دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۵

«محمدعلی باشه آهنگر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

قبل از اینکه از «سینماگران» انتظار داشته باشیم باید از «مدیران» انتظار داشته باشیم/ بسیاری از «سینماگران» آماده کار هستند/ «مدیران» فضا را برای «فعالیت سینماگران» آماده می‌کنند

محمدعلی باشه آهنگر در نشست خبری فیلم سینمایی سینما متروپل

سینماپرس: «محمدعلی باشه آهنگر» با تاکید بر ضرورت پژوهش و تحقیق در خصوص رخدادهای جنگ دوازده روزه برای ساخت اثر ماندگار و تاثیرگزار، گفت: ممکن است سینماگر در دوره جنگ خود در میان مردم حضور داشته باشد، اما برای ساخت اثری تأثیرگذار و ماندگار، لازم است پژوهش میدانی و کارشناسی، همراه با پژوهش کتابخانه‌ای، به صورت کامل انجام شود. همین‌طور اطلاعات ناقص است و بدون نهادها نمی‌توان کار ماندگار انجام داد.

«محمدعلی باشه آهنگر» کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به لزوم ساخت آثار سینمایی در مورد «جنگ تحمیلی دوازده روزه» و انتظاراتی که از مدیران سینمایی برای حمایت از آثار استراتژیک با محوریت این موضوع می رود؛ اظهار داشت: قبل از اینکه از سینماگران انتظار داشته باشیم، باید از مدیران انتظار داشته باشیم؛ زیرا آن‌ها فضا را برای فعالیت سینماگران آماده می‌کنند. بسیاری از سینماگران آماده کار هستند، اما گاهی فضا مهیا نیست و این نکته بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: در رویدادهایی مانند پویش «وطن به روایت من»، نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ جوان همزمان فیلم ساخته‌اند، اما برای رسیدن به عمق لایه‌های پنهان جنگ ۱۲ روزه که ممکن است دوباره تکرار شود نیاز به پژوهش کارشناسانه وجود دارد. برای جاودانگی اثر، حتماً باید تحقیق و پژوهش صورت گیرد، زیرا همین لایه‌های پنهان هستند که می‌توانند یک اثر را به شاهکار تبدیل کنند. مهم‌ترین عنصر در این دوره، مردم بودند که مقاومت کردند؛ بدون عنصر مقاومت مردم، معلوم نبود چه اتفاقی در کشور می‌افتاد.

کارگردان فیلم های سینمایی «سرو زیر آب» و «سینما متروپل» با تاکید بر پژوهش و تحقیق در خصوص رخدادهای جنگ دوازده روزه برای ساخت اثر ماندگار و تاثیرگزار، بیان کرد: ممکن است سینماگر در دوره جنگ خود در میان مردم حضور داشته باشد، اما برای ساخت اثری تأثیرگذار و ماندگار، لازم است پژوهش میدانی و کارشناسی، همراه با پژوهش کتابخانه‌ای، به صورت کامل انجام شود. همین‌طور اطلاعات ناقص است و بدون نهادها نمی‌توان کار ماندگار انجام داد.

وی متذکر شد: نهادها و وزارت ارشاد باید حضور داشته باشند و این مسیر را تقویت کنند، زیرا بخش خصوصی معمولاً به سمت چنین پروژه‌هایی نمی‌آید.

این سینماگر همچنین با بیان این مطلب که همیشه سینمای راهبردی وجود داشته است. گاهی به آن کم توجهی شده و گاهی حساسیت بیش از حد ایجاد شده است؛ اظهار داشت: بعد جنگ ۱۲ روزه، که نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس است، نگاه راهبردی بسیار مهم‌تر از دوره‌های گذشته است. نگاه ما باید به بازدارندگی و حفظ کشور تغییر کند. این تغییر تنها در مردم نیست؛ بسیاری از روشنگران، سیاستمداران، اقتصاددانان و دیگر افرادی که شرایط اجتماعی جامعه را مدیریت می‌کنند، جزو همین نگاه راهبردی محسوب می‌شوند.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد فیلمی در این بخش ساخته شود، متأسفانه ساختار لازم فراهم نیست. حداقل در وضعیت فعلی، مشکل بودجه وجود دارد و اطلاعات کامل در دسترس نیست.

«محمدعلی باشه آهنگر» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: اطلاعات موجود عمدتاً در اختیار افرادی است که در خط مقدم عملیات حضور داشتند. همچنین، مسائل پنهان، از جمله ترورهای عجیب و غریب، غافلگیری‌ها و مشکلاتی مانند وضعیت رها در آسمان، محدودیت‌های سلاح و دیگر چالش‌ها، باید در نظر گرفته شود. با این حال، باید به نیروهای حوزه هوافضا تبریک گفت که توانستند تا حدی این وضعیت را بهبود ببخشند.

نظرات

  • ۱۴۰۴/۰۷/۰۷ - ۱۱:۴۹
    0 0
    برای شما که همیشه بودجه هست برای ساخت فیلمهای ضد دفاع مقدس، که انگار ایرانی ها مقصر اصلی جنگ تحمیلی بودن!!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.