«محمود کریمی» کارگردان سینما در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس و در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز سینمای نوجوان درگیر چالش سینمای نوجوان یا سینمای درباره نوجوان است؛ اظهار داشت: چالش نیست، راه حلی است برای ساخت فیلمهایی هم برای بزرگسال و هم برای نوجوان،اتفاقا کاش فیلمهای دربارهی نوجوانان بیشتر هم باشد چرا که این دوره بسیار ناشناخته مانده است.
وی افزود: بر خلاف تصور بسیاری، نوجوانان دنبال فیلمهای ساخته شده برای بزرگسالان هستند و میخواهند از مسائل بزرگسالی سر در بیاورند و جزو آدم بزرگها به حساب بیایند، مخصوصا نوجوان گروه ب.مخاطب بزرگسال است که باید بداند نوجوانی چیست و چگونه بچههای تازه به دوران رسیده را درک کند.
کارگردان فیلم سینمایی «بچه مردم» با اشاره به ویژگی یک اثر جذاب و تاثیر گذار بر نوجوان تصریح نمود: شاید و فقط شاید ویژگی اولش زاویه دید نویسنده و فیلمساز در برخورد با موضوع باشد، اگر به خاطر بیاوریم خودمان هم در دورهی نوجوانی جهان را جور دیگری میدیدیم، پرسشهایمان شروع شده بودیم و میخواستیم ایراد جوابها پیدا کنیم.
او ادامه داد: مشکلی که در فیلمهای نوجوان دیده میشود بعضا از همین تفاوت دیدگاه است، ظاهرا فیلم برای نوجوان ساخته شده ولی مسیر و نتیجهگیری مطلوب بزرگسال است،بزرگسال که منطقش سالهاست شکل گرفته و مسائل را به خوب و بد تقسیم کرده و تکلیفش روشن شده است.او نمیداند نوجوان در اصل کودکی است که به مرحله بعدی صعود کرده و منافذ مغزش در حال باز شدن و شناخت جهان و یافتن هویت است.
کریمی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به دسترسی آزاد به فیلم های خارجی چطور میتوان اثری ساخت که با آثار خارجی رقابت کند؟ بیان کرد: همانکاری که در بقیه بخشها میکنیم، در صنعت در اقتصاد در سیاست و غیره،نمونههای خارجی و توقع مخاطب دست کم از بابت این که فیلمساز را به تکاپو و کمالطلبی وادار کند و محکوم به تولید محصول با کیفیت بشویم مفیدند.
این سینماگر همچنین در مورد انتظارات نوجوانان از سینماگران، اظهار داشت: اینکه نوجوانان دقیقا چه انتظاری از ما دارند جواب پیش خودشان است، حدس میزنم توقع اولش سرگرمی باشد. امکانات سینمای ما در مجموع خوب است، سالهاست که امکاناتمان خوب است اگر فیلمساز باسواد و پول پیدا شود بقیهی چیزها جور میشود.
«محمود کریمی» در پایان این گفت و گو در مورد اینکه مقصر اصلی در پافشاری آموزش مستقیم در تولیدات کودک و نوجوان، فیلمسازان هستند یا مدیران؟ خاطرنشان ساخت: اشکال از هر دوی آنهاست، از هر کسی که سینما را انقدر نشناخته و مدیر و فیلمسازش شده، بهتر است آموزش مستقیم را به کتابهای درسی و مستندهای آموزشی و معلمان بسپریم، سینما کار دیگری میکند، سینما تجربهی زیستن است، خیال کردن است و لمس آگاهی.
ارسال نظر