یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴

سعدی شیرازی در نگاه هنرمندان تئاتر/2

حمید رضا نعیمی: داستان های سعدی می تواند دستمایه ای برای بسط و گسترش نمایشنامه ها باشد

حمیدرضا نعیمی

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/نویسنده و کارگردان تئاتر اقتباس از آثار و متون کهن را ضروری دانست و با بیان اینکه آثار سعدی یکی از بهترین های زبان و ادبیات فارسی است بیان کرد: داستان های سعدی می تواند دستمایه ای برای بسط و گسترش نمایشنامه ها باشد.

حمید رضا نعیمی کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر در گفت و گو با خبرنگار تئاتر سینما پرس به مناسبت روز بزرگداشت سعدی با بیان اینکه آثار سعدی قابلیت اقتباس در جهت نگارش نمایشنامه و فیلم نامه را دارا است، بیان کرد: سعدی به اعتقاد من یک مینی مال نویس قهار است و داستان های او از ویژگی های داستان های مینی مال که امروزه از آنها خیلی استفاده می شود برخوردار است و سعدی یکی از پیشرو های این نوع ادبی در جهان است.

 

وی ادامه داد:  سعدی با اندیشه هایی که در آثار خود طرح می کند می تواند آبشخور و دستمایه ای برای بسط و گسترش فیلم ها، سریال ها و نمایشنامه ها باشد به عبارتی سعدی جدا از اینکه در زبان جایگاه والایی دارد و استاد سخن است داستان ها و اندیشه های او نیز بسیار جایگاهی رفیع داشته و می تواند منبع الهامی برای همه هنرمندان باشد.

 

نعیمی با بیان اینکه نثر سعدی شیوا، دل انگیز و روان است، تصریح کرد: حکایت های سعدی جذاب، تصویری و بسیار دراماتیک است، وی با کمترین کلمات حداکثر مفهوم را عرضه می کند و این یکی از ویژگی های داستان نویسان می نی مالیست است.

 

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: آثار سعدی می تواند در تولید آثار نمایشی و سینمایی کشور ما تأثیر گذار باشد اما متأسفانه این آموزش صحیح برای مبحث اقتباس در دانشگاه ها وجود ندارد و در میان نویسندگان امروز نیز آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه هنر نیز دچار سیاست زدگی شده است، ادامه داد: به دلیل سیاست زدگی هنر ما نیز رنگ سیاست به خود گرفته است در حالی که مفاهیمی مثل عشق، مرگ، زندگی، طمع، قدرت، و بسیاری از مفاهیم نتعالی وجود دارد که در جوامع بشری مشترک هستندو در آثار شاعران و نویسندگانی چون سعدی، فردوسی، حافظ و ... نیز وجود دارد، این مفاهیم نیزمی تواند برای مخاطبان امروزی ما جذاب باشد.

 

کارگردان نمایش «درخشش در ساعت مقرر» در رابطه با تاریخچه اقتباس در حوزه تئاترگفت: از 2500 سال پیش اقتباس در تئاتر کاربرد زیادی داشته است برای مثال در میان نویسندگان یونانی و یا روم باستان این اقتباس از آثاری چون ایلیاد و اودیسه وجود داشته و یا شکسپیر از اثار نویسندگان پیش از خود اقتباس کرده اند اما در کشور ما این اتفاق کم افتاده است البته کارهای خوبی نیز وجو داشته اما تعداد آنها محدود است .

 

وی خاطر نشان کرد: در حوزه تئاتر و سینما هالیوود پیشرو در اقتباس از آثار ادبی متأخر است اما کشور ما با وجود داشتن تاریخ و تمدنی کهن و همچنین داشتن آثار ادبی فراوان و اصیل در حوزه اقتباس بسیار ضعیف عمل کرده است.

 

انتهای پیام/ش.ع

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.