شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰

سعدی شیرازی در نگاه هنرمندان تئاتر/1

زهرا صبری: آثار سعدی این قابلیت را دارد که در حوزه نمایشی از آنها بهره گرفته شود

زهرا صبری

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ کارگردان تئاتر با بیان اینکه آثار سعدی قابلیت تبدیل شدن به تئاتری فاخر را دارند، بیان کرد: هنرمندان باید به گنجینه های فرهنگی خود بیشتر توجه کنند.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، سعدی شیرازی شاعری سخن سرا و از برجسته ترین چهره ها در تاریخ ادب پارسی است. آثار نظم و نثر سعدی سرشار از حکایت ها و پندهایی است که نه تنها در زمان خود بلکه برای تمامی زمان ها کاربرد دارد. در روزگار ما که هنر دستاویزی برای فرهنگ سازی شده است چنین آثاری می تواند منبع الهامی برای هنرمندان برای ساخت آثاری ماندگار باشد.

 

از آنجا که تئاتر می تواند یکی از شاخصه ها و نمادی از فرهنگ و تمدن ملت ها باشد، بهره گیری از آثار و متون کهن ادبی در تئاتر می تواند از یک سو به رشد محتوایی آثار کمک کرده و از سوی دیگر نیز می تواند در عرصه های بین المللی نشان دهنده فرهنگ و تمدن ایرانی باشد.

 

زهرا صبری کارگردان تئاتر، به مناسبت روز بزرگداشت سعدی در خصوص بهره گیری هنرمندان از آثار این شاعر در تولید آثار نمایشی اظهار داشت: آثار سعدی چه در حوزه نظم و چه در حوزه نثر این توانمندی را دارد که بر صحنه تئاتر به اثری درخشان تبدیل شده و حرف اول را بزند.

 

وی ادامه داد: «منت خدای را عزّ و جل» اولین جمله ای بود که سال های پیش در فن بیان آموختیم و استفاده کردیم، تک تک جملات و اشعار سعدی آنقدر زیبا و دقیق هستند که می توانند در تئاتر به یک نمایش تبدیل شده و باید بگویم که این جملات و حکایت ها آنچنان نغز هستند نه تنها در تئاتر بلکه در تمام لحظات زندگی می توانیم از آن بهره ببریم.

 

کارگردان نمایش «تا یک بشمار» با بیان این که استفاده از آثار سعدی تا چه حد مورد توجه نمایشنامه نویسان و کارگردان های تئاتر بوده است، بیان کرد: اگر تا امروز از آثار این شاعر در خلق آثار نمایشی استفاده نکرده ایم  یا این بهره مندی کم بوده است در وهله اول به خود هنرمندان بر می گردد و این به معنای عدم قابلیت آثار سعدی برای خلق آثار نمایشی به هیچ وجه نیست زیرا آبروی سعدی در عرصه ادبیات به خودی خود حفظ است و این ما هستیم که باید به این گنیجینه های فرهنگی توجه بیشتری داشته باشیم.

 

صبری خاطر نشان کرد: هر کدام از شاعران و سخن سرایان ما ویژگی خاص خود را دارند که تک تک آنها می تواند منبع الهامی برای هنرمندان کشور ما در جهت خلق آثاری فاخر باشد و این روز بزرگداشت سعدی شاید جرقه ای در ذهن من برای تولید یک اثر نمایشی در آینده شود.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.