جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۸

بخش پایانی نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با ریاست سازمان سینمایی/

شمقدری:هیچ مدیری اجازه نمی‌دهد یک برنامه تلویزیونی پنبه او را بزند/می‌دانم آزادی خواهی هزینه دارد

سخنرانی شمقدری ریئس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم های ویدئویی تهران

سینماپرس-گروه سینما/جواد شمقدری در مورد برنامه تلویزیونی هفت بیان داشت: این برنامه از افتخارات بنده است. هیچ مدیری اجازه نمی دهد یک برنامه ای در تلویزیون پنبه او را بزند و هیچ چیز هم نگوید. آقای ضرغامی اجازه می دهد یک برنامه هفتگی او را نقد کند؟ یک عده ای آمدند عقده گشایی کردند. ولی من به فضای ازاد اعتقاد دارم و می دانم که آزادی خواهی هزینه دارد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، بخش پایانی گزارش نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه علم و صنعت و ریاست سازمان سینمایی را در اینجا می خوانید:

 

شمقدری در پاسخ به دانشجویی که از اظهارات وی در مورد مخاطب کم فیلم های خوب پرسیده بود گفت: اینکه من گفتم فیلم های خوب مخاطب کمی دارند به این معنی ست که مخاطبان فیلم خوب کمتر به سینما می آیند. یا در تلویزیون فیلم می بینند یا cd  آن را می خرند. قشر سینما روی حرفه  ای ما فیلم هایی را که ما می پسندیم نمی پسندند.

 

این مسئول سینمایی به سوال دیگر این دانشجو در مورد علت عدم برخورد قاطع با حوزه هنری همانند برخورد با خانه سینما توضیح داد: برخورد با حوزه هنری حدی دارد. زیر سقف و چتر یک حکومت نمی شود دو نهاد قانونی با هم بجنگند. حداقل ما تمایلی نداشتیم این فرایند را ادامه دهیم کوتاه آمدیم به جهت آرامش کلی کشور از مجراها و مسیرهای خودش کار خودمان را کردیم. نخبگان و مسئولان مثل کمیسیون فرهنگی مجلس تشخیص داده اند که کار حوزه غلط است. کسانی که به آن ها گفته بودند که اینکارها را بکنند هم دیگر مانع شان شدند. چون می خواستند این فیلم ها دیده نشود اما دیدند این رفتارها باعث شد این فیلم ها بیشتر دیده شود.

 

«لاله» برای زن ایرانی الگو سازی نمی‌کند

 

وی در مورد پروژه «لاله» و ادعای الگوسازی برای زن ایرانی با فیلمنامه ای که در آمریکا نوشته شده است توضیح داد: جریانی که مخالف ماست هر چیزی می گوید. ما کی گفتیم الگوی زن ایرانی را می سازیم؟ ما به دنبال این هدف نیستیم. این فیلمی است که از قصه جدید و جذابی برخوردار بوده و در بحث جهانی آورده زیادی برای ایران دارد. هر فیلمی ضعف ها و قوت هایی دارد. در فیلمنامه اولیه  قهرمان زن در ایران نمی توانست مسابقه بدهد و به لس آنجلس می رفت. ما آن را تغییر دادیم و فیلمنامه نویسان ایرانی روی طرح کار کردند. فیلمنامه جدید مطابق با حقیقت است چون این خانم در ایران قهرمان شد.

 

«هفت» از افتخارات من است

 

جواد شمقدری در مورد برنامه تلویزیونی هفت بیان داشت: این برنامه از افتخارات بنده است. هیچ مدیری اجازه نمی دهد یک برنامه ای در تلویزیون پنبه او را بزند و هیچ چیز هم نگوید. آقای ضرغامی اجازه می دهد یک برنامه هفتگی او را نقد کند؟ یک عده ای آمدند عقده گشایی کردند.  ولی من به فضای ازاد اعتقاد دارم و می دانم که آزادی خواهی هزینه دارد. منتقدی که 6 ماه فیلم نبیند منتقد نیست، چون یک منتقد از این راه زندگی می کند و برای نقد نوشتن پول می گیرد. فیلم را ندیده نقد کردن از ضایعات فرهنگی ماست.

 

وی ادامه داد: با اینکه بودجه کشور به 30 درصد کاهش پیدا کرد سازمان سینمایی نگذاشت هیچ خللی به سینما وارد شود. جشنواره هم با همان کیفیت برگزار شد. در حالی که به خاطر تورم هزینه ها دو برابر شده بود.

 

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال بعد در مورد دور افتادن مسئولان از مردم اظهار داشت: ممکن است یک جایی مسئولی از مردم دور بیافتد اما مصداق بدهند. افراد مستقل، کارشناس و دلسوز و متعهد اعضای شورای پروانه نمایش را تشکیل می دهند. اینها مردم نیستند(!) و آن هایی که جلوی وزارت ارشاد آمدند مردم هستند؟! انصار حزب الله اند؟! بچه جبهه و جنگند؟! سوء استفاده از مادر شهید بخشودنی نیست. این ها امت حزب الله تهران اند؟! 60-70 نفر بیشتر نبودند اینها وهن امت حزب الله شدند که دادگاه هم شکایت آن ها را علیه سازمان سینمایی رد کرد. حالا باید ببینیم شکایت ما به کجا خواهد رسید.

 

فیلمی که نقد فحشا می‌کند فحشا نیست

 

دانشجویی دیگری از شمقدری در مورد معنای سینمای فحشا که امام خمینی (ره) فرمودند ما با آن  مخالفیم پرسید که وی اینگونه پاسخ داد: کلیت این کلمه که معلوم است و در جزئیات هم باید هر مورد با کلیات مصادیق مورد بررسی قرار گیرد. اما باید بدانیم فیلمی که نقد فحشا می کند فحشا نیست. چگونه نشان دادن منکرات مهم است. فیلم دهنمکی در 10 دقیقه اول منکر را نشان می داد به صورتی که افراد عجول معترضانه از سالن خارج شدند در حالی که فیلم خوبیست. مواردی هم هست که مخاطب نمی تواند تحمل کند. اما فیلم یک کلیت را داراست نباید براساس اجزاء به قضاوت نشست از دیدگاه من فقط چند فیلم وجود دارد که نمی توان برای اکران عمومی درستشان کرد.

 

وی در مورد بحث خیانت توضیح داد: بحث خیانت یکی از عناصر درام بوده که در قرآن هم آمده است. اینکه اگر یک فیلم تبلیغ خیانت باشد بله مخالفت با آن صد در صد است اما ولی اگر نشان دهد وقتی وارد جریان خیانت شوی این اتفاقات برای تو می افتد و عبرت آموز باشد مخالفتی با آن نیست.

 

تعریف رهبر معظم انقلاب از فیلم «33 روز»

 

یکی از دانشجویان با انتقاد به فیلم 33 روز به عنوان دستاورد معاونت سینمایی دولت دهم دلیل خواست که جواد  شمقدری در پاسخ به وی گفت: در مورد فیلم «33 روز» حضرت آقا تعریف و تمجید کردند. اگر شما قبول نداری پس دیگر چه چیزی را قبول داری؟ تلاش سینمای ایران در حوزه مقاومت به «33 روز» رسیده و این فیلم هم مثل همه فیلم ها کاستی هایی دارد. هیئت مصری همراه با کارگردان 70 ساله که سی سال در این حوزه کار کرده است وقتی این فیلم را دیدند پهنای صورتشان پر از اشک شده بود و در انتها هم دست کارگردان فیلم «33 روز» را بوسید.

 

این مسئول سینمایی در مورد جشنواره برلین و جوایزی که به جعفر پناهی و کامبوزیا پرتو داده شده اینگونه اظهار نظر کرد: کلا بعضی جشنواره ها بنایشان ضدیت با ایران است. تا هویت انقلاب اسلامی داریم با ما ضدیت دارند. یک جاهایی افت و خیرهایی هم داشته اند و راه آمده اند اما از پارسال برخورد خشن را شروع کرده اند. نماینده برلین هر سال با امضا و اجازه من به ایران می آید. این خانم آزادانه فیلم ها را دیده و از همه فیلم هایی که در جشنواره و غیره ساخته شده فیلمی بدون مجوز و اطلاع ما انتخاب می کند البته وظیفه ما نیست که از ساخت و ارسال فیلم بدون مجوز باخبر باشیم، وظیفه دستگاه های امنیتی است. کار ما جنجال هم نیست، اعتراض رسمی کردیم که به گوش آن ها برسانیم. ما نمی خواستیم که جنجال شود و بی خودی کسی را بزرگ کنیم که تا الان هم بی جهت بزرگ شده است.

 

روایت علی معلم از فیلم های برلین

 

وی افزود: علی معلم به عنوان یکی از اهالی شناخته شده سینما و رسانه های سینمایی که در برلین حضور داشت، دیشب در مراسمی که همه سینماگران بودند می گفت فیلم های جشنواره فجر از خیلی از فیلم های جشنواره برلین بهتر بودند و خیلی از فیلم های جشنواره برلین ضعیف تر از فیلم های ضعیف ما بودند. همانطور که گفتم در اولین فرصت فیلم ایرانی برنده شده را می ببینیم عیار خرس نقره ایش چقدر است؟ همانطور که اسکار امسال این کار را کرد و نشان داد که بر آن نگاه سیاسی حاکم است. این ها هیچ پروا ندارند که گفته شود فیلم متوسط را به خاطر اغراض سیاسی برگزیدند وقتی آنها در کشتن مخالفان سیاست هایشان تردید نمی کنند اینجا محافظه کاری کنند؟ یادمان نرفته اینها همان کسانی هستند که از کشتن آدم ترس ندارند و به راحتی دیوید کلی و پرستار خانواده سلطنتی و مطلع پرونده های مختلف را می کشند.

 

شمقدری در ادامه پاسخ به سوال دانشجویان در مورد محلی خواندن جایزه اسکار بیان کرد: یک بار ما برای جشن یک روزه به استان کهکیلویه و بویراحمد و شهر گچساران رفته بودیم که قرار بود به بچه های فیلمساز استان جایزه بدهند. یک خبرنگاری از من در مورد جشنواره اسکار پرسید. من گفتم اسکار جشنواره نیست و توضیح دادم مثل همین جشن سینمایی گچساران می نشینند فعالیت های یک سال سینما را بررسی می کنند و جایزه می دهند. شما هفت تا هشت فیلم داشتید آنها 700 فیلم. ولی از لحاظ فرم اجرایی یکسان است.

 

کارگردان «پرویز» را نمی‌شناسم

 

دانشجویی در مورد فیلم «پرویز» و صحبت های مجید برزگر مبنی بر اینکه شمقدری گفته توصیه می کنم این فیلم ها ساخته شود اما نمایش داده نمی شود پرسید و شمقدری پاسخ داد: من این آقا را نمی شناسم! اما قطعا به هیچ کارگردانی توصیه نمی کنم فیلمش ساخته شود اما نمایش داده نشود. چون تمام انگیزه و هدف فیلم ساختن برای به نمایش درآوردن آن است. چطور ادعا می کنید که من به کارگردان ها اهمیت نمی دهم در حالی که من با قرار دادن هفت کارگردان در هیئت داوران جشنواره فجر بیشترین اهمیت را به کارگردانان دادم و بیشترین جلسه مشورتی را در طول مسئولیتم با آن ها داشتم.

 

وی در ادامه در مورد آرای منتقدین در مورد جوایز جشنواره فجر گفت: منتقدین دید و نگاه خودشان را دارند. اجماع رای منتقدین چندان با سلیقه مردم یکسان نیست و نباید فکر کنیم سینمای ایران باید با اجماع نظر منتقدین همسو شود و بنده هم رای و نظر منتقدین را مبنای برنامه ریزی و قضاوت قرار نمی دهم. از طرف دیگر مگر فیلم «استرداد» را من انتخاب کردم؟ سازمان سینمایی در ساخت همه فیلم ها همکاری و کمک داشته است و همه این فیلم ها بچه های من هستند. برای من چه فرقی می کند؟ هر کدام جایزه بگیرند انگار من جایزه گرفته ام. هفت کارگردان مملکت این فیلم را انتخاب کرده اند. من خودم فکر می کردم فیلم «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» را انتخاب کنند. ببینید فیلم هایی که انتخاب شده اند چه داشته اند و فیلیم هایی که انتخاب نشده اند چه نداشته اند! داوران هم ادعایی ندارند و رای و تشخیص خودشان را اعلام کرده اند.

 

رییس سازمان سینمایی در مورد پروژه فیلم های فاخر توضیح داد: این اصطلاح اصلا مال من نیست. دولت اصلاحات در آخرین روزهای خودش برای اینکه ضعف هایش را جمع و جور کند این مورد را در سال 82 تصویب کرد. خوب و بدش را وارد نمی شوم اما ما در یک نگاه عدالت محورانه تر به جای دو فیلم آمدیم و این بودجه را در 10 فیلم وارد کردیم. امسال هم  ردیف بودجه فاخر منتفی شد و فیلم های فاخر هم ذیل کل بودجه سازمان سینمایی قرار گرفتند. فیلم هایی هست که باید ساخته شود در حالی که بودجه سنگینی می خواست و بخش خصوصی از پس آن بر نمی آمد، دولت باید حمایت می کرد که البته ممکن است همه شان هم خوب در نیاید. اما «استرداد» فیلم خوبی شده است تا جایی که هفت کارگردان معروف سینمای ایران اعتبارشان را بر این فیلم گذاشتند.

 

شمقدری ورودی 57 دانشگاه علم و صنعت

 

شمقدری در پایان جلسه با ذکر خاطره ای به اظهاراتش پایان داد: من ورودی سال 57 این دانشگاه هستم. وقتی در سال 57 وارد دانشگاه شدم منتظر اذان ظهر بودم تا وارد مسجد شوم. در آن دوره مامورین گارد دانشگاه اسم هر کسی را که به مسجد وارد می شد می نوشتند. ما وارد شدیم و آقای هاشمی ثمره هم امام جماعت شد. در همین بین یک جوانی با عجله آمد و بین دو نماز اطلاعاتی را که باید بدانیم به ما داد و ما را از فعالیت های مبارزاتی دانشگاه آگاه کرد. بعد از 13 آبان که دانشگاه ها تعطیل شد من به مشهد برگشتم و جریان انقلاب را آنجا دنبال کردیم. روز دهم محرم پس از راهپیمایی عظیم مردم به هنگام ورود به مسجد گوهرشاد من اطلاعیه ای را بر دیوار دیدم که متعلق به شهادت همان دانشجو بود که در اول محرم در سرچشمه تهران به شهادت رسیده بود. شهید بهرامی که این سالن هم به نام او نامگذاری شده است. یادمان نرود همه آبروی و امنیت ما مرهون این شهدا است.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.