند نهادینه کردن باید‌ها و نبایدها و تعریف آن در جامعه کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس کارگردان فیلم‌هایی همچون «مصائب دوشیزه» و «صبح روز هفتم» درباره کیفیت تولید فیلم در تلویزیون می‌گوید: ساخت تله فیلم با بودجه کمتری نسبت به سینما همراه است. به همین علت فیلم‌ساز نمی‌تواند توقع داشته باشد که به تمام خواسته‌هایش می‌رسد.

 

 اطیابی معتقد است: بعضی از فیلم‌سازان به دلایل نامعلومی در ساخت تله‌فیلم کم‌فروشی می‌کنند. حتی گاهی به حدی می‌رسد که مثلا یک فیلم را در عرض ده روز می‌سازند. این افراد با یکسری تصویر ضبط شده و سرهم بندی سریع آن، فیلمی را به خورد مخاطب می‌دهند.

 

کارگردان «اخلاقتو خوب کن» معتقد است کار کردن در سینما و تلویزیون مدیوم مخصوص به خودش را می طلبد: بین آنچه در سینما و تلویزیون تولید می‌شود تفاوت‌هایی وجود دارد. در سینما شما اثری می‌سازید که در مقیاس پرده عظیم نشان داده می‌شود؛ اما در تله‌فیلم‌ها و تلویزیون با عامه مردمی سر و کار دارید که در خانه‌شان نشسته‌اند و ضمن انجام دادن کاری فیلم هم نگاه می‌کنند.

 

اطیابی درباره تجربه‌های شخصی خود در ساخت تله فیلم می‌گوید: کمتر فیلم‌سازی با هر دو مدیوم آشنایی دارد. من در ساخت تله فیلم تلاش کردم تا با مدیوم تلویزیون آشنا شوم و آن را بشناسم. هنگام ساخت "اسرار پدری" هم چون احتمال نمایش آن در سینما وجود داشت، از قاب‌بندی‌هایی که به لحاظ بصری به مدیوم سینما نزدیک باشد استفاده کردم.

 

وی دراین‌باره می‌گوید: البته این بر می‌گردد به خود فیلم‌سازان. این‌که هنوز بعضی‌ها به این مقوله به دید تفریح نگاه می‌کنند مشکل از خودشان است. و الا برگزاری چنین مسابقه‌هایی، مشوق‌های خوبی برای فیلم‌سازان است.

 

اطیابی نبود ساز و کار را برای ورود به حوزه ساخت تله فیلم یکی از عوامل افت آثار می داند: یکی از عمده مشکلات ضعف ساختاری تله‌فیلم‌ها این است که فیلم‌سازان جوان و خامی پا به عرصه می‌گذارند که اساسا فیلم‌سازی در آن سن و سال برای‌شان زود است. همین باعث می‌شود نوع نگاه‌شان نازل و سطحی باشد و از لحاظ فنی هم ضعف ساختاری داشته باشند. این مسئله در دراز مدت به جوانان ما آسیب می‌زند، چون آن‌ها به مرور زمان سرخورده می‌شوند.

 

او برای جلوگیری از سرخوردگی فیلمسازان جوان برای ورود به حوزه ساخت تله فیلم پیشنهاد‌هایی هم دارد: من احساس می‌کنم این انبوه سازی تله فیلم‌ها هم تشویق نیاز دارد و هم تنبیه. بایستی جلوی پخش آثاری که کیفیت ندارند گرفته بشود تا همانطور که با جوایز سعی در تشویق فیلم‌سازان مستعد داریم با این کار هم جلوی اشتباهاتشان گرفته شود.

انتهای پیام/ن/ب/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.