چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷

نشست پرسش و پاسخ دانشجویان با ریاست سازمان سینمایی/2

فقط عقب مانده های ذهنی لابی را انکار یا مسخره می کنند

شمقدری در مراسم تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس-گروه سینما/در بخش دوم از نشست جواد شمقدری در دانشگاه علم و صنعت، دانشجویان به طرح سوالاتی نسبت به عملکرد دولت دهم در عرصه سینما پرداختند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، بخش دوم نشست به این ترتیب آغاز شد، در اولین پرسش یکی از دانشجویان موضوع جایزه اسکار و ادعای لابی کردن معاونت سینمایی با آکادمی اسکار را مورد سوال قرار داد. ریاست سازمان سینمایی در جواب اینگونه توضیح داد: ما وقتی دیدیم یک فیلم اسرائیلی در اسکار سال گذشته کاندیده شده است متوجه شدیم بهترین فرصت است که این اتفاق بیافتد. در جامعه و سینمای آمریکا از اسرائیلی ها و کلاً یهودی ها متنفرند. البته ما ضد یهود بودن را قبول نداریم ضد صهیونیسم هستیم.

 

در خصوص لابی کردن هم روشن است که ما با تک تک آنها گفت و گو نکردیم ظرفیت و حساسیتی که در وجود آنها بود را فعال کردیم به این معنی که برای انتخاب نشدن فیلم اسرائیلی گفتیم یک راه وجود دارد که فیلم ایرانی را که آن هم کاندید اسکار شده انتخاب کنید. در یکی از این دیدارها طرف ملاقات کننده گفت من با 200 نفر از اعضای آکادمی دوست هستم و آنها به حرف من پیرمرد گوش می دهند و این توصیه را به آنها خواهم کرد.

متأسفانه ما در کشورمان با بعضی عقب مانده که دست به قلم هم دارند روبرو هستیم که چون خودشان از فهم این موقعیت ها عاجزند دست به انکار و تمسخر می زنند.

پیش بینی می شد که امسال این ضربه را جبران کنند بدیهی است در حالی که در شدیدترین تحریم های بین المللی نسبت به ایران به سر می بریم آن ها در عرصه سینما هم این سیاست فشار بر ایران را اعمال کنند و به «آرگو» جایزه بدهند چون در اوج تحریم های ضد ایران فیلم ضد ایرانی هم باید برنده شود.

 

در هر صورت باید توجه داشته باشیم که اصل لابی وجود دارد و کافی است شناخت خوبی از آن طرف داشته باشی تا از ظرفیت های آن استفاده شود.

 

دانشجوی دیگری با مطرح کردن فروش سینماها و شرایط اکران و بی میلی مردم به سینما رفتن گفت و پرسید چرا باید وزیر ارشاد در جایی گفته باشد من نگران سینما نیستم، تلویزیون و مسابقات ورزشی وجود دارد؟

 

ریاست سازمان سینمایی در جواب این سوال و آمار فروشی که دانشجو در صحبت های خود بیان کرد گفت: در فضای رسانه گاهی  آنچه انعکاس داده می شود بر اساس تقوا و راستگویی نیست. به راحتی مطلب جعل می کنند. مطلب دکتر حسینی هم این نبوده و در صحبت های ایشان تحریف صورت گرفته است. شاخص کلام امام و رهبری و حرکت دولت است که نشان دهنده راه است. حرف آقا در مورد اینکه سینما کلید پیشرفت کشور است را باید توجه کرد.

 

از آمار سینما رفتن در سال 75 تا سال 91

 

 

در مورد اکران هم در سال 75، تعداد افرادی که به سینما رفتند 56 میلیون نفر بود و در سال 79، این رقم به 9 میلیون می رسد که یک سقوط وحشتناک ظرف سه یا چهار سال اتفاق می افتد. بعد از آن سال خیلی تلاش شد این رقم بالا بیاید اما من در دوره خودم فکر می کردم اگر بتوانم این رقم را از 20 میلیون بگذرانم موفقیت است. البته بعضی از آمارها می گوید ما توانسته ایم عبور کنیم چون آمار رسمی در سال 90، 18 میلیون است اما آمار شهرستان ها به دقت تهران محاسبه نمی شود.

 

سال 91 با برنامه ریزی هایی که داشتیم و سیاست گذاری هایی که در دولت برای سینما انجام شده بود پیش بینی کردیم که آمار مخاطبان سینما را افزایش دهیم اما با اتفاقاتی که رخ داد و امام جمعه محترم تهران موضع گرفت و حوزه هنری در یک اقدام غیر قانونی فیلم ها را پایین کشید در نتیجه اکران سال 91 را دستخوش بحران کردند که به سینما آسیب زد.

 

دلایل افت مخاطبان سینما

 

 

منهای دلایل افت 56 میلیون به 9 میلیون نفر، دلایل جدیدی وجود دارد که می توان به استقبال از شبکه خانگی اشاره کرد. شرایط دسترسی به فیلم همچون ماهواره و اینترنت و بعضاً شبکه قاچاق و امکان نمایش خوب و رقبای جدیدی مثل سه شبکه ای که مدام دارد فیلم سینمایی پخش می کند دست به دست هم دادند تا رغبت مردم برای آمدن به سالن سینما را کم کنند.

 

مجموعه ای از شرایط دلیل این ریزش است و من بعید می دانم به این راحتی بشود جمع و جورش کرد. در اروپا و آمریکا هم ریزش داشته اند اخیراً گزارشی داشتیم که آنها هم از این ریزش نگران شده اند و آن را به عنوان یک هشدار تلقی کردند خوب است بدانید ضریب اشغال در سینمای آمریکا هفت درصد و در سینمای ایران 9 درصد است. البته با دو تفاوت که سالن سینما در ایران خیلی کمتر از امریکا یا اروپاست و از طرفی ما فیلم های پرفروش جهانی را در اکران نداریم به هرحال با شاخص استقبال مخاطب از فیلم های وطنی به رتبه دهم در جهان رسیده ایم.

 

 

شمقدری مخالف یا موافق شهید آوینی

 

 

شمقدری در پاسخ به دانشجویی دیگر که سوالاتی مربوط به موافقت وی با سینمای شهید آوینی پرسیده بود گفت: من اولین بار با شهید آوینی در سال 60 آشنا شدم. در دوره ای که این شهید از صداوسیما بیرون آمده بود من یکی از کسانی بودم که وی را به حوزه هنری دعوت کردم. مقطعی که شهید آوینی مجله سوره را راه اندازی کردند. البته مثل همه بچه مسلمان ها با هم اختلاف نظرهایی داشتیم به خصوص در مقطع خاصی که از شرح آن می گذرم اما وی، در نظرات و دیدگاه های کلی در خصوص سینمای دفاع مقدس و مستند جنگ یک الگوی تمام عیار بود

 

وی درباره موضع گیری اش نسبت به فیلم «من مادر هستم» اینگونه توضیح داد: من به عنوان یک مسئول اجرایی، اصلاحات خود را به فیلم اعلام کردم و فیلم باید اکران می شد و بعد از اکران هم تا آخرین لحظه باید سر تصمیم خود می ماندیم. اما از دیدگاه شخصی شاید این فیلم را نپسندم اما معتقدم که این نوع فیلم ها نیاز جامعه ماست.

 

از طرف دیگر معتقدم وقتی لبه مرز فیلم می سازیم باید دقت را بالاببریم همچون یک بندباز راه برویم و نمی شود بی گدار به آب زد و مشکل اینجاست دوستان وقتی وارد این حوزه ها می شوند بی گدار به آب می زنند و هم کار را بر خودشان و هم بر مسئولان سخت می کنند. مردم هم بعضا این کار را نمی پسندند. به هرحال رهبر انقلاب هم توصیه شان این است که فیلم های انتقادی اجتماعی باید ساخته شوند. البته باید این نقدها درون گفتمانی باشد.

 

رییس سازمان سینمایی در مورد مباحث پیرامون خانه سینما بیان داشت: این بحث کهنه شده و الان دیگر دارند اساسنامه جدید آن را تدوین می کنند. جایگاه خانه سینما غیرقانونی بود و مراحل قانونی شدن را به طور کامل طی نکرده بود. اتفاقات دیگری هم بود که منجر به انحلال و تعطیلی آن شد. بعضی از کارهای خانه سینما را دوستان در بخش خصوصی دارند انجام می دهند که بعضا خیلی کاراتر و مفیدتر حاضر شده اند.

 

 

 

جشنواره فیلم کن ضد ایرانی یا ایرانی است؟

 

 

پارادوکسی نداریم و خط بسیار روشن است. ما معتقدیم غرب یکپارچه نیست و همین غرب می تواند بهترین دوست و یار ما باشد اما از طرف دیگر می تواند چهار بمب اتم بر سر ما بیاندازد. در غرب دو گرایش وجود دارد

 

در زمان سفر آقای احمدی نژاد به نیویورک دیدیم وقتی منافقین جمع شدند یک فرد جلوی آن ها ایستاد و با آن ها مناظره کرد. حتی دعوا شد و آن ها فرار کردند. به طور مثال رییس جشنواره کن تمایلات ایرانی دارد اما نایب رییس آن ضد ایرانی ست و الان هم عملا او حاکم است.

 

 

من به رئیس کن پیشنهادهایی دادم، وی گفت من مایلم بعضی از پیشنهادهای شما اتفاق بیافتد اما شرایط فراهم نیست. وقتی فون تریه ضد اسرائیل حرف زد و داشتند از حیز انتفاع ساقطش می کردند و به ناچار آمد معذرت خواهی کرد. بعداً گفتند چرا شمقدری از او دفاع کرده نمی دانم فهم این قضیه سخت است که آن حرف ها حرف دلش بود و عذرخواهی را مجبورش کردند انجام دهد.

--------------------------------------------------

بخش سوم نشست متعاقباً منتشر خواهد شد

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.