جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۷

آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی:

به چیزی که ظرفیت لازم ندارد «ظرفیت دادن» موجب «انحراف فرهنگی» می‌شود/ «تحریف‌ها» می‌تواند «امت» را از مسیر «امامت» منحرف کند/ «نهج‌البلاغه» تنها متن سخنرانی نیست!

آیت‌الله جوادی آملی

سینماپرس: آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی از مراجع تقلید با هشدار نسبت به رشد جاهلیت مدرن در جامعه، تاکید کرد هر سخن یا اقدامی که به نظام امامت و امت آسیب برساند، مصداق جهل است و باید با علم، اخلاق و هدایت دینی اصلاح شود.

به گزارش سینماپرس،

حضرت آیت الله جوادی آملی در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم ضمن تقدیر از تلاش‌های علمی و پژوهشی اساتید و دانش‌پژوهان حوزه، بر ضرورت تعمیق اندیشه دینی و تقویت بنیه علمی و عقلی حوزه‌های علمیه تأکید کردند.

ایشان در آغاز سخنان خود با تجلیل از عالمان و پژوهشگران حاضر در اجلاس بیان داشتند: از کوشش و تلاش کسانی که با ایراد سخن یا ارائه مقاله بر وزن علمی این نشست افزودند، حق‌شناسی می‌کنیم و از ذات اقدس اله مسئلت داریم نظام پایدار امامت و امت ایران اسلامی را در سایه لطف ولی‌عصر عجل‌الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف حفظ فرماید.

رسالت اصلی حوزه های علمیه شناخت ریشه های جاهلیت و زدودن آنهاست

ایشان در ادامه بیان داشتند: رسالت اصلی حوزه‌های علمیه تنها تعلیم و جهل‌زدایی نیست، بلکه فراتر از آن، مبارزه با جاهلیت است. در نظام امامت و امت، صرف علم‌آموزی و رفع جهل کافی نیست؛ باید ریشه‌های جاهلیت شناخته و زدوده شود. آنچه صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها در خطبه فدکیه فرمودند، نمونه‌ای از همین بیداری در برابر جاهلیت بود چرا که وقتی افرادی در مقابل امامت قرار می گیرند، این دیگر جهل نیست، بلکه جاهلیت است.

ایشان تأکید کردند: حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید در کنار تعلیم و تربیت، با همه اشکال جاهلیت در عرصه‌های فکری، اخلاقی و اجتماعی مبارزه کنند.در نظام امامت و امت، معصیت و انحراف صرفاً خطا نیست، بلکه بازگشت به جاهلیت است. عالم دینی باید بتواند جاهلیت زمان خود را بشناسد و برای زدودن آن قیام کند.

حوزه و دانشگاه با همه اشکال جاهلیت مبارزه کنند

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر تفاوت میان «جهل» و «جاهلیت» بیان داشتند: اگر در یک نظام، معصیت و مفاسدی مانند اختلاس و تبعیض رخ دهد، مردم احساس بی اعتمادی و فاصله می کنند و آن نظام بی پناه می شود؛ زیرا این دیگر جهل نیست، بلکه جاهلیت است. کسی که می‌خواهد نظامش، نظام امامت و امت باشد، چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت نیابت، باید بداند که جاهلیت غیر از جهل است. جاهلیت تنها ناآگاهی علمی نیست؛ جاهلیت پدیده‌ای فراتر از جهل فردی است و ریشه در ساختارهای نادرست دارد. حوزه و دانشگاه، مسجد و حسینیه، هرکدام رسالت ویژه‌ای دارند، اما همه باید در مسیر زدودن جاهلیت حرکت کنند؛ زیرا جاهلیت، ضد نظام امامت و امت است.

ایشان تأکید کردند: در نظام امامت و امت، صرف علم‌آموزی و تبلیغ کافی نیست، بلکه شناخت و مبارزه با جاهلیت، وظیفه اصلی حوزه‌ها و مراکز علمی و دینی است.

آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به نهج‌البلاغه افزود: نهج‌البلاغه تنها متن سخنرانی نیست، بلکه باید همواره راهنمای عمل اساتید و دانش‌پژوهان باشد تا سلامت فکری جامعه حفظ شود.

وی با هشدار نسبت به تحریف و ناآگاهی در نقل روایات تاریخی اظهار کرد: تحریف‌ها می‌تواند امت را از مسیر امامت منحرف کند؛ همان‌گونه که در صدر اسلام، جعل خبر و ناآگاهی زمینه‌ساز انحراف شد.

این مفسر قرآن کریم، علم و عقل را محور حفظ اسلام دانست و گفت: به چیزی که ظرفیت لازم ندارد، ظرفیت دادن، موجب انحراف فرهنگی می‌شود. اسلام تنها با خبر واقعی و فهم عقلانی قابل معرفی است و باید از ظواهر به عمق عقلانی و اخلاقی دین راه یافت.

ایشان با اشاره به نقش عقل در منظومه فکری اسلام افزودند: مرحوم کلینی در مقدمه کتاب کافی می گوید که قطب فرهنگی یک ملت، عقل است؛ اگر حوزه بخواهد در مسیر امامت حرکت کند، باید عقلانیت را تقویت کند و در کنار فقه و اصول، منطق و فلسفه‌ای قوی و غنی داشته باشد تا بتواند به نیازهای فکری جامعه پاسخ دهد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با یاد از فقهای نامدار شیعه، از جمله مرحوم کلینی، صدرالمتألهین، نائینی و دیگر بزرگان حوزه، بر ضرورت بازخوانی عمیق مباحث منطقی و اصولی تأکید کردند و بیان داشتند: اصول ما غنی و پرمایه است، اما جای برخی مباحث عمیق در آن خالی است و باید این خلأها را پر کرد تا حوزه بتواند پاسخ‌گوی مسائل نوپدید باشد.

فقه و اصول باید پاسخ‌گوی نیازهای زمان باشد

ایشان در ادامه با اشاره به جایگاه فقه در نظام امامت و امت بیان داشتند: در جامعه اسلامی باید نظام فقهی و قضایی به گونه‌ای باشد که با مبانی امامت هماهنگ شود. همچنین فقه و اصول باید پاسخ‌گوی نیازهای زمان باشد و با منطق قوی و بینش دقیق به میدان بیاید. اگر برخی از مسائل در جامعه امروز کارآمدی ندارد، باید با اجتهاد عمیق و بازخوانی مبانی اصلاح شود.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پایان سخنان خود ضمن دعا برای موفقیت اساتید و فضلای حوزه علمیه قم گفتند: اگر کسی استعداد دارد، موظف است با جدیت در مسیر علم، عقل و ایمان گام بردارد. حوزه باید عالمان آگاه، خردمند و شجاع تربیت کند تا در برابر جاهلیت‌های نوین، نظام امامت و امت را پاسداری نمایند. امیدواریم تلاش‌های همه شما مقبول درگاه الهی و مورد رضایت ولی‌عصر ارواحنا فداه قرار گیرد.

اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم با موضوع «حوزه پیشرو و سرآمد» روز پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید و با حضور علمای برجسته حوزه، در سالن همایش‌های مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.