یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۰

محمدحسین لطیفی:

«جنگ ۱۲ روزه» به لحاظ تصویری برای ما چیزی ندارد که اکنون بخواهیم روی آن کار کنیم

محمدحسین لطیفی در دیدار رئیس مجلس با رئیس صداوسیما و جمعی از کارگردانان

سینماپرس: کارگردان آثاری چون «غریب» و «روز سوم»، با بیان این‌که روحیه ایثار و عشق در آثار سینمایی دفاع مقدسی مفقود است، گفت: وقتی سراغ جنگ می‌رویم، اکثر کارگردان‌ها محو سکانس‌های بیگ پروداکشن می‌شوند در حالیکه اینها حاشیه است، روحیه ایثار، شجاعت، مردانگی و آن عشق... اگر در فیلم‌ها نشان داده شود، بیننده دارد.

به گزارش سینماپرس، محمدحسین لطیفی در گفت وگو با ایرنا درباره پیوند بین جنگ ۱۲ روزه و دفاع مقدس گفت: جنگ ۱۲ روزه به لحاظ تصویری برای ما چیزی ندارد که اکنون بخواهیم روی آن کار کنیم. چون از نظر جغرافیایی دو، سه کشور بین ما قرار دارند و جنگ ما روی موشک و هواپیما بوده است.

وی افزود: جنگ، زمانی ارزش تصویری پیدا می‌کند که زمینی باشد. برای همین خیلی‌ها می‌گویند که در ارتباط با جنگ ۱۲ روزه می‌خواهی کار کنی؟ می‌گویم به شرطی که بتوانم در تل‌آویو هم کار کنم.

لطیفی تاکیدکرد: در کار دفاع مقدسی هشت ساله هم هنوز ناگفته‌ها داریم و جای کار بسیار دارد.

«غریب» در ۲۴ ساعت، ۱.۵ میلیون تومان فروخت

او در این باره که گفته می‌شود کار دفاع مقدسی مخاطب ندارد؟ گفت: وقتی «غریب» به فیلیمو آمد در ۲۴ ساعت، ۱.۵ میلیون بلیت فروخته شد و رکورد زد. مردم ممکن است در سینما فیلمی را نبینند اما بالاخره دیده می شود، مهم این است که بیننده دارد حتی اگر به سینما نیایند.

فیلم‌های کمدی هم بعد از مدتی دیگر نمی‌فروشد

کارگردان «عینک دودی» گفت: در سینما الان بیشتر فیلم‌های کمدی می‌فروشد که آن هم بعد از مدتی نمی‌فروشد چون هر روز از کیفیت‌ آثار کم می‌شود و مردم ناراضی هستند.

او افزود: ما بچه‌های آن دوران (دفاع مقدس) و همسن‌های من، بد نیست که بعضی وقت‌ها برگردند و در مورد افتخارات زمان جنگ اثر بسازند.

انسان، آدم و شخصیت، حلقه های مفقوده‌ جنگ

لطیفی همچنین در این باره که حلقه مفقوده کارهای سینمایی در ارتباط با جنگ کجاست؟ اظهار داشت: انسان، آدم و شخصیت. وقتی سراغ جنگ می‌رویم، اکثر کارگردان‌ها محو سکانس‌های بیگ پروداکشن می‌شوند و احساس می‌کنند که باید مانند «سرجوخه رایان» از این کارها کنیم یا مثلا مهم این است که انفجار باشد و...، اینها حاشیه است، من با شخصی که در جنگ حضور دارد و تحلیل می‌شود، حرکت می‌کنم. آن روحیه ایثار، شجاعت، مردانگی و آن عشق... اگر در فیلم‌ها نشان داده شود، بیننده دارد.

وی ادامه داد: می‌گویند کارهای سینمایی درباره فرماندهان جنگ را بساز، اما این پرتره به نظرم خطاست و ما می‌توانیم خیلی لحظه‌های زیبایی را دربیاوریم که یکی از اینها کاری است که در حال نوشتن دارم.

او درباره تصویرسازی از اتفاقات بعد از جنگ گفت: در «روز سوم»، جنگ در حاشیه است. قصه یک سری مرد است که می‌خواهند خواهر یکی از دوستانشان را از میان انبوه عراقی‌ها رد کنند و نجات دهند اما در حاشیه، جنگ و درگیری را می‌بینیم.

لطیفی گفت: ما در ارتباط با جنگ شهری هم خیلی کم، اثر ساخته ایم. اکثرا آثار جنگی ما بیابانی است در حالیکه جنگ در شهرها هم بود و حیف است به این پرداخته نشود. ایثار، شجاعت و مردانگی، خیلی جاها در شهرها بود. یا در مورد مهندسی جنگ، ما زیاد روی این موضوع کار نکردیم.

او در عین حال درباره این روزهای خود اظهار داشت: روی دو فیلمنامه سینمایی دارم کار می‌کنم که امیدوارم بالاخره یکی از این دو را بسازم. یکی از این کارها دفاع مقدسی است. دومی یک کار فلسفی است که این کار البته در خارج از کشور ساخته می‌شود.

لطیفی به یک سال استراحت خود برای شروع آثار جدید اشاره کرد و افزود: سر «جزر و مد» به ما استراحت دادند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.