دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۸

با شعر و صدای احمد شاملو؛

کیاوش صاحب‌نسق: «وَرَن» پس از 11 سال منتشر شد

سیامک صاحب نسق و شاملو

سینما پرس-گروه هفت هنر: کیاوش صاحب نسق از انتشار آلبوم «وَرَن» تا اواخر خرداد ماه و اوایل تیر خبر داد و گفت: انتشار این آلبوم که دارای دو قطعه با شعر و صدای احمد شاملو است، 11 سال به طول انجامید.


کیاوش صاحب نسق آهنگساز، مدرس دانشگاه و نوازنده در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: در حال حاضر یک آلبوم در دست انتشار دارم که «ورن» نام دارد.

وی افزود: انتشار این آلبوم به دلیل گرفتن مجوز و مشکلاتی که در این خصوص وجود داشت 11 سال طول کشید و نامی که قبلا برای این آلبوم در نظر گرفته بودیم «لحظه منجمد شده» بود که به «ورن» تغییر کرد.

این آهنگساز عنوان کرد: این آلبوم شامل قطعاتی برای ارکستر، آنسامبل و کوارتت زهی است. در این آلبوم کوارتت زهی ورن یکی از قطعات است و دو قطعه نیز برای شعر و صدای احمد شاملو نوشته شده است که یکی به همراه ارکستر و کر الکترو آگوستیک و دیگری برای تریوی زهی، گیتار و طبلا است.

وی تصریح کرد: این آلبوم شامل پنج قطعه است. دو شعر با صدای مرحوم شاملو است که به شکل خاصی کار شده است و فکر می کنم هنوز به دلیل منحصر به فرد بودن تلفیق شعر و موسیقی و صدای این شاعر بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. در آلبوم های دیگری که از شعر و صدای شاملو استفاده شده، موسیقی معمولا جزء مستقلی از شعر است و بعد یا قبل از خوانش شنیده می شود حتی بسیاری اوقات موسیقیی انتخابی است که به شعر ربطی ندارد، ولی در قطعات من موسیقی جزیی از شعر و شعر درون موسیقی است و براساس ضرب آهنگ گویش و اشعار موسیقی ساخته شده است.

این آهنگساز یادآور شد: من زمانی که کار را شروع کردم شاعر در قید حیات بودند و در جریان کار قرار گرفتند اما متاسفانه با طولانی شدن انتشار آن، در زمان به نتیجه رسیدن کار ایشان دیگر در قید حیات نیستند و فقط همسر مهربانشان مرا دلگرم نگه داشتند.

وی ادامه داد: دو قطعه ای که با صدا و شعر احمد شاملو است «در آستانه» و «در جدال با خاموشی» نام دارد. قطعه ی دیگر «لحظه منجمد شده» است که سال 2001 در اتریش در فستیوال موزیک پروتکول اجرا شد که برای سه تار، ترومپت، ساکسفون، باس و سازهای کوبه ای با موسیقی الکترونیک نوشته شد و به همراه آن هفت تصویر ویدیویی نیز پخش می شد. قطعه پنجم با نام «آناست» برای ویولن و موسیقی الکترونیک نوشته شده است.

صاحب نسق دلیل تاخیر در انتشار آلبوم را حساسیت ارشاد به بخش بسیار کوچکی از یکی از اشعار این آلبوم خواند و گفت: طبیعتا تغییرات مدیریتی که صورت می گیرد ممکن است احتیاط های بعضا بی موردی را نیز به وجود آورد. درخصوص انتشار این آلبوم نیز از این قبیل ملاحظات سبب این تاخیر طولانی مدت در انتشار آن شد در صورتی که این اشعار همه با صدای شاعر به چاپ رسیده اند و بارها در قالب کتاب نیز بیرون آمده اند ولی برای استفاده در آلبوم ما با مشکلاتی روبه رو بودیم که خوشبختانه رفع شد.

وی در خصوص نام آلبوم اظهار کزد: علاقه من به اسطوره های پیش از زمان اوستا و زرتشت است و اغلب کارهای من به اسطوره و شرق اشاره دارد. چند قطعه من به نام «زُروان» بود که در ادیان کهن به نام خدای ابدی و ازلی شناخته می شود. این واژه ها و نام ها دغدغه های همیشگی در ذهن من هستند. «وَرَن» نیز یکی از این واژه ها است. مرحوم دکتر مهرداد بهار خیلی به این موارد پرداخته است و من نیز از کتب وی و هاشم رضی بسیار استفاده کرده ام. سعی کردم با این انتخاب این نام گذاری آلبوم ها و موسیقی تلنگری برای یادآوری و پرداختن به این اسطوره های مهجور تر ایجاد کنم.

خالق آلبوم «لالایی زیر آوار» و «زَرمان» در پایان خاطر نشان کرد: «وَرَن» تا اواخر خرداد یا اوایل تیرماه توسط نشر «آوا خورشید» منتشر و راهی بازار موسیقی کشور می شود.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.